A fennmaradásért küzdenek a magyar buszos cégek

A fennmaradásért küzdenek a magyar buszos cégek

Busz. Képünk csak illusztráció (Fotó: Hobi industri / Unsplash)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az egyre növekvő üzemanyagárak, infláció is hozzájárul ahhoz, hogy a hazai autóbusz ágazat egyre nehezebb helyzetben van. A várható áremelés sem fogja megoldani a gondokat, ezért a szakma képviselői mielőbbi, átfogó kormányzati stratégia kidolgozását szorgalmazzák – írta a Pénzcentrum.hu.

Már a covid-járvány is számos kihívás elé állította a magyar buszosakat, majd az orosz-ukrán háború az üzemanyag drámai növekedését hozta. Ahogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary Autóbusz Tanácsának legutóbbi munkabizottsági ülésén elhangzott, ezek a tényezők a különjárati autóbuszos személyszállítási piac nyereségességét és a megrendelések számát is csökkenti. 

Dittel Gábor, a szervezet ügyvezető főtitkára elmondta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai alapján 2020 és 2022 között a vállalkozások csupán 5 százaléka tűnt el a piacról. Saját nyilvántartásuk alapján azonban a valóság ennél szomorúbb képet mutat, autóbuszos tagságuk száma 15 százalékkal esett vissza, az üzemben tartott járműállomány pedig 17 százalékkal csökkent.

A piac átrendeződése is látszik, dolgozói szállításához egyre több cég vesz igénybe buszos vállalkozásokat, közben viszont a Volán számos alvállalkozói szerződést szüntetett meg. Jó eséllyel a turizmusban dolgozó buszos cégek 30 százaléka el fog tűnni, a kiöregedett járműveket ugyanis nem állítják vissza a forgalomba. További probléma, hogy kevés a gépjárművezető, számtalan olyan vállalkozásról tudnak, ahol a járműpark egy része azért áll, mert nincs, aki vezesse. A közúti fuvarozó ágazatban a 130 ezer sofőrre lenne szükség, jelenleg ennek 25-30 százaléka hiányzik. 

Nehezíti a helyzetet, hogy bár március 13-tól a szektor egy részében megszűnt az ársapka, a 7,5 tonna össztömeg feletti áru- és személyszállító járművek esetében az üzemanyagért piaci árat kell fizetni. Az üzemanyag részaránya a költségszerkezetben a gázolajár függvényében a 38 százalékot is elérheti, az árváltozások volumene és üteme jóval nagyobb mértékű a megszokottnál.

A Pénzcentrum cikke szerint hosszútávú szerződésekben már előfordul az üzemanyagár-klauzula rögzítése. 

Az ágazat helyzetének stabilizálása érdekében az érdekképviselet mielőbbi kormányzati stratégia kidolgozását szorgalmazza.