Hiába volt minden ügyeskedés, felszámolják az állami Malév GH-t

Hiába volt minden ügyeskedés, felszámolják az állami Malév GH-t

Fotó: Malév Ground Handling

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Megszűnik a Malév GH Zrt.: a kormány a társaság gazdasági, pénzügyi, likviditási helyzetére tekintettel döntött a vállalat jogutód nélküli megszüntetése érdekében a felszámolási eljárás megindításáról – közölte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) kedden az MTI-vel.

A kormány döntése értelmében a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. útján intézkedik a Malév GH Zrt. felszámolási eljárásának megindításáról.

A Malév GH Zrt. 2012 – a Malév Zrt. felszámolása – óta alapvető finanszírozási problémákkal küzdött. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földi kiszolgálói piacán fennálló erős verseny nagyban hozzájárult a társaság veszteséges működéséhez és nehéz likviditási helyzetéhez.

Mint közölték: a Malév GH-nak ugyan sikerült a 2017-ben megkezdődött reorganizáció eredményeként 2018-ban szerény mértékű nyereséget elérnie, azonban a korábbi években felhalmozott, jelentős veszteségét nem sikerült ledolgozni. Végül a koronavírus-járvány hatására világszinten lebénult légi közlekedés miatt a Malév GH kritikus gazdasági helyzetbe került, és 2020 júniusára fizetésképtelenné vált. Mivel az Európai Bizottság (EB) a Magyar Állam által a Malév GH részére nyújtott állami támogatás ügyében 2019. október 28-án hivatalos vizsgálatot indított, ezért a társaság pénzügyi, likviditási nehézségeinek kezelésére az állam további forrást nem biztosíthat.

Lapunk többször foglalkozott a Malév GH viselt dolgaival. A Malév Ground Handling kálváriája a Malév 2012 februári bedőlésével kezdődött meg. Addig az anyacég piaci megmérettetés nélkül is bőséges megrendelést biztosított a repülőgépek földi kiszolgálását végző leányának. A szocializmus évei óta változatlan működési modellből, illetve az elavult eszközpark üzemeltetéséből csak akkor lett baj, amikor már a piacról kellett megélni.

Pedig a Malév csődje után megindultak az állami százmilliók és milliárdok a cég felé, a tulajdonosi jogokat gyakorló MNV által kinevezett vezetők pedig ügyeskedéssel igyekeztek a felszínen tartani a társaságot – ebben a hazai hatóságok semmilyen kivetnivalót nem találtak. Az egykori Malév leányvállalatának működésével kapcsolatban az utóbbi években felmerült a hűtlen kezelés, a kartellezés, valamint az utasok tömeges átverésének gyanúja. Az Európai Bizottság pedig tiltott állami támogatás gyanúja miatt vizsgálódott. 

Mint az MTI írja, korábbi közlés szerint az EB a vizsgálatot annak megállapítása érdekében indította, hogy megfelelnek-e a közösségi szabályoknak a Malév GH részére különböző magyar állami tulajdonú társaságok által körülbelül 21 millió euró értékben nyújtott támogatások. Több cég, az MNV mellett a Tiszavíz és a Magyar Fejlesztési Bank is számos intézkedéssel támogatta a földi kiszolgáló működését.

Emiatt a rivális Budport három éve panaszt nyújtott be, rámutatva, ezen tőkeinjekciók, adósságelengedések és kölcsönök nem összeegyeztethetőek az európai uniós előírásokkal. Az EB akkori álláspontja szerint ezek az intézkedések állami támogatásnak minősülnek, így fennáll a versenyszabályok megsértésének veszélye, annak, hogy a vállalkozás tisztességtelen előnyhöz jutott a budapesti repülőtéren működő más földi kiszolgálókkal szemben.

A nyilvános cégadatok szerint 2018-ban a foglalkoztatottak száma átlagosan 432 volt.