Két fideszes kerület vitte el az útfelújítási keret kétharmadát – érvel Karácsony Gergely

Két fideszes kerület vitte el az útfelújítási keret kétharmadát – érvel Karácsony Gergely

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Folytatódik az útfelújításról szóló vita: Karácsony Gergely főpolgármester grafikonnal érvel azzal kapcsolatban, hogy új ciklusban miért nem részesülnek az útfelújítási keretből egyes kerületek. Három fideszes és egy független kerület kifogásolta, hogy nem kapnak forrást útfelújításra a fővárostól, amit politikailag motivált döntésnek tartanak. Közöttük van az a két (kormánypárti) kerület is, amelyik az előző ciklusban a legtöbb útfelújítást végezhette, ők vitték el a teljes keret kétharmadát Karácsony Gergely közlése szerint. A főpolgármester azt is írta Facebook-oldalán: mivel a kormány forrásokat von el a fővárostól, 28 milliárdot tudnak tervezni erre a célra.

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere közzétett egy grafikont, amelyen a budapesti kerületek fővárosi keretből felújított útjainak aránya látható. A táblázat az úthálózat arányában közli a támogatásokat, nem összegszerűen: az derül ki belőle, hogy adott kerület útjainak hány százalékát újították fel az előző ciklusban, Tarlós István főpolgármestersége alatt, és az utak hány százalékának felújítására kapnak forrást a kerületek a mostani városvezetés alatt.

A főpolgármester bejegyzésében azt írta: az előző, 2014-2019-es ciklusban a fővárosi útfelújítási keret kétharmadát két fideszes kerület vitte el, amelyek úthálózatának így több mint húsz százalékát felújították, miközben olyan kerület is volt, ahol egyáltalán nem újultak meg utak.

Az újtfelújításról szóló vita hetek óta zajlik, kedden Borbély Lénárd csepeli, Kovács Péter XVI. kerületi és Horváth Tamás XVII. kerületi fideszes polgármesternek, valamint Bese Ferenc, a XXIII. kerület független, Fidesz által támogatott vezetője a nyilvánosság elé állt, és kifogásolta, hogy a főváros lenullázta kerületük útfeljújítási keretét. Kovács Péter azt is nehezményezte, hogy a XVI. kerületben két olyan útfelújítás marad el, amelyek rendelkeztek engedélyes kiviteli tervvel is. Borbély Lénárd csepeli polgármester azt mondta, hogy Karácsony Gergely politikai döntést hozott, amikor lenullázta négy, nem baloldali vezetésű kerület útfelújítási keretét.

A most közzétett grafikonon az látszik, hogy az előző ciklusban valóban sikerült több mint húsz százalékát felújítani mind a XVI. kerület, mind a XVII. kerület kezelésében lévő utaknak. Ezzel ez a két kerület magasan vezet a fővárosi listán, a többi kerületben jóval kisebb arányban újultak meg utak.

A másik két, fővárosi keret elosztását kifogásoló kerület, Csepel és a XXIII. kerület útjainak viszont jóval kevesebb mint az 5 százalékát sikerült rendbe tenni az előző ciklusban, most pedig kimaradtak a keret elosztásából.

Van viszont olyan kerület is (a VI., a XV. és a XX.), amely az előző ciklusban egyáltalán nem újíthatott fel utakat, most azonban részesült a forrásokból.

A legtöbb út felújítására a grafikon szerint a független, de a baloldali pártok által támogatott Pikó András vezette VIII. és az MSZP-s vezetésű XIV. kerületnek lesz lehetősége, amelyek az előző ciklusban útjaik kevesebb, mint 5 százalékát újíthatták fel.

Karácsony Gergely bejegyzésében azt emelte ki: a fideszes V., X., XX. és XXII. kerületben például több felújítást terveznek, mint ami az előző ciklusban megvalósult. A főpolgármester ezzel is azt a vádat utasította vissza, hogy politikailag motivált döntést hozott volna a főváros, hátrányba hozva bizonyos kormánypárti kerületeket.

Karácsony Gergely arra is kitért a bejegyzésében, hogy 200 milliárdos forrásra nyújtottak be igényt az önkormányzatok összesen, de ebben a ciklusban csak 28 milliárdot tudnak erre a célra tervezni, mert minden Budapesten megtermelt 100 forintból 97-et elvesz az állam.

A főpolgármester szerint az útfelújításokról kirobbant vita is mutatja a helyzet tarthatatlanságát. „A gépjárműadó, ami eddig a kerületeknek járt, de a kormány most el akarja vonni az önkormányzatoktól, zsebre akarja vágni. Küzdjenek ez ellen a fideszes polgármesterek is, velünk együtt. Mert az még sincs rendben, hogy minden egyes forintot elvesz a kormány, amit a budapesti autósok azért fizetnek be a közösbe, hogy abból rendbe tegyük az utakat. A feladatot azonban itt hagyja az önkormányzatoknál forrás nélkül. A tankolás után az autósok által erre a célra fizetett jövedéki adóból egyetlen fillért sem ad vissza az állam, és most elvenné a gépjárműadóból származó bevételt is.” – fejtette ki Karácsony Gergely, és azt is írta: úgy veszi, hogy az útfelújítási keret elosztása elleni tiltakozással a fideszes önkormányzatok is beálltak mellé a küzdelembe, amelyet az önkormányzatok megsarcolása és a Budapest-adó bevezetése ellen vív.

A főváros vezetése nem először tiltakozik a politikai döntés vádja ellen. Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes korábban azt mondta: szakmai és nem politikai alapon döntöttek a fővárosi útfelújításokról, eltérően a korábbi városvezetés gyakorlatától. Korábbi közleményében azt írta, hogy a felújítási munkákat végző Budapest Közút a felújítás tervezésénél az utak állapotát, az útszakasz közúthálózati, közösségi, gyalogos és a kerékpáros közlekedési hálózatban betöltött szerepét, az útszakasz klímavédelmi, környezeti hatását és a zöldfelületek meglétét veszi számba.