Fürjes Balázs: Autóval járni nem deviancia, azonnal szüntessék meg a biciklisávokat

Fürjes Balázs: Autóval járni nem deviancia, azonnal szüntessék meg a biciklisávokat

Vitézy Dávid és Fürjes Balázs 2018. május 28-án (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

– Reggel, Körút, pedig a forgalom a szokásos iskolakezdésnél kisebb. Autósok dugóban, biciklisáv üres, kereszteződésben káosz. Továbbra is javaslom: sávlezárás azonnali megszüntetése, alapos szakmai előkészítés, valódi konzultáció az emberekkel – fakadt ki a Twitteren Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. Kedd délutáni posztjával a nagykörúti kerékpársávok ügyére reflektált az államtitkár, amely jelen pillanatban a Karácsony Gergely elleni kormányzati támadások egyik legfontosabb eszköze.

A fővárosi önkormányzat néhány fontos útvonalon ideiglenes kerékpársávok kialakításáról döntött még áprilisban, ezzel igyekezvén segíteni a budapestiek munkába járását és a biztonságos közlekedést a koronavírus-járvány idején. A Nagykörúton, a Bartók Béla úton, és az Üllői út belső szakaszán kialakított sávok ügyében, az autósok érdekeit képviselve Fürjes Balázs többször kritizálta már a főváros döntését, felszólítva Karácsony Gergelyt, hogy hagyja abba az „autósüldözést”.

Karácsony Gergely hétfőn bejelentette, a vitatott szakaszok ügyében kompromisszumos megoldás született. Ennek eredményeképpen a Petőfi híd és a Blaha Lujza tér közötti szakaszon újra két-két sávot használhatnak majd az autósok, a bicikliseknek pedig az eddigi parkolósáv helyén alakítanak ki egy biztonságos sávot. A körút másik szakaszán – vagyis a Blaha Lujza tér és a Nyugati tér között – marad a mostani rendszer, vagyis az autósoknak egy-egy sáv áll majd rendelkezésre, a másik megmarad a bicikliseknek. Ugyanakkor lesznek olyan intézkedések, amelyekkel „bővül a gépjárműforgalom kapacitása”, erről egyelőre annyit lehet tudni, hogy a zebrák és a közlekedési lámpák kapcsán lehet változás.

A Magyar Kerékpárosklub üdvözölte – több más útszakasz mellett – a nagykörúti kerékpársávok megtartását, de azért kritikát is megfogalmaztak. Szerintük ugyanis a Nagykörút józsefvárosi szakaszán „nem a körút átfogó megújulását szolgáló megoldás születhet”.

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője is örömmel nyugtázta a kompromisszumos megoldást. – Budapesten növekednie kell a kerékpározás részarányának a közlekedésben – ezt a célt már a 2013-as Balázs Mór Terv is tartalmazza és azóta is konszenzus övezi ezt a célkitűzést, hisz a legzöldebb, legfenntarthatóbb, leginkább a városban élő emberek egészségének megőrzését szolgáló közlekedési módról van szó. És fontos, hogy ebben talán nincs is politikai vita – írta Facebook-posztjában.

Bejegyzése azért különösen izgalmas, mert azzal, hogy dicséri a kerékpáros közlekedést, felsorolva annak különféle előnyeit, voltaképpen Fürjes Balázzsal szemben fogalmaz meg kemény kritikát. Ahhoz, hogy eljuthassunk az egysávos Nagykörútig, a „közlekedési szokásokban számos átalakulás és új egyensúly elérése szükséges, például az agglomerációból való ingázás terén is, amin a vasút- és hévfejlesztésekkel jelenleg is gőzerővel dolgozunk. Hisz ma minden harmadik budapesti autó az agglomerációból érkezik” – fogalmazott Vitézy Dávid. Hozzátette, a „probléma gyökerét és a budapesti dugókra a gyógyírt tehát itt, és nem a Nagykörúton kell keresni”.

Vagyis a főváros fejlesztéséért felelős cég vezetője szerint a probléma egyáltalán nem az, mint amit a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár állít.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.