Annyit járunk a 4-6-oson, hogy tönkretesszük a pályát

Annyit járunk a 4-6-oson, hogy tönkretesszük a pályát

Munkagépek a Petőfi híd budai hídfőjénél 2020. június 11-én (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Folyamatosan tér át az új felépítményrendszerre a BKV, hogy könnyebb legyen javítani a napi 330–350 ezer utas által igénybe vett villamosvonalat.

Az iskola végével nemcsak a strandszezon köszönt be, de immár menetrendszerűen indul a fővárosi 4-es és 6-os villamosvonal lassan szokásossá váló nyári felújítása is. Idén is napok óta dolgoznak az Európa legforgalmasabb villamosvonalaként emlegetett pályán, most épp Dél-Budán: az Irinyi József utcán, a Petőfi híd budai hídfője és a Karinthy Frigyes út közötti szakaszon.

Az Észak-Budáról a pesti Nagykörúton át Dél-Budáig érő, 8,5 kilométeres vonalon az elmúlt években minden nyáron folyt valahol nagyobb mértékű átépítés. Tavaly a budai hídfő és a Corvin-negyed megálló közötti, illetve északon a Margit körúti szakaszt újították fel. A szeptemberi iskolakezdés előtt csak az utolsó pillanatokban végeztek a munkálatokkal.

A most felújítás alatt álló útszakaszon is garantáltak a közlekedési dugók, hiszen a sínek melletti közlekedési sávokat lezárták, így pedig még a villamospótló buszok is csak araszolnak. A villamosok a felújítás ideje alatt a Budai hídfőig, majd július közepétől a Corvin-negyedig járnak. Innen pótlóbuszok viszik az utasokat a dél-budai végállomásokig. A felújítás befejezését augusztus 5-éig ígérik, a munkát a TTD Expert Zrt. végzi.

A BKV Zrt. érdeklődésünkre a Combino szerelvények alatt elhasználódó pályával magyarázta a felújítás szükségességét. A korábbinál korszerűbb, könnyebben karbantartható vágányokra cserélik a sínpályát. A szóban forgó szakasz kiemelten fontos, mivel itt ágazik el a 4-es és a 6-os vonal Újbuda, illetve a Móricz Zsigmond körtér felé. Itt egyébként az 1990-es évek végén végeztek legutóbb nagyobb rekonstrukciót.

Kíváncsiak voltunk, mi az oka annak, hogy a 4-6-os vonalához évről évre hozzá kell nyúlni. A BKV lapunknak küldött válaszából kiderült: annyira nagy terhelést jelentenek a Combino szerelvények, a sok ezer utas – naponta 330–350 ezer felszállás – és a gyors követési idő, hogy a biztonságos forgalom csak rendszeres felújítással biztosítható. A vágányhálózat tehát az optimális üzemeltetéshez szükséges. Ez az alépítmény átépítését jelenti, és folyamatos áttérést a korábban használt felépítményről az úgynevezett „sínkörülöntéses” vágányra.

Arról, hogy a Nagykörúton belül hol milyen felépítményrendszerekre van szükség, különböző szempontok alapján döntenek. Ilyen szempont többek között a várható sínkopás, a 6-os villamos éjjel-nappali üzemideje vagy a csomópontok keresztirányú gépjárműforgalma. – Jellemzően az adott korszakban a legjobbnak tartott, a gyakorlatban bevált felépítményrendszert építjük meg. Természetesen a korábbi pályaszerkezet is alkalmas a Combino villamosok közlekedtetésére, ugyanakkor egy esetleges pályahiba megszüntetése, helyreállítása hosszabb idejű kieséssel jár a régi rendszeren – írta a BKV, hozzátéve, hogy a vonal prioritása miatt térnek át a már említett sínkörülöntéses vágánytechnikára.

Tavaly a Margit körúton (kivitelező: Colas Alterra Zrt.), valamint a déli részen (kivitelező: TTD Expert Zrt.) is erre a rendszerre tértek át, és a Petőfi hídon is ezt a megoldást alkalmazták. Ezeken a helyszíneken most csak minimális állagmegóvó munkákat terveznek. Tavaly a déli szakaszon végzett felújítás – többek között a tervezéssel – 1,95 milliárd forintba került. Az idei felújítás pedig 410–420 forint lehet – a pontos összeg a befejezés után derül ki. Kérdésünkre a BKV azt is elárulta, hogy jövő nyáron a Karinthy Frigyes utcától a két végpont, tehát Újbuda-központ és a Móricz Zsigmond körtér között hajtják végre a síncserét.

Nem ez azonban az egyetlen vonalfelújítás a fővárosban. Zajlik a 2-es és a 24-es villamosvonal összekötése Ferencvárosban, a Soroksári út és a Haller utca kereszteződésében. A pesti fonódó hálózat kiépítése a felújítás miatt rövidesen leálló 3-as metró alternatívája lesz, és a belváros közvetlen elérhetőségét teszi lehetővé többek között a forgalmas Nagyvárad térről. Az új vágánykapcsolat kiépítése 1,8 milliárd forintba kerül. Ugyancsak dolgoznak a zuglói kocsiszínnél. Emiatt a 3-as, a 62-es és a 62A villamos a Szugló utcáig közlekedik. Emellett elkezdődött a csepeli HÉV (H7) vonalán a Kvassay híd felújítása is. A HÉV június 22-étől csak Csepel és a Kvassay híd között jár, ott pótlóbuszra kell szállni.

A BKK egyébként azt írta, hogy azért nem lehetett a nagy építkezéseket a járvány csúcspontján – amikor alig volt forgalom – elkezdeni, mert egy-egy vágányépítés több hónapos előkészítést igényel, számos közbeszerzési eljárást kell lefolytatni a munkálatok előtt. Ezek ütemezése pedig nem módosítható egyik napról a másikra.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2020/25. számában jelent meg június 19-én.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy digitálisan! És, hogy miről olvashat még a 25. számban? Itt megnézheti!