„Irreális összegért” elkelt a csopaki kikötő

„Irreális összegért” elkelt a csopaki kikötő

Demonstráció a szabad Balaton-partért (Fotó: Magyar Hang/Grimm Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Szerda éjjel zárult a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által meghirdetett elektronikus árverés, ahol 889,87 millió forintért kelt el a csopaki kikötő – derült ki az MTI híréből. Azt viszont még nem tudni, ki a nyertes ajánlattevő, ez leghamarabb jövő hét elején derülhet ki. A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) vezérigazgatója, Kollár József szerint meg kell várni a zárt rendszerben zajló licit lezárását. Csopak független polgármestere, Ambrus Tibor ugyanakkor irreálisnak, értelmezhetetlenül magasnak nevezte a kialakult végösszeget. Nem várt érdeklődés övezte a licitet, az utolsó pillanatokban is végig egymásra ígért három ajánlattevő.

A BAHART tavaly került a Magyar Turisztikai Ügynökség által kezelt állami többségi tulajdonba, reorganizációs tervében pedig négy közforgalmú kikötő eladása szerepelt. A helyi tiltakozások miatt viszont a társaság az önkormányzatoknak azt ajánlotta, eladás helyett hosszú távra bérbe adja számukra a kikötőket. Ezt a másik három önkormányzat elfogadta, Csopak viszont nem.

Ambrus elmondása szerint az érintett területen 2 százalékos a beépíthetőség, amit le is fed a kikötő pénztárépülete és vizesblokkja, a helyi építési szabály szerint a megengedett maximális beépítési magasság 4,5 méter. Az ingatlanhoz tartozó, 10-12 férőhelyes vitorláskikötő szerinte legfeljebb 20-30 férőhelyre bővíthető. Hozzátette, a BAHART-tal történt egyeztetés során mindegyik önkormányzat felajánlotta, hogy megveszi az eladásra szánt kikötőjét az értékbecslők által megállapított legmagasabb áron, de erre nem nyílt lehetőségük. Ambrus Tibor az MTI szerint sérelmezte azt is, hogy míg a csopaki önkormányzat számára a közforgalmú kikötő fenntartásának kötelezettségével adták volna bérbe hosszú távra a kikötőt, a vitorláskikötő nélkül, addig a meghirdetett licit feltételei között már nem szerepel a közforgalmú kikötő üzemeltetése, csak a móló le nem zárhatósága.

Kollár József az MTI-nek azt állította: a kikötő meghirdetése előtt Csopaktól semmiféle hivatalos írásos nyilatkozat, illetve ajánlat nem érkezett vásárlási szándékról.

Október 2-án írta lapunk az ügyről: Csopak csatát nyert a beépítési háborúban. A győzelem viszont a helyiek szerint egyáltalán nem volt biztos. Akkor idéztük Ambrus Facebook-bejegyzését, amiben az szerepelt: „A terület egyben maradt, ezt most elárverezi a Bahart. A kiírásban már nem szerepel közforgalmú kikötő üzemeltetése. Képviselőtársaimmal azt szeretnénk, hogy a terület maradjon közpark, ahol sétálni lehet, ahol le lehet jutni a vízhez szabadon. Szeretnénk elbontani a jogellenesen épített kerítést, padokkal, új növényekkel színesíteni a teret. Már most tudjuk, hogy sok befektetői csoport szeretné megvenni a területet, és kérni annak átsorolását. Ezt volt, aki már jelezte is felénk. Könnyen belátható, hogy ha egy befektető több százmillió forintért megvásárolja a területet, akkor be is szeretné építeni és hasznosítani azt a saját érdekében. A csopakiak pedig még ezen a területen sem tudnak majd szabadon a Balaton partjához menni. Ez a fenyegetés most valós.”