Kedden reggel 5 órakor kezdik meg a Hableány kiemelését

Kedden reggel 5 órakor kezdik meg a Hableány kiemelését

Érdeklődők nézik, ahogy a Clark Ádám úszódaru megközelíti a Margit hidat 2019. június 10-én, hogy kiemelje a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kedden hajnali 5 órakor kezdik meg a Margit hídnál elsüllyedt Hableány sétahajó kiemelését, a művelet akár 6 órán át is eltarthat – jelentette be Jasenszky Nándor, a TEK Társadalmi Kapcsolatokért felelős osztályvezetője az M1 tévécsatornán.

Jasenszky Nándor még egy korábbi sajtótájékoztatón elmondta: a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és feladták az uszályokra. A Clark Ádám úszódaru hamarosan elfoglalja a helyét, ahonnan az végrehajtja emelést, akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű. A műveletet azonban számtalan apró tényező befolyásolhatja, sok mindennel számolniuk kell.

Bár a Hableány engedéllyel hajózott a Dunán, azt továbbra sem lehet tudni, hogy a 70 éves a hajótestben az ütközés milyen mechanikai sérüléseket okozott. S ugyan az MTI által idézett Jasenszky szerint mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen, „ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami”. Korábban az M1 hírcsatornának nyilatkozó hajómérnök is arról beszélt, a kiemelést nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, valamint a feltérképezést hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak. Götz Sándor elmondta, ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, az a kiemelés módján is nagyban változtat. Hozzátette, mivel a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll az aljzaton, így mindenekelőtt a billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni.

„Mi mindig akkor figyelünk oda valamire, amikor már megtörtént az összeomlás" | Magyar Hang

Tragédia kell ahhoz, hogy felülvizsgáljuk a mindennapossá vált rossz gyakorlatokat – mondja Szalma Botond, a Mahart egykori vezére. A hajós szakma régóta tudja hogy baj van és mantrázza javaslatait, talán most jön a változás.

Ami az időzítést illeti, Jasenszky Nándor korábban már jelezte, mivel délután a bárkán 50 Celsius-fok van, ezért a kevésbé meleg, reggeli órát szerencsésebbnek tart a művelet elvégzésére; éjszaka biztosan nem kezdik meg a rossz látási viszonyok miatt.

A kiemelés várhatóan nagyon lassú lesz. Elsőként az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ami a művelet legkritikusabb pontja. Ha ez megtörténik, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amelyet a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva. A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott. „Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok” – közölte a TEK társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője.

Amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani. A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz – közölték a hétfői sajtótájékoztatón.

Jó üzletet kötött a magyar állammal a Viking Sigyn üzemeltetője | Magyar Hang

A svájci székhelyű Viking River Cruises AG folyami hajózási vállalat 2013 óta részese a magyar hajózási üzletnek.

Hétfő délután közben a rendőrség egy rövid közleményben jelezte: újabb szemlét tart a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) hétfőn a május 29-i hajóbalesetben érintett, menetrend szerint Magyarországon hajózó Viking Sigyn kabinos szállodahajón, Visegrádon. Úgy tájékoztattak, a szemlére a délutáni órákban kerül sor további bizonyítékok beszerzése és a tényállás teljes körű tisztázása érdekében, azonban hétfőn kora estig nem jött ezzel kapcsolatban friss hír.

A Hableány sétahajó még május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, harminchárom dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát. Két áldozat hamvait, akik egy párt alkottak, a családtagok már elvitték Dél-Koreába, hogy megadják számukra a végső tisztességet.