Nem válik meg az utasokat átverő Malév GH-tól a Wizz Air

Nem válik meg az utasokat átverő Malév GH-tól a Wizz Air

Fotó: Malév Ground Handling

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Úgy tűnik, igyekszik elsimítani egymás között a Wizz Air és alvállalkozója, a Malév Ground Handling (MGH) Zrt. az utóbbi évek legnagyobb fogyasztóvédelmi botrányát. A légitársasággal több körös levelezésen van túl szerkesztőségünk, amelynek során az MGH által tömegesen elkövetett átverések, illetve az ennek okán elvárható kártérítések ügyét igyekeztünk egyértelműsíteni. Nem volt könnyű dolgunk és számos alapvető kérdés továbbra is tisztázatlan, de néhány lényegi pont a társaság ma küldött levelének is köszönhetően már összefoglalható:

  • A Wizz Air csak azok panaszával hajlandó foglalkozni, akik jelzik, hogy a társaság alvállalkozója több pénzt fizettetett a repülőtéri utasbeszállításért (check-in), mint amennyi a tájékoztatásban szerepel.
  • A Wizz Air nem keresi meg azon ügyfeleit, akik potenciálisan ki lehettek téve a lehúzásnak.
  • A Wizz Air a legmagasabb vezetői szinten kérte meg („szólította fel”) az MGH-t arra, hogy „szüntesse be potenciálisan jogsértő gyakorlatát”.
  • Az MGH vezetése erre egy csapásra felhagyott az átverésekkel, amit igazolnak az azóta eszközölt próbavásárlások is.
  • A Wizz Air-nek így már nincsenek fenntartásai azzal az alvállalkozójával, amely legalább másfél éven át átverte az ügyfeleit, és folytatja együttműködését az MGH-val. „A két cég közösen dolgozik majd azért, hogy a Wizz Air utasainak minél magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtson”.

Részletek a Wizz Air lapunknak küldött leveléből:

(...)Fontosnak tartjuk utasaink elégedettségét és visszajelzéseit, ezért minden egyes panaszt kivizsgálunk, majd amennyiben szükséges megtesszük a megfelelő lépéseket. Az utóbbi idők utaspanaszai alapján légitársaságunk késlekedés nélkül belső vizsgálatot folytatott le, amely megállapította, hogy az MGH (amely más légitársaságok földi kiszolgálását is ellátja a budapesti repülőtéren) helytelenül járt el, amikor saját szolgáltatásait értékesítette a Wizz Air utasainak, és ezzel adott esetben magasabb árat számolt fel nekik. A Wizz Air az MGH legmagasabb vezetői szintjén jelezte kifogásait annak érdekében, hogy a vállalat szüntesse be potenciálisan törvénybe ütköző gyakorlatát. Ezzel egy időben a Wizz Air felszólította az MGH-t, hogy a továbbiakban ne értékesítse saját szolgáltatásait olyan módon, mintha azok a Wizz Air szolgáltatásai lennének (...) Próbavásárlásaink során meggyőződtünk róla, hogy partnerünk a fenti kéréseinknek eleget tett, az azóta eltelt időben nem érkezett az ennek ellenkezőjére utaló utaspanasz. A Wizz Air ezért folytatja együttműködését az MGH-val. A két cég közösen dolgozik majd azért, hogy a Wizz Air utasainak minél magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtson, beleértve a nemrég bevezetett automata poggyászfeladási rendszert, amely jelentősen hatékonyabbá tette a csomagfeladás folyamatát a budapesti repülőtéren. (...) Minden ügyfelünket biztatjuk, hogy a bizonyítékokkal együtt (pl. szolgáltató számlája) jelezze a Wizz Air felé, ha ettől eltérő tapasztalatokat szerez – hálásak vagyunk a visszajelzésért, és minden esetet alaposan kivizsgálunk."

Egy sor lényegi kérdés azonban továbbra is a levegőben lóg. Ezek:

  • Nincs rá magyarázat, miért nem lépett fel már hamarabb a légitársaság az MGH visszaéléseivel szemben. A lehúzások ügye ugyanis már másfél évvel ezelőtt, 2018 áprilisában napvilágot látott, ám nem történt semmi.
  • Nem derült ki az sem, miért állította lapunknak azt a Wizz Air, hogy adatok hiányában nem tudják felkeresni az MGH lehúzásának kitett ügyfeleket. Ez ugyanis nem igaz: a légitársaság Skyspeed nevű adatbázisában naprakészen szerepel, pontosan mely Wizz-utas vett igénybe feláras szolgáltatást az MGH-n keresztül.
  • Egyelőre nem tudni azt sem, mit kezd a rendőrség, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a hozzájuk érkezett feljelentésekkel.

Reptéri lehúzások: mosná kezeit a Wizz Air | Magyar Hang

Nemcsak a rendőrséghez, de a NAV-hoz is érkezett feljelentés - tudta meg lapunk. Az eddig napvilágra került információk szerint a Wizz Air utasainak tömeges átverését a cég alvállalkozója, a Malév Ground Handling követte el, a fapados cég azonban vonakodik vállalni a felelősséget utasai felé.

Még augusztus elején írt arról az Index, hogy Budapesten a Wizz Air weboldalán szereplő díj több mint kétszeresét szedte be a légitársasággal szerződésben álló Malév GH azoktól az utasoktól, akik a repülőtéren kívántak becsekkolni. A Wizz Air hivatalos oldala szerint a feledékeny utasoknak ilyenkor 30 eurót (azaz nagyjából 9900 forintot) kellett fizetniük, amire a földi kiszolgáló legfeljebb 5 eurós kezelési költséget számolhatott volna fel. Ehelyett azonban fejenként 20 000 forint volt a tarifa. Az MGH még egy csavart vitt a lehúzásba: két nyugtát állított ki, ám egyiken sem a Wizz Air szolgáltatásai között szereplő airport check-in fee, vagyis repülőtéri utasfelvételi díj szerepelt, hanem valami egészen más, mégpedig a check your flight II.,vagyis Érd el a géped! szolgáltatás. Ezzel a megtévesztő elnevezéssel valószínűleg a tisztességtelen túlszámlázást igyekszik leplezni a társaság.

Miután augusztus elején kirobbant a botrány, a Wizz Air jelezte: kivizsgálják az ügyet és fontolják a szerződésbontást az MGH-val. Ez végzetes lett volna az állami cég – legális – bevételeinek legalább harmada ugyanis a fapados légitársaság kiszolgálásából származik.

A Malév GH egyébiránt egészen 2018-ig katasztrofális gazdasági helyzetben volt, ám tavalyi mérlege szerint már minimális, pár milliós pluszt volt képes elérni. A társaság belföldi értékesítés néven futó árbevétele 1,2 milliárd forinttal volt magasabb, mint egy évvel korábban, ám nem csoda történt. Az Index ügyre rálátó forrásai szerint ennek mintegy fele származik abból, hogy a Wizz Air járatszáma folyamatosan növekszik, és hogy 2017 folyamán a járatok kiszolgálásárért fizetett díjat jelentősen megemelték. A másik fele, vagyis hozzávetőlegesen hatszáz millió forint viszont – kizárásos alapon – az utasok megrövidítéséből folyhatott be. Ehhez, kiindulva abból, hogy esetenként 8500 forintos lehúzásból lehetett szó, legalább hetvenezer kiszolgáltatott, gépéhez igyekvő utast károsíthatott meg az MGH és a cégen keresztül tulajdonosi jogokat gyakorló magyar állam.