Kerpel-Fronius Gábor: Nyilvánosságra hozza a főváros az M3-as metró felújításának szakértői jelentését

Kerpel-Fronius Gábor: Nyilvánosságra hozza a főváros az M3-as metró felújításának szakértői jelentését

Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes (jobbra) és Havasi Gábor, a Momentum Mozgalom politikusa nyilatkozik a sajtónak a Fővárosi Közgyűlés ülése előtt 2020. június 24-én (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Online sajtótájékoztatón jelentette be Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes és Havasi Gábor, a Fővárosi Közgyűlés momentumos képviselője, hogy a főpolgármester szándékainak megfelelően nyilvánosságra hozzák az M3-as metró felújításáról készített szakértői jelentést, egyúttal felkérik a Havasi vezette fővárosi vizsgálóbizottságot,  hogy folytasson további alapos vizsgálatokat a metrókocsik felújításával kapcsolatban. 

Kerpel-Fronius elmondta: a jelentés jogi, gazdasági és műszaki szempontból is vizsgálta a közbeszerzés folyamatát, a nyertes kiválasztását és az elvégzett felújítás minőségét, és több ponton hiányosságokat talált. Többek között a közbeszerzés kiírásában foglalt értékelési szempontok a jelentés szerint „nem azt a célt szolgálták, hogy azok legjobb műszaki tartalom megajánlására kényszerítsék az ajánlattevőket”.

A jelentés megállapította a gondatlan kivitelezést az orosz közbeszerzés-nyertes cég részéről, egyebek mellett megengedhetetlen hegesztési problémák, a padlólemezeken idő előtt megjelenő korróziós gócok miatt. A jelentés vizsgálatát végzők rögzítették, hogy értelmezésük szerint a metrókocsik nem felelnek meg maradéktalanul a korszerűnek tekintett műszaki színvonal széles körű értelmezésének. A városvezetés ezért döntött úgy, hogy ezen a ponton nem zárja le a vizsgálatot, hanem a Fővárosi Közgyűlés által létrehozott vizsgálóbizottság hatáskörébe utalja, hogy a testület minden egyes, kérdéseket vagy bizonytalanságot felvető részletkérdést alaposan vizsgáljon ki.

Választ kell találnunk arra a kérdésre, hogy mi az oka annak, hogy a budapestiek igényeit nem megfelelően szolgáló eredménye lett a közbeszerzésnek, ez kinek a felelőssége a kormányon belül, majd miután ezeket a kérdéseket tisztáztuk, döntést kell hoznunk a további lépésekről is – tette hozzá Kerpel-Fronius. 

Havasi Gábor a sajtótájékoztatón bejelentette, hogy miután több olyan kérdés van, ami a vizsgálatnak nem képezte tárgyát, vagy amelyet adatok hiányában nem tudtak egyelőre feltárni (ilyen például a légkondicionáló-vizsgálat), a Vizsgálóbizottság mind műszaki, mind jogi, mind gazdasági szempontból folytatja a vizsgálatot.

Havasi szintén az előzőekhez kapcsolódóan bekéri a felújításról szóló – a Fővárost és a BKV-t kényszerpályára állító – kormánydöntést alátámasztó számításokat is, és megvizsgáltatja, hogy miért és milyen megtérülési idővel számoltak a pályázat bírálata során, illetve ki a felelős azért, ha megtérülési szempontból gazdaságilag célszerűtlen döntést kellett hoznia a BKV-nak.

Mint ismert, a BKV 2014-ben írt ki közbeszerzést a 3-as metró szerelvényeink korszerűsítésére, amit nagy mértékben befolyásolt az a kormányhatározat, amely a korábbi metrókocsik felújítását helyezte előtérbe.

A közlemény szerint szükség lehet többek között Seszták Miklós volt nemzeti fejlesztési miniszter meghallgatására is, akit a kormányhatározat felelősként jelölt ki a metrófelújítás ügyében, de az előző városvezetés több más, a folyamatra rálátó tagjának meghallgatását is tervezi. Álláspontja szerint a budapestieket ért károk összegszerűsítése érdekében a kivitelezés gondatlanságából fakadó károkat is számszerűsíteni kell. A gyártás minősége a műszaki jelentés szerint bizonyos esetekben gondatlan. A gyártó által vállalt jótállás időszaka a teljes jármű tekintetben három év, az új vázszerkezetre pedig tíz. Ezen időszak alatt a hibák okainak vizsgálatáért és elhárításáért a gyártó felelős. Ugyanakkor nem tárták fel teljesen – és részben csak az idő fogja igazolni –, hogy mekkora összeget kell majd a metrókocsik hibáinak javítására költeni tekintettel arra, hogy legalább 20 éves élettartamot biztosított a felújító. Vizsgálni kell, hogy mennyi és milyen típusú, milyen költséggel járó javítás várható a jótállási és garanciális idő lejárta után – zárul a közlemény.