Posztcovid-tünetek a légi közlekedésben

Posztcovid-tünetek a légi közlekedésben

Wizz Air-gépek a kolozsvári Avram Iancu repülőtéren (Fotó: Lukács Csaba/Magyar Hang)

Kaotikus viszonyok a világ számos repülőterén, óriási késések és járatkimaradások, otthagyott utasok, megugró költségek és árak, extraprofitadó – finoman szólva nem zökkenőmentes a globális és hazai légiforgalmi iparág azon törekvése, hogy visszaálljon a normális, covid előtti kerékvágásba.

London elesett, iparági hírek szerint a Heatrow a minap utasította a légitársaságokat, hogy járataik tíz százalékát törölni szíveskedjenek (volt olyan nap, amikor több mint száz járatot töröltek). Gatwicken korlátozzák a napi utasok számát, és az összeomlásközeli helyzet jelei a másik nagy fapados légikikötő esetében, Lutonon is érzékelhetők. De nem jobb utasnak lenni Dublinban vagy az Amszterdam melletti Shipholon sem. Előbbi reptéren az egészségügyből ismert triázs rendszerrel próbálkoznak, hogy ki tudják szolgálni az utasokat, utóbbi pedig szintúgy inkább a korlátozások mellett döntött. A spanyol reptereken is hasonló problémákkal küzdenek: az Iberia légitársaság adatai szerint március óta tizenötezer utas késte le csatlakozását az útlevél-ellenőrzésnél kialakult hosszú sorok miatt.

A káoszt – kelet-európai kivitelben – megtapasztalhatják a magyar utasok is: szinte nem telik el nap anélkül, hogy a Wizz Air budapesti járatai ne szednének össze többórás késéseket, de arra is volt példa, hogy hosszú várakozás után töröltek járatot. Néhány kirívó eset: június 15-én a Malpensa–Budapest-járaton kisebb befogadóképességű gép teljesített szolgálatot, így több utast nem szállítottak el. Ugyanezen a napon törölték a Róma–Budapest- és a Marosvásárhely–Budapest-járatot, június 18-án pedig a London–Budapest-járatot, többórányi várakoztatás után. A légitársaság a tőle megszokott módon nem törekedett az utazóközönség gyors és szakszerű tájékoztatására.

• Miért sújtja a légiforgalmi iparágat jobban a munkaerőhiány, mint más ágazatokat?
• Van-e bármilyen hatása az extraprofitadónak a légiipar működésére?
• Milyen hozadéka lehet a Ryianar vezére és a kormány közötti csetepaténak?

A teljes cikket a Magyar Hang június 24-én megjelent, 2022/26. számában olvashatja el. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!