Mesterséges intelligencia segítette a mesterséges intelligenciát legyőző embert

Mesterséges intelligencia segítette a mesterséges intelligenciát legyőző embert

Góparti Sanghajban (Fotó: Wikipédia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A gó a világ egyik legösszetettebb stratégiát igénylő táblajátéka. Ez volt az oka annak, hogy egészen későn, csak néhány éve tudta a számítógép (vagy ahogy manapság divatos hívni, a mesterséges intelligencia) legyőzni az uralkodó világbajnokot (és az általános vélekedés szerint a valaha élt legnagyobb, gyakorlatilag legyőzhetetlennek hitt gómestert), Lee Sedolt. 

Amikor végül a gó, az emberi intelligencia felsőbbrendűségének utolsó állva maradt bástyája is ledőlt a gépi intelligencia megállíthatatlan fejlődésével vívott csatában, mindenki meg volt róla győződve, hogy ember soha többé nem rúghat labdába a gózó géppel szemben. Valójában az már egyre kevésbé számít hírnek, hogy a mesterséges intelligencia egy újabb szellemi teljesítmény terén vette át a hatalmat az embertől.

De ez a hír éppen ennek ellenkezőjéről szól – legalábbis a felszínen. Történt ugyanis, hogy egy amatőr gójátékos, Kellin Perlin, kihasználva a szinte legyőzhetetlenek hitt góprogram, a KataGo algoritmus gyengeségeit, szabályosan beledöngölte a földbe az elbizakodott mesterséges intelligenciát: egy 15 meccses találkozót 14-1-re nyert meg ellene, írja a Financial Times. A csavar a dologban azonban az, hogy ehhez egy másik mesterséges intelligencia által megtervezett edzéstervre volt szüksége.

A gó látszólag egészen egyszerű játék: az ellenfelek fekete és fehér köveket rakosgatnak a négyzethálós tábla rácspontjaira, és próbálják bekeríteni az ellenfél köveit. Valójában azonban sok nagyságrenddel több kombináció képzelhető el egy góparti során, mint a sakkban, és ez lehet az oka annak, hogy egészen 2016-ig várni kellett, míg a valaha volt legnagyobb emberi játékost is legyőzte a számítógép. Sedol három évvel később vissza is vonult, és ezt részben azzal indokolta, hogy a mesterséges intelligencia „legyőzhetetlen”

De ez (mindenki meglepetésére) nem lett a történet vége, mert jött az amerikai Kellin Perline, aki még csak nem is profi gójátékos, sőt az amatőrök között sincs a legmagasabb szinten. Perline a KataGo egy korábban nem ismert sebezhetőségét használta ki. Erre nem ő jött rá, hanem más mesterséges intelligenciák, amelyek a KataGo rengeteg (több mint egymillió) meccsét elemezték, és ezek alapján találtak rá a stratégiája gyenge pontjára. 

Perline szerint a győztes stratégia „nem teljesen triviális, de nem is szuperbonyolult”, szóval egy ember is képes volt elsajátítani. A 15 meccses találkozót Perline számítógépes segítség nélkül játszotta le, tehát a mérkőzések közben nem kapott útmutatást a stratégiát kidolgozó számítógéptől. Vagyis valóban meg kellett tanulnia a győztes taktikát.

Állítólag e taktika csak a mesterséges intelligenciát tévesztheti meg, a legjobb emberi játékosok azonnal kiszúrják, és hatástalanítják. A szakértők szerint ez a mesterségesintelligencia-rendszerek általános gyengeségeire világít rá: lehet, hogy „normális” körülmények között verhetetlenek, de ha szokatlan helyzetekkel szembesülnek (például egy olyan stratégiával, amit az általuk elemzett számtalan gópartiban egyszer sem játszottak meg, mert annyira átlátszó emberi szemmel), akkor képesek hirtelen nagyon bután viselkedni.