Vitézy új CAF-villamosokat akart, rögtön forgalomba is állítottak négyet

Vitézy új CAF-villamosokat akart, rögtön forgalomba is állítottak négyet

Budapest, 2020. október 12. A forgalomba álló négy új hosszú CAF-villamos a budafoki kocsiszínben 2020. október 12-én. Az alacsonypadlós, 56 méteres szerelvények az 1-es villamosvonalon közlekednek. MTI/Máthé Zoltán

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Ideje végre forgalomba állítani az új CAF-villamosokat – erről posztolt még múlt csütörtökön Vitézy Dávid, emlékeztetve, hogy a problémára már július közepén felhívta a figyelmet. A Budapesti Fejlesztési Központ vezetője szerint a késlekedés veszélyezteti az uniós források felhasználását is. A 26 új CAF-villamost ugyanis a kormány döntése alapján 99 százalékban a költségvetés és az EU finanszírozza.

Ezután augusztusban megbízták a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának szakcégét, a BME ITS Zrt.-t, hogy vizsgálja meg a körülményeket. Az ügyet végül Vitézy szerint a Városháza elvette a BKK-tól, és a BKV folytatta le. A BME ITS jelentése szerint a villamosok fékrendszerének megfelelősége nem volt megállapítható, ahogy a típusengedélyektől és a szerződéses műszaki előírásoktól való eltérés sem. Továbbá az előírt fékúttól való eltérés nem volt méréssel igazolható. „Nincs tehát más hátra: itt az ideje a CAF-villamosokat forgalomba állítani! Arra pedig jó lenne azért választ kapni: mégis mi történt egy éven át, miért nem állították forgalomba az új villamosokat, ki és miért akadályozta ezt és miért nem jártak a klimatizált villamosok a nyáron?” – tette fel a kérdést Vitézy.

Másnap a közlekedési szakember már arról írt, hogy Vágó István is reagált a kritikájára. A DK politikusa ezt a BKV vasúti járműjavítója felügyelőbizottsági tagjaként tette meg. Vágónak egy a témában jártas szakember azt mondta, a műszaki problémák a Vitézy vezetése alatt futó BKK rossz gyakorlatának eredményeképp álltak elő. „Annak, hogy az eredeti műszaki specifikációt a BKK önkényesen lerövidítette kevesebb, mint a negyedére, az lett a következménye, hogy a jármű sok pontban nem felel meg a budapesti hálózat követelményeinek” – írta Vágó. Hozzátéve, hogy az első szériával is ilyen gondok voltak, de a BKK félresöpörte az üzemeltető aggályait, és átvette a járműveket. Vágó szerint a járművekkel folyamatos garanciális gondok vannak, és a beszerzésnél olyan pályázókat zártak ki különös indokokkal, mint a Škoda vagy a Siemens.

„Vágó úr szerint a Siemenset különös indokokkal kizártuk a tenderből. Ez nem igaz: a Siemens érvényes ajánlatot adott, nem lett kizárva sehonnan, mindössze nem nyert. 25 millió euróval (mintegy 7,5 milliárd forinttal) adott drágább ajánlatot, mint a CAF. Ez nem kis összeg, a Legyen Ön is milliomos! főnyereményének százötvenszerese” – reagált erre Vitézy. A Škoda kizárása pedig jogszerűen történt szerinte. Hozzátette, a tenderdokumentációt is a legjobb hazai szakértők készítették, és nem tudja, mit jelent, hogy a negyedénél is kevesebbre csökkentették. Vitézy szerint az sem igaz, hogy az első járművek átvételénél gondok voltak, a hatósági vizsgáknál üzemeltetőként jelen volt a BKV, és minden jegyzőkönyvet aláírt. A kisebb hibák pedig nem olyanok voltak, amik miatt a villamosok ne állhattak volna forgalomba. „Az alacsonypadlós, klimatizált villamosokat az utasok kedvelik, 5 éve járnak és semmilyen elégedetlenség vagy balhé nem övezte a forgalomba állításukat, sok más korábbi budapesti járműbeszerzéssel ellentétben” – állapította meg a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője.

Hétfőn már arról érkezett hír, hogy négy új, alacsonypadlós CAF-villamos áll forgalomba. A hétfői átadáson Karácsony Gergely arról beszélt, hogy mindent, ami jó volt az előző vezetés politikájában, visznek tovább. A főpolgármester szerint a különböző műszaki kérdések megnyugtató lezárása után át tudják adni a négy villamost. A BKK megbízott vezérigazgatója, Fendrik László hozzátette, az átadott villamosok 345 utast tudnak szállítani, és 81 ülőhellyel rendelkeznek. Budapesten van további hét villamos, közülük egy hosszú, a többi rövid. Utóbbiakat az 50-es és az 56-os villamos vonalán tervezik forgalomba állítani, de csak jövő ősszel.

Fendrik hozzátette, várnak további 15 villamost, amik leszállítását jövő áprilisig vállalta a CAF. A megbízott vezérigazgató szerint nem igaz, hogy Budapesten áll 11 villamos, és ezeket nem veszik át. A most átadott négyből háromnak az alvázfestése nem volt rendben, ezeket a nyáron javították, továbbá az alkonykapcsolóval volt még probléma. A fékrendszerek szerinte megfelelően működnek. A BKK és a BKV viszont úgy vélte, ezek működése nincs összhangban a típusengedélyben foglaltakkal. A CAF-tól viszont aztán október 1-jén megkapták azt a jognyilatkozatot, ami lehetővé tette az október 6-ai átvételt. „A BKK nem késlekedett és nem próbálta meg bármilyen okból kifolyólag ezeknek a villamosoknak az átvételét elhúzni, egyszerűen nem volt lehetőség arra, hogy ezeket korábban felelősségteljesen átvegyük” – mondta Fendrik az MTI beszámolója szerint.

A Városháza később közleményben megerősítette: a fennmaradó huszonkét jármű várhatóan novembertől áprilisig folyamatosan követi a most átadott szerelvényeket: a szükséges hatósági vizsgák és engedélyek megszerzése után további egy hosszú villamos az 1-es vonalon, huszonegy rövid villamos pedig ideiglenesen a budai fonódó hálózaton, illetve a 3-as vonalon, véglegesen pedig az 50-es és 56/56A vonalakon bővíti az alacsonypadlós szolgáltatást.

Vitézy egyébként hétfőn ismét arról beszélt, ezúttal a Kossuth rádióban, hogy politikai okokból nem járhatnak még a CAF-villamosok. A szakember 26 járművet említett, amiket az előző városvezetés rendelt meg. Vitézy szerint a fővárosban jelenleg felelősséghárítás és egymásra mutogatás zajlik.