Szalma Botond a Szijjártó-ügyről: Veszélyes és tilos kikapcsolni a hajóazonosító rendszert

Szalma Botond a Szijjártó-ügyről: Veszélyes és tilos kikapcsolni a hajóazonosító rendszert

A Lady MRD luxusjacht Fotó: Németh Dániel Átlátszó.hu

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Sok kérdés merült fel a magyar külgazdasági és külügyminiszter adriai luxusjachtos nyaralása kapcsán. Ismert, hogy az Átlátszó.hu videófelvételt készített a hajóról, illetve fotókkal bizonyította, hogy Szijjártó Péter augusztus 16-án, vasárnap a Lady MRD-en, a Szíjj László tulajdonában lévő luxusjachton tartózkodott az Adriai-tengeren, a horvát Tengerfehérvártól (Biograd Na Moru) 25 kilométerre délre, a Kornati-szigetek alatt, a szárazföldtől mintegy 15 kilométeres távolságra. Eközben a miniszter közösségi oldalára feltöltött bejegyzések azt a látszatot keltették, mintha irodájából dolgozott volna.

A cikkből az is kiderül, negyedórával azt követően, hogy a hajón tartózkodók észrevették a hívatlan látogatókat, kikapcsolták a hajón lévő automatikus azonosító rendszert, az AIS-t, ami azt jelenti, hogy ettől fogva legfeljebb a korszerűtlenebb képet adó radaron lehetett követni a jármű mozgását. 

Szalma Botondot, a Plimsoll Zrt. vezérigazgatóját – aki korábban a Mahart vezérigazgatója is volt – kérdeztük, mi is az az AIS, és miért veszélyes és tilos annak kikapcsolása.

A hajózási szakértő elmondta, 2004 után fokozatosan vezették be az AIS-t, és ma már minden 300 bruttó regisztertonnánál nagyobb hajón kötelező használata. Működése a repülőgépek fekete dobozához hasonlít, azaz rögzíti az utazás történéseit, illetve a hajó összes lényeges adatát. A legfontosabb feladata azonban, hogy jelezze a többi hajó, illetve parti létesítmény számára, hogy milyen hajóról van szó, pontosan hol tartózkodik, merre halad, mit szállít, egyszóval az összes, a hatóságok számára fontos, illetve a balesetek elkerülése érdekében elengedhetetlen adatot. Az AIS jeleit a radar jeleivel együtt egy digitális képernyőn jelenítik meg, így könnyű a vízi járművek számára a tájékozódás, hol kell másik hajóra számítani, és egyáltalán hol leselkedhet veszély rájuk.

Kérdésünkre elmondta, nem szokás a műszert kikapcsolni, amit persze a miniszternek nem kell tudnia, a hajó személyzetének azonban igen. Olyannyira tilos a berendezés kikapcsolása, hogy az büntetést von maga után. A szigorú szabályozás szerint amennyiben elromlik, meg kell állni a hajónak, és meg kell javítani vagy pótolni a műszert.

– Azok szokták kikapcsolni a műszert, akik valami rosszban sántikálnak. Az embercsempészek, a drogcsempészek, a fegyvercsempészek és a tilosban halászók – tette hozzá.

De Szalma Botondnak – aki korábban a KDNP budapesti elnöke volt, és akit azért zártak ki 2014-ben meghallgatása nélkül a pártból, mert Újpesten független jelöltként indult a fideszes Wintermantel Zsolttal szemben a polgármesteri székért – a jachtúttal kapcsolatosan más gondjai is vannak. (Később Szalma kizárását a bíróság szabálytalannak ítélte és megsemmisítette, ezután ő maga lépett ki a pártból.)

Egy zárt Facebook-csoportban megosztott bejegyzésében ugyanis a következőket írta (a poszt közléséhez hozzájárult):

„A Pesti Srácok nem értik, mi a baj egy kis hajózással.

Segítek:

1. Annak a kormánynak a tagja, amelyik meghirdeti az itthon nyaralást, nem utazik külföldre.

2. Annak a kormánynak a tagja, amelyiktől egy vállalkozó – lehetséges, hogy tisztességes versenyben! – közpénzeket nyer el, nem utazik a vállalkozó nyaralójába, házába, repülőgépével és a yachtjára. Majd csak akkor, ha már polgári foglalkozása lesz.

3. Aki havi bruttó 3 millió forintot keres hivatalosan, nem tud kifizetni 1 hét hajóbérleti díjat, mert ezek a yachtok nem ekkora pénztárcához lettek méretezve.

4. Ezt ugyan nem kell tudnia egy külügyminiszternek, de a hajó személyzetének utasítást adó bárkinek igen. A hajó pozícióját jelző AIS rendszert egy ekkora hajó nem kapcsolhatja ki. Gyerekes és büntetik.

Ez olyan, mint a gyerekeknél a kukucs-kukucs játék. Azért mert valaki letakarja a szemét, még a többiek látják...

Plusz egy bónusz kérdés :

Vajon nemzetbiztonsági okokból a yacht védett volt-e, ami a külügyminiszter kommunikációját illeti?”

Fontos és válaszra váró kérdések, de egyelőre nem látszanak annak jelei, hogy a kormányból érdemben bárki is válaszolni akarna rájuk. Menczer Tamás, Szijjártó államtitkára sértett hangú közleményében arról ír, hogy a miniszter szabadsága alatt is dolgozik, illetve képmutatónak nevezte azokat, akik a magánélet szentségéről és sérthetetlenségéről beszélnek, leselkednek, és fényképeket készítenek egy, a családja körében lévő emberről.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai rendkívüli Kormányinfón reagált a Szijjártó luxusjachtozását feszegető kérdésekre. Mint kijelentette, a kormány egyetlen egy kormánytag nyaralásával sem foglalkozik. Véleménye szerint mindenki saját döntése, hogy a családi nyaralását hol kívánja tölteni, és az sem vitás, hogy Szijjártó arra kényszerült a fehéroroszországi helyzet miatt, hogy a szabadságán is dolgozzon. Ezzel kapcsolatban később megjegyezte: méltatlannak tartja, hogy miközben tényszerűen igazolható, hogy Szijjártó Péter több mint tíz külügyminiszterrel beszélt a napokban, úgy tüntetik őt fel, mintha a nyilvánosságot becsapta volna.

A kérdésre, hogy semmi aggályt nem vet-e fel az, hogy egy üzletember hajóján nyaralt Szijjártó, úgy válaszolt a miniszter: szemben az újságírókkal, egyetlen egy kormánytag nyaralása után sem nyomoz, mindenki maga ad számot arról, hol nyaral, vagyis Szijjártót kell megkérdezni, de biztos benne, hogy kollégája minden jogszabályt betartott. Egy másik portál hasonló kérdésére sem adott egyenes választ: szerinte magánéletről van szó, ezért Szijjártót kell kérdezni, a kérdés nem tartozik a kormány hatáskörébe. Egyelőre sajtóértesülésekról van szó, az érintett még nem reagált – mondta a miniszter. Arra a felvetésre, miszerint védett vonalon telefonált-e a külügyminiszter, annyit válaszolt, hogy Szijjártó mobiltelefonon beszélt, hiszen nem atomtitkokról volt szó.

G7 cikke szerint egyébként a nyilvánosan elérhető adatok alapján egy napra 10 millió forint körüli összegért bérelhető ki egy olyan luxusjacht, amilyennek a fedélzetén lefényképezte Szijjártó Pétert az Átlátszó fotósa.

Úgy tűnik tehát, a kormányban nem értik, vagy nem akarják érteni, valójában mi is a probléma azzal, ha a kabinet egyik tagja egy közbeszerzéseken rendszeresen győztes vállalkozó – aki a Forbes listája szerint Magyarország negyedik leggazdagabb embere – vendégszeretetét élvezi egy jachton.