Újraindult az élet Ferihegyen, de a repülés még mindig nagy biztonsági kockázatot jelent

Újraindult az élet Ferihegyen, de a repülés még mindig nagy biztonsági kockázatot jelent

Az Airbus A380-as repülőtípusa Toulouse feletti tesztrepülésen (Fotó: Ienac/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A vírus a kabin zárt terében nagyon gyorsan terjed, és egyelőre nincs megnyugtató megoldás ellen. Vírusteszt, plexifal és UV-sugárzás lehet a repülés jövője.

Nincs könnyű helyzetben a légi közlekedési ágazat, hiszen a repülés a járvány terjedésének egyik kritikus eszköze, a vírus a rendkívüli mértékben megnőtt légi közlekedésnek köszönhetően juthatott el a világ minden pontjára. Ezért is kulcskérdés a megfelelő védelem, amely biztosíthatja, hogy a tünetmentesen fertőző emberek ne hordhassák szét a kórokozót. A világszerte bevezetett óvintézkedések, illetve a repülőgépek intenzív fertőtlenítése szükséges eljárások, de nem feltétlenül gátolják meg a vírus terjedését. A The Washington Post cikke éppen arra figyelmeztet, hogy a gép belső terében milyen gyorsan terjedhetnek a kórokozók, a jelen körülmények között szinte lehetetlenné téve a megfelelő védelmet.

Állításukat a Purdue Egyetem kutatói által készített animációval támasztják alá, amely egy Boeing 767-es utasszállító kabinjában eleresztett tüsszentést modellez. Jól látható, ahogy az apró nyálcseppek cirkulálnak a térben, és játszi könnyedséggel érik el a többi utast. És nem csak a közelben ülőket, de az akár a három sornyi távolságban lévőket is.

Qingyan Chen, a Purdue professzora a lapnak elmondta, bár az animáció a 2003-as SARS-járvány kapcsán készült, alkalmazható a jelenlegi esetben is, hiszen a légitársaságok az elmúlt tizenhét évben nem sokat tettek azért, hogy a kórokozók terjedését meggátolják az utastérben. A tudós szerint sem a fertőtlenítés, sem a szűrőrendszerek nem alkalmasak arra, hogy teljesen biztonságossá tegyék a repülőgépeket. A kívánt átalakításokat, amelyekkel valóban megelőzhető lenne a fertőzés a gépeken, a légitársaságok nem szívesen végzik el, hiszen a munkák jelentős költséggel járnának. Van azonban néhány biztató jel, több kutatócsoport is jelentős áttörést ért el az UV-sugárzást alkalmazó fertőtlenítés terén, amely a közlejövőben akár megoldást is jelenthet a problémára.

Földbe állt a légi közlekedés, lehetetlen megbecsülni a helyzet súlyosságát | Magyar Hang

Múltheti cikkünkből kiderült, hogy a légi közlekedés földbe állt, számos társaság csődbe ment, sok másik a csőd szélén táncol, de az Airbus és a Boeing repülőgépgyártó vállalatok is hatalmas veszteséget könyveltek el az idei első negyedévben, és egyelőre lehetetlen megjósolni, mikor térhet vissza az iparág a normális kerékvágásba. A kötelező fizikai távolságtartás időtartama bizonytalan, az azonban biztosra vehető, hogy a járvány jelentősen átalakítja a repülést, mindenekelőtt a fapados utazástól, az olcsó jegyektől kell elbúcsúznunk. Alexandre de Juniac, a légitársaságok nemzetközi szervezete, az IATA vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy 50 százalékkal kellene emelni a repülőjegyek árait, ha a kötelező távolságtartás miatt minden harmadik ülés üresen maradna.

Ez az egyik felmerült ötlet ugyanis a járvány terjedésének megakadályozására. Amerikában, bizonyos nemzetközi repülőjáratokon koronavírus-teszt bevezetését tervezik, és hasonló megoldással állt elő több másik ország is. Hongkongban egy speciális fertőtlenítő szerkezet permetezi be az utasokat vírusölő anyaggal, mielőtt felszállnak a repülőgépre. Londonban a kézfertőtlenítést és a távolságtartást tették kötelezővé – írja a BBC. A kabin vírusmentessé tétele azonban már nehezebb ügy.

A szakértők szerint mindegy, milyen megoldáshoz folyamodnak végül a légitársaságok, a repülés alaposan átalakul a jövőben. A maszk viselése a legtöbb előrejelzés szerint általánossá válik, a személyzet esetében a védőruhák még nagyobb biztonságot is nyújthatnak, írja a Los Angeles Times. Arra is felkészülhetünk, hogy alaposan átalakul a fedélzeti kiszolgálás, eltűnnek a magazinok és információs lapok, és a már említett üres ülésekkel történő távolságtartást felválthatják a plexilappal elválasztott székek. Mindez természetesen jelentősen megdrágítja majd a jegyek árát, több szakértő szerint a korábban említett 50 százalékos emelés csupán a kezdet.

Ezerfős leépítés a Wizz Airnél | Magyar Hang

Ez a magyarországi helyzetre is jelentős hatással lehet. Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában elmondta, növekszik a járatok száma a ferihegyi repülőtéren. Hétfőn már 12 járat indul a járvány előtt naponta 300–350 repülőgép szállt le és fel a ferihegyi repülőtéren, körülbelül 40–45 ezer utassal, ez áprilisban 2–5 járatra és 150–200 utasra csökkent. A repülőtér nem zárt be az elmúlt hónapokban, viszont utasai 99 százalékát elvesztette, és az előrejelzések szerint az utasszám nagyon lassan áll majd vissza a járvány előtti szintre. Tavaly 16,2 millió utas fordult meg a repülőtéren, az idén 17 millióra számítottak, de várhatóan csak 10–11 millió lesz. A tavalyi utasszámot valószínűleg csak 2022-ben érhetik el.

A kommunikációs vezető elmondta, a repülési feltételek változatlanok: az utasoktól azt kérik, hogy egyedül és maszkban lépjenek a terminál területére, kézfertőtlenítőt biztosítanak a helyszínen. Kérik továbbá, hogy az online utasfelvételt és az önkiszolgáló poggyászfeladást használják. Az egymástól való helyes távolságot matricák jelzik a repülőtéren, és a terminálon is csak minden második széket lehet használni.

Mindeközben a Wizz Air bejelentette, hogy új járatot indít Budapest és az Egyesült Arab Emírségek fővárosa, Abu-Dzabi között június 3-ától.

Korábbi közlések szerint a Wizz Air új leányvállalatot hoz létre az emírségekben, amely várhatóan az év második felében kezdi meg a működését, a tervek szerint elsősorban azokra a közép-, kelet- és nyugat-európai piacokra indít járatokat, ahol az anyavállalat ma is sikeresen működik, illetve hosszú távon az indiai szubkontinensre, a Közel-Keletre és Afrikába is szeretne járatot nyitni. Az Egyesült Arab Emírségek március végén rendelte el a polgári kereskedelmi repülés felfüggesztését, ez a határozat most is érvényben van. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója azt mondta, amennyiben feloldják a korlátozást, úgy a gépek már júniustól repülhetnek Abu-Dzabiba.

A magyar hátterű diszkont légitársaság május 1-jétől tizenhat járatot indított Budapestről. A cég arra kéri utasait, hogy indulás előtt nézzenek utána, beutazhatnak-e a célországba, és ott korlátozhatják-e a mozgásukat. Emellett azt is kérik, hogy online jelentkezzenek be a járatokra, minden szolgáltatást előre vásároljanak meg, hogy a reptéri interakciókat és sorbaállást a minimálisra lehessen csökkenteni, valamint a fedélzeti vásárlások során lehetőleg érintésmentes fizetési technológiákat használjanak.

A cég ezeken túl is szigorú higiéniai előírásokkal igyekszik elejét venni a fertőzésveszélynek. Fedélzeti magazinok nem lesznek, fertőtlenítő kendők viszont igen. A gépeken a HEPA-szűrők a vírusok és baktériumok 99,7 százalékát ki fogják szűrni. A járatokon továbbá a személyzetnek és az utasoknak is kötelező lesz maszkot viselniük az utazás teljes időtartama alatt.

Bár a Wizz Air vezérigazgatója márciusban még masszív hisztériának nevezte a járványt, és biztosított mindenkit arról, hogy nem terveznek elbocsátásokat, a cég alig egy hónappal később ezerfős leépítésről döntött.