A Magyartanárok Egyesülete válaszolt a tanulók értékrendjét féltő Maruzsának

A Magyartanárok Egyesülete válaszolt a tanulók értékrendjét féltő Maruzsának

Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős államtitkára beszédet mond a Szlovákiai Magyar Iskolák XXII. Országos Tanévnyitó Ünnepségén a felvidéki Deresken, a római katolikus templomban 2022. szeptember 3-án (Fotó: MTI/Vajda János)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nyílt levelet küldtek Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkárnak azt követően, hogy ő megüzente a pedagógusoknak: erkölcsileg aggályos a polgári engedetlenség – számolt be róla az Eduline oktatási szakportál.

„Tisztelt Maruzsa úr, ön téved. Nem a tanárok polgári engedetlensége ássa alá a diákok törvénytiszteletét és erkölcsi értékrendjét. Az írott normák, a törvény tekintélyét az a magatartás ássa alá, amely kénye-kedve, saját pillanatnyi érdekei szerint alakítgatja a törvényt. A jogkövető magatartást az lehetetleníti el, hogy a hatalom a (valóságos) sztrájk jogát, ezt az alkotmány biztosította alapjogot megvonja a tanároktól, s ezzel polgári engedetlenségre kényszeríti őket” – ezzel a felütéssel kezdődött a Magyartanárok Egyesületét (ME) vezető Arató László elnök nyílt levele, amelyet Maruzsa Zoltán közoktatási államtitkárnak címzett.

A levelet ismertető Eduline.hu rámutatott: az elnök ezzel az államtitkár múlt heti, szakszervezeti vezetőkhöz eljuttatott levelére reagált. Ebben Maruzsa arról írt, hogy a polgári engedetlenség jogszabályellenes magatartás, ami szerinte a tanulók erkölcsi értékrendjét negatívan befolyásoló, törvénytelen kezdeményezés, és felveti a kérdést, milyen erkölcsi alapokon állnak a tanítani és tanítanak azok a pedagógusok, akik önmaguk sem tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat.

Arató László szerint viszont a törvény tekintélyét az ássa alá, hogy a kormányon lévők – például magyar nyelv és irodalomból – olyan nemzeti alaptantervet vertek keresztül, amelynek bevezetését a Magyar Tudományos Akadémia illetékes osztályai, az állami egyetemek oktatói és a szakmai civilszervezetek is ellenezték.

Bevezettek – folyatta – „olyan NAT-ot és érettségi rendeletet, amelyet még az állam által engedelmes tárgyalópartneréül felülről létrehozott Nemzeti Pedagóguskar magyar tagozata is erőteljesen bírált – mivel tagjaiban a szakmai igényesség felülkerekedett a lojalitáson. A valódi szakmai és társadalmi egyeztetés nélkül hozott oktatásügyi jogszabályok aláássák a jogkövető magatartást és a tiltakozás irányába terelik a tanárok morális példaadásának lehetőségét. Arra kényszerítik őket, hogy erkölcsi tartásukat és szakmai elkötelezettségüket ellenállás, passzív vagy aktív rezisztencia formájában fejezzék ki” – fogalmazott a portál szerint.

„Ön azt állítja, hogy »[a]z írott normák figyelmen kívül hagyása jó eséllyel arra ösztönzi a kialakult értékrenddel még nem rendelkező diákokat, hogy a jövőben mérlegelés tárgyává tegyék, milyen iskolai előírásokat kell betartaniuk, és milyeneket nem«. Nem, ön téved, erre az elítélendő iskolai és állampolgári magatartásra, a törvény iránti tiszteletlenségre és a szabályok kijátszásra a felelőtlen törvényalkotás, a jog kormányzati lejáratása ösztönöz. Másfelől az iskola és a tanár tekintélyét nem a polgári engedetlenség, hanem a megalázó fizetések és az ebből részben következő kontraszelekció rombolja” – jegyezte meg az egyesület választmánya nevében fogalmazott levélben.