Távozott az Oktatási Hivatal vezetője, Gloviczki Zoltán

Távozott az Oktatási Hivatal vezetője, Gloviczki Zoltán

Gloviczki Zoltán (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Távozott posztjáról az Oktatási Hivatal vezetője, Gloviczki Zoltán – vette észre a Magyar Hang. A neve nemrég eltűnt a hivatal oldaláról, a megbízott vezető jelenleg Brassói Sándor.

A Magyar Közlönyből kiderült az is, mi lesz Gloviczki új feladata. A miniszterelnök szeptember 1-jétől az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektori pozíciójával bízta meg őt, méghozzá 2025. augusztus 31-éig terjedően.

Felhívtuk Gloviczkit, arról kérdezve, mi vezetett a távozásához, és pontosan mikor jött el a hivataltól. Mint mondta, szeptember 1-jétől nevezték ki, augusztusban még az OH-nál dolgozott.

Elégedetlen esetleg a jelenlegi oktatási állapotokkal? – kérdeztük. Gloviczki azt válaszolta, ő már száz éve elégedetlen azzal. Harminc éve is le voltunk maradva, ez sajnos nem változott, de nem a jelenlegi oktatáspolitikával van baja. – Az biztos, hogy most jobb a helyzet, mint harminc éve – tette hozzá. Annak kapcsán, hogy akkor mégis miért távozott, a szakember azt válaszolta, hogy jobban szeret olyan pedagógusi-nevelői környezetben dolgozni, amilyenre az Apor rektoraként lehetősége lesz.

Elfáradt esetleg, sok volt számára az a turbulencia, amit az elmúlt években az OH élén viselnie kellett? – érdeklődtünk. Mint mondta, valóban kivett belőle ez a négy év, még ő is maradt a legtovább a hivatal élén, korábban nem tartottak ki ilyen hosszú ideig a vezetők. Valóban sok ez a fajta turbulencia, az ember nyilván inkább vágyik nyugodtabb környezetre, jegyezte meg lapunk kérdésére.

Arra nemmel válaszolt, hogy távozása összefüggésben van-e esetleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem körüli vitákkal. Szerettük volta megtudni, hogy mi a véleménye az SZFE körüli tiltakozásokról, de azt mondta, nem hiszi, hogy ez a kérdés ide tartozna.

A Váci Egyházmegye egyébként nemrég számolt be arról, hogy a járványhelyzetre tekintettel az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán hagyományos ünnepi tanévnyitó helyett Veni Sancte szentmisét tartottak. A szeptember 7-ei eseményen felszólalt Marton Zsolt megyéspüspök, és Gloviczki is elmondta tanévnyitó gondolatait.

Hidat képzett volna politika és valóság között

Az új rektor 2012-ig közoktatásért felelős helyettes államtitkár is volt, de akkor felmentését kérte a posztjáról. A köznevelési törvény sokak szerinti előkészítetlensége miatt több bírálat érte, bár annál is több az akkori államtitkárt, Hoffmann Rózsát. Mint 2012-ben Gloviczki a Népszabadságnak nyilatkozta: „Lépésem nem üzenet, nem figyelemfelkeltés, nem politikai állásfoglalás. Személyes szakmai és általában emberi lelkiismeretemnek való megfelelés diktálta. (...) Hiszek mindabban, amit eddig az oktatáspolitikában tettünk, és szándékom szerint teljes szakmai és személyes őszinteséggel mondtam ki minden eddigi szavam.”

Az OH volt vezetőjével még három éve készítettünk interjút az akkori Magyar Nemzetben. Akkor többek között azt mondta: „Helyettes államtitkárként azt a sajátos szerepet töltöttem be, hogy a politika és a valóság között kellett hidat képeznem, ám akkoriban ez a híd nem ért át a másik partra. Ebben – bizonyos értelemben – egyik part sem volt hibás.”

Továbbá az oktatás lényegével kapcsolatban is kifejtette álláspontját: „egy jobb alaptanterv kialakítását kevés ember is képes gyorsan véghezvinni. Igazából nem is ez szabályozza a pedagógusok munkáját, hanem a kerettantervek. Hogy utóbbiakon változtassunk, az nagyon nagy levegővételt igényelne. Itt ugyanis arról van szó, hogy egy Trefort Ágoston óta élő hagyományt kéne meghaladni: észre kéne venni, hogy másért járunk iskolába 2017-ben, mint 1877-ben. Már nem azért, hogy teletöltsék a fejünket információval.”

Az oktatásirányítást, az új alaptantervet ugyanakkor az elmúlt években pont azért is érte számos kritika, mert a Gloviczki által megfogalmazottal ellentétes irányba haladt, és a készségfejlesztés helyett inkább az információátadást helyezte előtérbe.