Mészároséknál zárt körű családi biznisz lett a vasútépítés

Mészároséknál zárt körű családi biznisz lett a vasútépítés

Mészáros Lőrinc és Orbán Viktor 2014 áprilisában Felcsúton (Fotó: Reuters/Balogh László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Legutóbb 2017 decemberében fordult elő, hogy nem Mészáros Lőrinc felcsúti nagyvállalkozó – a miniszterelnök barátjának érdekeltsége – nyert el egy többmilliárdos vasútépítési megbízást. Akkor a Strabag Vasútépítő és a Belfry PE Kft. konzorciuma kapott megrendelést a Budapest–Miskolc-vasútvonalon a Rákos és Gödöllő közötti szakasz korszerűsítésére – derült ki összesítésünkből.

A példátlan ütemben gyarapodó Mészáros-érdekeltségek azonban azóta elugrani sem tudnak az állami nagyberuházások elől. Ahol nagy munka van, ott a közvetve vagy közvetlenül hozzá kapcsolódó cégek emberei krampácsolnak. Van, ahol az R-Kord Építőipari Kft., máshol a V-Híd Építő Zrt., a Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. dolgozik, de jut feladat a vejének, Homlok Zsolt cégének, a Vasútvillamosító Kft.-nek is.

Az R-Kord Építőipari Kft. idén januárban a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső közötti harmadik vágány megépítésére kapott megrendelést 9,5 milliárd forintért (ez különben egymilliárddal több az eredetileg becsült árnál). Ezért 3 kilométernyi villamosított vasúti pályát kell építeni, zajvédelmi falakkal, biztosítóberendezésekkel. Ez a felújítás az elővárosi közlekedés sűrítését teszi lehetővé.

Az ugyancsak Mészáros-érdekeltségű V-Híd Építő Zrt. ennél jóval drágább megrendelést húzott be az év végén. Ez a cég kapta a debreceni BMW-gyárhoz kapcsolódó vasútfejlesztési munkákat. Az 55 milliárd forintba azonban csak a cívisvárosi Nagyállomás és Nagymacs közötti vasút korszerűsítése fér bele. Egy szakaszon kétvágányúvá alakítják a vonalat, Macson, a gyár közelében pedig új állomást építenek, valamint parkoló és kerékpárút is készül. A G7.hu gazdasági szakportál egyébként sokallja a kilométerenként 3,6 milliárd forintos átlagárat. Tény, hogy a kormány által kalkuláltnál többe kerül a gyárberuházáshoz kapcsolódó vasúti fejlesztés. Erre a célra ugyanis 71,6 milliárd forintot különítettek el, és ebbe bele kellett volna férnie a felújításnak egészen Balmazújvárosig a vonal villamosításával együtt. Ez a két város összeköttetésének javítása miatt lenne fontos, ám erre csak a bizonytalan jövőbe vesző második fejlesztési ütemben kerülhet sor.

A BMW-beruházáshoz kapcsolódik egy másik projekt is, amelyen szintén Mészáros-cégek dolgoznak. A Debrecent Budapesttel összekötő 100-as vonal felújítását a cívisváros és Ebes között az R-Kord és a V-Híd közösen végzi (8 kilométer). Ezt még 2017-ben nyerték el a konzorciumban pályázó cégek (a V-Híd csak később, 2018-ban került a felcsúti vállalkozóhoz). Ám mivel időközben megállapodott a kormány a BMW-vel, ezért építenek egy közvetlen leágazást a gyárhoz a 100-as vonalról is, ám ennek is megkérik az árát: emiatt 1,5 milliárddal ugrott meg az eredetileg 13,7 milliárdos költségű beruházás ára.

Ez a két cég dolgozik Ebes és Püspökladány között is. A 31 kilométeres szakaszt 75 milliárd forintért újítják fel, a renovált állomásépületek mellett elvileg 160 kilométeres sebességgel is mehetnek majd a vonatok, már ha lesznek erre alkalmas szerelvények. A V-Híd és az R-Kord közösködése máshol sem olcsó. Az Érd és Érd alsó között kiépülő vágánnyal székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalak összekapcsolását teremtik meg. A vasútépítést azonban több mint kétszer annyiért végzik el, mint amennyivel a beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kalkulált: a közel 1,5 kilométeres villamosított vonalat 8,7 milliárd forintért fekteti le a két cég, ebbe többek között egy vasúti híd felhúzása is belefér.

Mészáros Lőrinc is hasznot húz a börtönbizniszből | Magyar Hang

Az R-Kord és az – akkor papíron még nem Mészáros Lőrinchez tartozó – V-Híd nászának azonban komoly múltja van a NER-ben. Ezek a cégek végezték ugyanis a Homlok Zsolt által igazgatott, de osztrák tulajdonú Swietelskyvel együtt a dél-balatoni vasútvonal felújítását is 73 milliárd forintért (53 kilométer Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között, és 53 kilométer Fonyód és Kaposvár között). Az északi parti vasútfelújítás pedig családi biznisz. A felújítás első ütemében Szabadbattyán és Balatonfüred között ugyanis az R-Kord és Homlok Zsolt egyik érdekeltsége, a Vasútvillamosító Kft. állt össze. Az 55 kilométeres szakaszon 23 milliárd forintért villamosítanak és újítják meg az állomásokat.

Még ennél is régebbre, 2017-ig kell visszamenni, hogy olyan többmilliárdos állami vasútberuházást találjunk, amelyikből kihagyták valamelyik Mészáros-érdekeltséget. A megújuló Budapest–Miskolc-vonalon a Strabag Vasútépítő és a Belfry PE Kft. konzorciuma nyerte el a Rákos és Gödöllő közötti szakasz korszerűsítését 62 milliárd forintért. Gödöllő és Hatvan között az osztrák tulajdonú Swietelsky Vasúttechnika Kft. dolgozhat, a megrendelés értéke 65 milliárd forint. Egyébként Swietelsky ebben az időben nyerte el a Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasút-villamos (tram-train) vonal építését és a meglévő vágányok korszerűsítését 25 milliárd forintért. A Szegeden és Hódmezővásárhelyen belüli szakaszokon pedig a Strabag és partnere, a Belfrey PE Kft. dolgozhat 9 milliárdért. Mészáros Lőrinc családjának azonban itt is jutott egy kis munka: a járműkarbantartó központot 3,3 milliárd forintért a Homlok Építői Kft. húzhatja fel.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2020/9. számában jelent meg február 28-án.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2020/9. számban? Itt megnézheti!