„Magyarországon tíz olyan ember lehet, aki megengedhet magának egy ilyen jachtot”

„Magyarországon tíz olyan ember lehet, aki megengedhet magának egy ilyen jachtot”

Az új NER-jachthoz, a Seagull MRD-hoz hasonló méretű és típusú vízijármű (Forrás: a gyártó honlapja)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Csütörtökön írta meg az Átlátszó, hogy új, még szebb, még nagyobb jachtja – méretkategóriája szerint megajachtja – van a NER-elitnek. Ennek apropóján Szalma Botond tengerhajózási szakértővel, a Mahart korábbi vezérigazgatójával merültünk el a luxusjachtok és azok költségeinek világában.

– A tengerhajózásban ami 24 méternél hosszabb, az már komoly járműnek számít – mondta a szakértő. A NER által használt előző „ladik”, a Lady MRD is már 43 méteres volt, ez az újabb NER-jacht pedig 47 méter hosszú, és 5900 mérföldet, azaz több mint 10 ezer kilométer tud megtenni egy tankolással kikötés nélkül. Azaz könnyedén eljuthatnák vele például Koperből, a magyarok által kedvelt adriai kikötőből átszelve az Atlanti-óceánon át mondjuk Miamiba.

Szalma úgy tudja, a Seagul MRD-re keresztelt új hajón 12 utas fér el hat luxuskabinban, ezen felül hét fős személyzetnek van rajta hely, öt kabinban. Az új hajón már van fedélzeti medence és mozi, tartozik hozzá jet-ski.

A Mahart volt vezérigazgatója szerint az egy ökölszabály a jachtok világában, hogy a hajó árának hozzávetőlegesen a 10 százaléka a vízijármű fenntartásának költsége. Ez a Seagul MRD esetében azt jelenti, hogy a tulajdonosának 1 milliárd forintot kell kifizetnie évente a különböző költségekre. (A jacht az Átlátszó cikke szerint a Szíjj László NER-oligarchához köthető L&L Charter nevű máltai offshore cég nevén van.)

– Akinek ilyen hajója van, az általában állandó személyzetet alkalmaz hozzá, mert idényben, rövidebb időszakokra lehetetlenség volna legénységet találni – magyarázta a Magyar Hangnak Szalma Botond.

Kérdésünkre azt válaszolta a szakértő, hogy a magyar gazdagok közül is csak a legtehetősebbek, a sokszoros milliárdosok engedhetnek meg maguknak egy ilyen kategóriájú, úgynevezett „megajachtot”. Ha rendelkeznek is ilyennel, legfeljebb a magyar multimilliárdosok krémje, Szalma tippje szerint úgy tíz ember engedhet meg magának egy olyan vízijárművet, mint a Seagull MRD. A Szijjártó Péter külügyminisztert is utaztató, az állami tendereken rendszerint szerencsésen győzedelmeskedő Szíjj László a Forbes listája szerint a a 9. leggazdagabb magyar, vagyonát 184,8 milliárd forintra becsülik.

Szalma Botond arra tippel, egyrészt azért vásároltak újabb jachtot, mert „nagyobb kellett”, másrészt a korábbi, kisebb hajót vélhetőleg vagy kiadják, mert az egy jó üzlet, akár heti 250 ezer dollárért (mintegy 75,4 millió forintért) is bérbe lehet adni, vagy egyszerűen értékesítik.

Ahogy péntek reggel megírtuk, az új NER-jacht mozgásban van, várhatóan péntekről szombatra virradó éjjel, magyar idő szerint hajnal 1 óra 30 perckor érkezik meg Szardínia szigetére, Olbia kikötőjébe.

Címkék: NER, jacht, a nap embere