Töltik fel a „járványkamrát”: itthon is megrohanták a vásárlók az üzleteket a koronavírus miatt

Töltik fel a „járványkamrát”: itthon is megrohanták a vásárlók az üzleteket a koronavírus miatt

Üres áruházi polcok (Fotó: Lukács Csaba/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

25 százalékkal emelkedett a nemzetközi kiskereskedelmi láncok értékbeli forgalma a COVID-19 koronavírus-félelmek hatására 2020. február 24. és március 1. között. A kiskereskedelmi láncok adatai alapján leginkább az egészségvédelmet célzó termékeket és a tartós élelmiszereket vásárolták a hazai fogyasztók. Tisztálkodási és higiéniai termékekből 142%-kal, fertőtlenítőszerből 91%-kal több fogyott az adott időszakban az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszerek között tarolt a cukor, a liszt és a száraztészta – derült ki a Nielsen hiper-, szupermarketek és drogériák adatain alapuló összesítéséből.

A fogyasztók aktívan töltik fel a „járványkamrát” az új koronavírus (COVID-19) és a potenciális világjárvány keltette aggodalmak hatására, és elkezdték az alapélelmiszerek, beleértve a cukor, a liszt, a rizs, valamint az étolaj betárazását. A felvásárlási hullám a nem-élelmiszerkategóriákat is utolérni látszik.

2019-ben a hazai kiskereskedelem forgalma mintegy 2500 milliárd forintot tett ki, ami heti átlagban 12 milliárd forintot jelent (a kiugró szezonális periódusok átlagolását is beleértve). Az év kilencedik hetében (2020. február 24. és március 1. között) a heti értékbeli forgalom a nemzetközi láncok szkennelt adatai alapján­ a kiskereskedelemben 12 milliárd forint volt, ami közel 25 százalékkal haladja meg az előző év azonos periódusát.

Koronavírus: amiből Magyarországon nagy baj lehet | Magyar Hang

Közmédiás sztorival nyitok. Az egyik sokórás megbeszélés szünetében mondta valamelyik főszerkesztő kolléga: „basszus, napok óta értekezünk arról, hogy miért nem nekünk kellene megcsinálunk ezt az öt perces melót", amin akkor nagyon röhögtem, és igazából most is, mert tökéletesen leírja a beszaratásalapú, kézivezérelt rendszerek működésének lényegét.

„Mivel a vásárlási magatartás krízishelyzetben eltérő lehet a normálisnak tekinthető, akár szezonálisan kiugró időszakokhoz képest, úgy gondoljuk, hogy a kiskereskedelemre való hatás ciklusa rövidebb lesz” – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect magyarországi ügyvezetője. „Az érintett kategóriák fellendülése mellett egyéb termékek iránt is növekszik majd a kereslet.”

Rohamosan növekedett az egészségvédelmi termékek iránti kereslet: A hazai kiskereskedelmi egységek polcairól átmenetileg elfogytak a fertőtlenítők és kéztisztítószerek; az előbbiből február utolsó hetében 91%-kal több fogyott az előző év azonos időszakához képest. A tisztálkodási és higiéniai szereknél ennek mértéke 142%, vitaminok esetében pedig 108%. A kézfertőtlenítők értékbeli forgalma 73%-kal nőtt.

Újabb három koronavírus-fertőzött Magyarországon: ismét iráni diákok tesztje lett pozitív | Magyar Hang

A Szent László Kórházban már napok óta járványügyi zárlat alatt álló újabb három iráni Semmelweis Egyetem-hallgatónál diagnosztizáltak új koronavírus-fertőzést - jelentette be az operatív törzs kedd délelőtt a honlapján. Mindhárman az elsőként diagnosztizált iráni fiatal új koronavírus-pozitív betegekhez kapcsolódó járványügyi kontaktuskutatás során kerültek a népegészségügyi hatóság látókörébe.

A fogyasztók megkezdték az alapvető termékek beraktározását: a Nielsen adataiból kiviláglik, hogy a nemzetközi kereskedelmi láncokban 2020 kilencedik hetében a cukor értékbeli forgalma 178%-kal ugrott meg az előző év azonos időszakához képest. A liszt értékesítése 168%-kal nőtt, de nagy tételben vásároltak száraztésztából, rizsből és étolajból is.

A tartós élelmiszerek között kimagaslóan nagymértékben (100+%) fogyott a különféle konzervekből, de a zacskós leves, a tartós tej és a fagyasztott zöldségek értékesítése is jelentősen megnövekedett.

Mindez azt jelzi, hogy a félelem arra készteti a fogyasztókat, hogy felkészüljenek egy esetlegesen elhúzódó járványra és karanténhelyzetre.