Sok szülő elégedetlen az iskolai járványkezeléssel

Sok szülő elégedetlen az iskolai járványkezeléssel

Képünk illusztráció (a toronyi Gazdag Gyula általános iskola tornaterme)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK


Tízezer szülő részvételével készített online felmérést a Szülői Hang Közösség, az eredményekből pedig az derült ki, hogy sokan elégedetlenek az iskolai járványkezeléssel. A válaszok 90 százaléka számolt be valamiféle problémáról a kormányzati intézkedések betartásáról, illetve betarthatóságáról.

A szülők 71 százaléka tapasztalta, hogy a tanórákon nincs meg a diákok között a másfél méteres távolság, és maszkot sem viselnek. Ezek ugyanakkor nem meglepőek, minthogy nincsenek is kötelezően előírva, egyénileg lehet dönteni róluk, és az iskolák nagy részében a folyosón írják inkább elő a maszkviselést.

A résztvevők 70 százaléka vélte úgy, hogy gond van a kontaktkutatásokkal és a tesztelésekkel, míg 57 százalék válaszolta azt, hogy nem megfelelően vagy nem időben döntenek a távoktatásról, illetve a karanténról. Voltak, akik a lázmérésnél kialakuló sorban állásra, mások az ebédlőben együtt lévő túl sok gyermekre panaszkodtak. Azt a szülők 39 százaléka jelezte, hogy a járványra hivatkozva az énekórákon elmarad az éneklés.

Ahol ebben a tanévben távoktatást rendeltek el, ott a megkérdezettek 33 százaléka kifejezetten elégedetlen volt annak minőségével, míg 18 százalék azt mondta, érdemben nincs is távoktatás. A tanulói és tanári hiányzások, túlterheltség miatt 30 százalékban keletkeztek lemaradások, és az iskolák csak ezek harmadát tudták utólag pótolni. Miközben jelentős számú tanulói hiányzás gyűlik össze, a diákok magukra maradnak a pótlással, az esetek 53 százalékában önállóan kell gondoskodniuk erről. A szülők 71 százaléka vélte úgy, hogy központilag csökkenteni kellene a tananyag mennyiségét.

A megkérdezettek arról számoltak be, hogy a távoktatás jelentős többletterhet jelent. Negyvenkilenc százalék mondta, hogy hosszú távon nem összeegyeztethető a munkájukkal, míg ebből 18 százaléknak már rövid távon is gondot jelent. Azt ugyancsak 48 százalék jelezte, hogy anyagi gondot okoz számára a munkahelyről való kimaradás. Mindennek ellenére 59 százalék azt válaszolta, támogatja a szélesebb körű távoktatásra való áttérést.

Nemrég egyébként az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete is közzétett egy állásfoglalást, ebben az iskolazárások és a távoktatás káros hatásaira felhívva a figyelmet. Az UNESCO és a School-Barometer kutatásaira hivatkozva azt írták, a zárások miatt a hátrányos helyzetű tanulók kevésbé fejlődnek, sőt, az iskolába visszatéréskor még hátrébb is vannak, mint ahol a bezáráskor tartottak. Úgy látják, tavasszal az amúgy is kiemelkedő egyenlőtlenségek tovább nőttek. A bezárások továbbá a gyerekek lelki egészségére is hatással vannak, „rengeteg gyereknél tapasztalható depresszió vagy agresszió”, illetve „az öngyilkosság gondolatával foglalkozó gyerekek aránya három-négyszeresére nőtt”. A szülők kiemelték, az iskola nem gyermekmegőrző, hanem a tanulást és szocializációt segítő intézmény.