Fizetett hirdetésben támadja Fekete-Győréket a DK

Fizetett hirdetésben támadja Fekete-Győréket a DK

Olyan szépek voltunk. Rónai Sándor, a DK EP-képviselője (b.) és Balogh Csaba, momentumos gödi polgármester. (Forrás: Rónai Sándor Facebook oldala.)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Tovább fokozódik a gödi önkormányzati ellenzéki együttműködés kudarcából immár országos konfliktussá terebélyesedett viszály. A botrány magjában az a vita áll, amely a momentumos polgármester, Balogh Csaba és Gyurcsány Ferenc pártja, a Demokratikus Koalíció helyi önkormányzati képviselői között robbant ki. A felek kölcsönösen a Fidesszel való együttműködéssel vádolják egymást.

A DK oldalán Rónai Sándor lépett a szorítóba, aki a Gödöt is magában foglaló, dunakeszi központú országgyűlési választókerület (Pest megyei 5. sz.) elnöke pártján belül. A DK „születése óta Dunakeszin élőként” őt indította a 2018-as parlamenti választásokon a kerületben, és tisztes eredménnyel (36%) második lett a mandátumot elnyerő kormánypárti jelölt, Tuzson Bence (43%) mögött. Rónai egy évvel az országgyűlési választásokat követően európai parlamenti mandátumot nyert el pártja színeiben, jelenleg is EP-képviselőként dolgozik.

A Momentum és a DK közötti összeütközés a hét elején teljesedett ki és vált országos üggyé, amikor Rónai a Demokratikus Koalíció honlapján egy megvágott hangfelvételt tett közzé, ebben Balogh Csaba gödi polgármester felsorolja, hogy kik a szóba jöhető jelöltek a korábbi LMP-s és DK-s alpolgármesterek helyére. Balogh három személyt említ, Pintér „Gyurit” (Fidesz), Andrejka Zombort (Momentum) és Hlavács Juditot (független, korábban Párbeszéd). A Momentum fél nap múlva nyilvánosságra hozta a felvétel teljes változatát, amelyben elhangzik az a DK-s verzióban nem szereplő mondat is, hogy a felsorolást követően Balogh megjegyzi: „És remélem nem a Pintér Gyurit [A fideszest. - a szerk.] mondjátok.”

Mindezek után Rónai Sándor közzétett a Facebook-oldalán két nyílt levelet, az egyiket Donáth Annának, a Momentum EP-képviselőjének címezte, míg a másikat Fekete-Győr Andrásnak, a Momentum elnökének. Ezekben Rónai EP-képviselő két fő állítást fogalmaz meg: az egyik az, hogy értesülése szerint Göd első embere, Balogh Csaba fideszesekkel igyekszik feltölteni a városházi állásokat, a másik szerint pedig a Momentum országos üggyé tette a gödi ellenzéki vitát.

Ezt követően csütörtökön tapasztalta lapunk több munkatársa is, hogy a Demokratikus Koalíció fizetett hirdetésben terjeszti a közösségi médiában képviselőjük, Rónai Sándor ezen bejegyzéseit. És valóban: a Facebook kereshető hirdetési adatbázisa szerint mindkét fenti Rónai-posztot hirdetik, a reklámok finanszírozója pedig a Demokratikus Koalíció. A dolog furcsasága, hogy azon posztot is országos célzással népszerűsíti a DK, amelyben Rónai azt írja: a Momentum emeli országosnak tűnő konfliktus szintjére a botrányt. A hirdetés (amely e cikk írásakor, pénteken is éles volt még) Facebook által megadott eddigi eredményei szerint a legtöbben (26%) Budapesten látták azt, míg a Pest megyeiekhez mindössze 5%-ban jutott el, péntek déli eredmények alapján több Csongrád-Csanád, Borsod-Abaúj-Zemplén, Győr-Moson-Sopron, és Hajdú-Bihar megyei olvasót ért el, mint Pest megyeit (amely megyében Göd városa található). A hirdetés potenciális elérése a Facebook adatbázisának tanúsága szerint egyébként egyenként 100 és 500 ezer fő között van.

A fenti ellentmondás feloldására is kértük Gyurcsány Ferenc pártját, és sajtóirodájuk példás gyorsasággal válaszolt is. A DK szerint a gödi konfliktus hátterét eddig sehol, senki nem írta meg részleteiben, Rónai Sándor pedig a DK gödi választókerületi elnökeként megtette ezt. „Ő valóban érintettje az ügynek, éppen ezért kommunikál a DK részéről ő az ügyben, mint helyi politikus, távol tartva a diskurzust az országos politikától. Az elmúlt napokban megszólaló politikusok közül ő mondhatja el magáról egyedüliként, hogy személyesen ismeri a történéseket és azok szereplőit.” A baloldali párt szerint „általános gyakorlat, hogy a Facebookon közzétett posztokon hirdetés is fut, Rónai Sándornak az év eleje óta több mint 20 posztját hirdették, és ezek jelentős része pedig nem a gödi konfliktussal foglalkozik”. A Facebook adatai szerint egyébként Rónai posztjaira 2019. márciusa és 2020. augusztus 5-e között 2 286 019 Ft került elköltésre, jelenleg azonban kizárólag a két, politikustársainak írt gödi témájú nyílt levél szerepel aktív hirdetésként.

Ahogy a DK is írta válaszában („Rónai Sándornak az év eleje óta több mint 20 posztját hirdették, és ezek jelentős része pedig nem a gödi konfliktussal foglalkozik.”) korábban, júliusban is volt már fizetett hirdetés, amelyben szintén egy Fekete-Győrnek írt nyílt levelet hirdettek. Arra akkor a Facebook hirdetési adatbázisa szerint három nap alatt (2020. július 7–8-9.) 15-20 ezer forint között költöttek. A csütörtökön, augusztus 6-án indított két hirdetésre eddig (péntek dél) 23 ezer és 39 ezer Ft között költött a párt.

A DK lapunk többi kérdésére nem válaszolt, így arra sem, hogy meddig fog futni a kampány és mennyi pénzt szánnak rá ezen teljes időszakban. Erre csak annyit reagáltak, hogy „a hirdetések részletei minden esetben nyilvánosak, jelen esetben is elérhetőek a Facebook felületén”. Ez azonban nincs így, a Facebook adatbázisa a hirdetők szándékait nem listázza, így azt sem, hogy meddig fog tartani egy kampány, vagy hogy ez mennyibe fog kerülni összesen. (Pillanatnyi adat (pl. már elköltött összeg) nyerhető csak ki ebből az adatbázisból.) Szerettük volna arról is tájékoztatni a Magyar Hang olvasóit, hogy más felületen is fog-e hirdetni a témában a párt, de erre sem kaptunk választ a DK-tól. A már sokat idézett adatbank szerint a posztot a Facebook tulajdonában lévő Instagramon is hirdetik.

Megkérdeztük a témában a Momentum Mozgalmat is, a párt sajtóosztálya azt írta a Magyar Hangnak, ők nem költenek a témában sem Facebook, sem más platformú hirdetésre. Lapunk valóban nem talált sem Balogh polgármester, sem a Momentum által finanszírozott ilyen hirdetést a közösségi oldal adatbázisában. A Momentum aktív hirdetései a balatoni kampányukról szólnak, míg Balogh Csaba utoljára a tavalyi kampányban hirdetett a Facebookon.

A Momentum szerint már az is felháborító, hogy „egy helyi ügyet manipulált felvétellel emeltek országossá, ezzel még mélyebbre ásva a kialakult árkokat, de az, hogy ezt még országosan hirdetik is, elfogadhatatlan”. Álláspontjuk szerint a Momentum helyi és központi vezetése az elmúlt hónapokban azon dolgozott, hogy a gödiek és az országos együttműködés érdekében megoldást találjanak a kialakult helyzetre. „Nagyon szomorú, hogy a DK és politikusai ehelyett fideszes eszközökkel, összevágott videóval hergelnek azok ellen, akikkel országszerte közösen harcolnak a NER és a Fidesz ellen.” – zárja a lapunkhoz eljuttatott közleményét Fekete-Győr András pártja.

Daganatos betegséghez hasonlította a gödi helyzetet Gyurcsány Ferenc | Magyar Hang

Miközben a Demokratikus Koalíció igen aktív a Gödön kirobbant ellenzéki belháborúban, a pártvezetés, konkrétan Gyurcsány Ferenc most igyekszik visszatolni a helyiekre a problémát. Azt sürgette, hogy a helyi ügyeket helyben oldják meg. Ismert, a Pest megyei településen a tavaly őszi önkormányzati választáson az ellenzék tudott győzni: polgármester lett a momentumos Balogh Csaba és a képviselő-testületben is megszerezték a többséget.