Inkább helikoptert küldtek a betegért, olyan rossz az út Nagyivánnál

Inkább helikoptert küldtek a betegért, olyan rossz az út Nagyivánnál

Nagyiván és a kátyúk (Fotó: Szabó Zsolt László/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Ha lenne verseny az országban a legrosszabb állapotú utak között, azon bizonyosan jó eséllyel indulna a Jász-Nagykun-Szolnok megyei 3402-es út. A közel 1200 lakosú Nagyiván kizárólag ezen közelíthető meg a 33-as és a 34-es főútról is. Az útnak az a 7,5 kilométeres szakasza, amely összeköti Nagyivánt a 33-as főúttal, különösen kritikus állapotban van, autóval helyenként csak az árok partjára térve lehet rajta közlekedni, de több szakaszán is csak óriási kátyúkat kerülgetve, lépésben lehet haladni. A kátyúhelyzetet egy helybeli festette le a legszemléletesebben: „némelyikben egy malac is kényelmesen megfürödne”. Nehéz volna ezzel vitába szállni.

A Hortobágyi Nemzeti Park által körülvett, az egykori bombázó lőtér szomszédságában található faluban szinte mindenkinek van véleménye az útról – a helyiek vérmérsékletüktől függően hangot is adnak ennek. A panaszok lényegében ugyanazok: Nagyivánt képtelenség normális úton megközelíteni – akadt, aki a legrosszabb ukrajnai viszonyokhoz hasonlította a helyzetet. Leggyakrabban azt hallottuk, hogy bár a község Szolnok megyéhez tartozik, egyes vizsgálatokat, kezeléseket csak a debreceni kórházakban végeznek el. A helyiek olyan történetet is meséltek, hogy a mentő kerülővel indult a debreceni kórházba, mert nem merték a beteget végigrázatni a közelebbi rossz úton. Sőt, Lajtos István (független) polgármestertől azt is hallottuk, hogy előfordult, hogy a beteghez helikoptert hívtak, mert bizonytalan volt, hogy mentőautóban a rossz úton kibírja-e.

Nagyiván és a kátyúk (Fotó: Szabó Zsolt László/Magyar Hang)

A Debrecenbe ingázó iskolások – ha a szülők nem akarnak autóval Tiszafüred felé kerülni – naponta kétszer is kénytelenek a 33-as út melletti buszmegállóig elzötykölődni. Sokat elárul a helyzetről, hogy miközben a Nagyiván és Tiszaörs közötti szakaszon szintén legfeljebb 60 kilométeres sebességgel lehet haladni, a helyiek már arra is minőségként tekintenek. Aligha véletlenül: a falun átvezető szakaszon is csak döcögni lehet.

István – nem a polgármester, hanem egy másik helybeli – a Nagyiván közepén működő kocsmában mesélte, hogy az út az 1970-es években épült. Bár annyi autó nem volt a faluban, mint manapság, de nagy örömet okozott. Ám a nagy gépek, teherautók is gyakran használták, idővel pedig teljesen tönkrement.

Ez az ország legkátyúsabb útja?

Ha lenne verseny az országban a legrosszabb állapotú utak között, azon bizonyosan jó eséllyel indulna a Jász-Nagykun-Szolnok megyei 3402-es út. A közel 1200 lakosú Nagyiván kizárólag ezen közelíthető meg a 33-as és a 34-es főútról is.

A polgármester ugyanakkor felelevenítette: volt, amikor az önkormányzat elhatározta, hogy maga javít az út állapotán. Erre néhány vállalkozó is hajlandó lett volna pénzt áldozni rá. Ám elutasításba ütköztek: ha ők csinálják meg, akkor az esetleges balesetekért a felelősséget az önkormányzatnak kell viselnie. Kérdeztük a polgármestert arról is, lobbiztak-e a felújításért. Azt mondta, keresték az új fideszes országgyűlési képviselőt, Kovács Sándort is, eddig hiába. (Mi is hívtuk telefonon, de nem értük el.) Egyébként olyan véleményeket is hallottunk, hogy a pénztelenség mellett a nemzeti park közelsége miatt sem törik nagyon magukat a döntéshozók az út miatt.

A Magyar Közút érdeklődésünkre azt írta: a szóban forgó 3402-es úton az üzemeltetési és fenntartási feladatokból adódó burkolatjavítási munkákat végzik el. Ez egyébként nemrégiben elkezdődött. Kérdésünkre közölték: csak a problémás szakaszok felújítása jelentős plusz forrást igényelne, ugyanis nemcsak a kopórétegek, hanem több helyen a teljes pályaszerkezet, illetve egyes helyeken a földmű cseréjére is szükség lenne, így csak a Nagyiván és a 33-as főút közötti szakasz közel 600 millió forintba kerülne. Hozzátették, fáradoznak azon, hogy a források mihamarabb rendelkezésükre álljanak, de az központi költségvetésből érkezik, és ők 32 ezer kilométeres úthálózatért felelnek.

Nagyiván és a kátyúk (Fotó: Szabó Zsolt László/Magyar Hang)

Amikor a helyieknek elmondtam, mit felelt a Közút, meglepően beletörődőek voltak, mint akik már hozzászoktak, hogy hiába van közel a nemzeti park, a Tisza-tó, nekik mégis a perifériaszerep jut. A kocsmában megszólított István abban bízik, hogy mivel az utat a forgalom terelésére is használják, rájönnek az illetékesek, hogy nem halogatható tovább a felújítás. Szerinte Nagyiván utolsó reménye a debreceni BMW-beruházás: ha a németeknek fontos lesz, hogy a nagyivániak beérjenek majd a munkába, gondoskodnak a felújításról.

A Magyar Falu Programban idén és jövőre is országosan 50-50 milliárd forint értékben javíthatják az utakat. A Magyar Közlönyben közzétett listán azonban a nagyivániak számára fontos út nem szerepel.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/17. számában jelent meg, 2019. április 26-án.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon!