Őrjöngenek az emberek, ha feltörik az utat

Őrjöngenek az emberek, ha feltörik az utat

Útfelújítás Solymárnál (Fotó: Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Amikor néhány évvel ezelőtt átadták a korszerűsített esztergomi vasútvonalat, Solymáron mindenki boldog volt, hogy nemcsak a vasútvonal, de a községből kivezető utak is megújulnak. Akkor még senki nem gondolta, hogy a bevásárlóközpont felé vezető úttal rendszeresen lesznek problémák, több alkalommal is fel kell bontani. Legutóbb idén nyáron, amikor több hónapig tartó félpályás útlezárás borzolta a helybéliek idegeit, s növelte meg jelentősen az utazás idejét. Ezért keltett hatalmas felzúdulást, amikor október utolsó hetében ismét felbontották az útpályát.

– Információim szerint a nyári hibaelhárítás során – amikor a megsüllyedt út alatt dréncsöveket fektettek le, hogy megakadályozzák a további süllyedést – az út felületére került aszfalt minőségét nem találta megfelelőnek a beruházó, s ezért bontották fel ismét az utat – nyilatkozta a Magyar Hangnak Solymár polgármestere.

Szente Kálmán arról is beszélt, nagyon kellemetlen volt számukra, hogy nem kaptak előzetes értesítést a munkálatok megkezdéséről, s így nem tudtak mit mondani az őrjöngő lakosságnak. Miután nem először történik ilyesmi, szabadsága után első dolga lesz ezt szóvá tenni a felelősnek. (Megjegyzendő, hogy az útjavítás várható befejezését már jelezte az önkormányzat felé a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., illetve az aszfaltozást végző Strabag Kft.)

Parkolási káosz az esztergomi vasútvonalon | Magyar Hang

Kérdésünkre a polgármester azt is elmondta, amikor évekkel ezelőtt az út építésével kapcsolatos tárgyalások megkezdődtek, az önkormányzat jelezte, hogy a tervezett nyomvonal iszapos, feltöltött bányameddő fölött vezet el, így az nem alkalmas útépítésre. Az önkormányzat a helyi viszonyokat figyelembe véve egy alternatív útvonalat is ajánlott, ahol nem fordulhatnak elő hasonló problémák. Akkor azt a választ kapták, miután uniós támogatást vesznek igénybe a beruházáshoz, a nyomvonalon nem lehet változtatni.

A beruházó NIF Zrt. tájékoztatása szerint a kivitelező Aranyhegy Konzorcium számára a nyári útjavítás során részleges talajcserét és kavicscölöpös töltésalapozást is előírtak, ezért húzódott hosszabb ideig a javítás. Azt nem közölte a NIF Zrt., hogy október végén milyen okból kellett felmarni és újra aszfaltozni az utat, azonban tény, hogy ezúttal valóban néhány nap alatt lezajlott az útjavítás.

De nemcsak Solymáron találkozni elhúzódó útépítési munkálatokkal. A fővárosban – például az V. kerületi Kossuth Lajos utcában –, de az ország más vidékein is tucatszám látni olyan útépítéseket, ahol a félpályás vagy teljes szélességben történő lezárást követően semmi nem történik, vagy alig valami. Másutt egy ideig dolgoznak, majd hetekig nem történik semmi.

Előfordult olyan eset is, amikor a helyben lakók vették kezükbe az ügyek intézését. Péntek délután fél háromkor a munkát befejező munkásokat hiába kérték, hogy szedjék össze és vigyék el a már útburkolati jelekkel is ellátott, vagyis teljesen kész útról a lezáró elemeket, azt a választ kapták, hogy nekik lejárt a munkaidejük, majd a jövő héten. Ezért néhány helyben lakó összefogott, s maguk hordták egy kupacba az útlezáró korlátokat, így három-négy nappal korábban megszűntek az útakadályok.

Balázs Mihály, az Útsáv Kft. szakértője lapunknak elmondta, szerteágazóak lehetnek az okok, amelyek lassítják az útépítéseket, -javításokat, de még a laikus számára sokszor érthetetlennek tűnő leállásokra is lehet magyarázatot találni. Ha például betonalapot írt elő a tervező, akkor a beton megkötéséig, ami átlagosan egy hét, nem lehet aszfaltot teríteni a betonalapra. Ekkor valóban azt látja az autós, hogy „már egy hete senki nem dolgozik az úton, és hol van még az aszfaltozás”.

– De az is tény – magyarázta a szakember –, hogy nagy a szakemberhiány, ami jelentősen lassíthatja az útépítési munkákat. Sőt, az is elképzelhető, hogy a cég éppen túlvállalja magát, s amíg az egyik helyen dolgozik, a párhuzamosan zajló másik útépítésen állnak a munkálatok. Újabb ok lehet, hogy egy nagyobb beruházásnál a fővállalkozó több alvállalkozóval dolgozik, s valamelyik elszámolja magát, azaz munkaszervezési okból lassul a kivitelezés. De az sem túlságosan ritka, hogy olyan, előre nem látható problémával találja szembe magát a vállalkozó, amelynek megoldása időt vesz igénybe, s ezért lassul le a kivitelezés. Mindez egy zárt telephelyen nem tűnne fel az embereknek, azonban egy forgalmas út esetén kifejezetten bosszantó lehet, különösen csúcsforgalom idején.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/45. számában jelent meg november 8-án.

Hetilapunkat megvásárolhatja jövő csütörtök estig az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/45. számban? Itt megnézheti!