Sztrájkolnak a makói gumigyárban – a szakszervezeti titkár a dolgozók presszionálásáról számolt be

Sztrájkolnak a makói gumigyárban – a szakszervezeti titkár a dolgozók presszionálásáról számolt be

Szakember dolgozik a ContiTech Fluid Automotive Kft. makói üzemében 2015. szeptember 2-án. Mintegy ötmilliárd forintos beruházással bővíti termelési kapacitását a Continental csoporthoz tartozó ContiTech Fluid Automotive Kft. Makón és a ContiTech Magyarország Kft. Nyíregyházán, amelyhez a magyar állam 1 milliárd 50 millió forint készpénztámogatást biztosít. MTI Fotó: Rosta Tibor

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kedd délután 2 órakor elkezdődött a makói Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. gumigyárában a dolgozók határozatlan idejű munkabeszüntetése. Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) titkára lapunk érdeklődésére azt mondta, a sztrájkkal együtt a munkaadó részéről „a dolgozók presszionálása is kezdetét vette”. Elmondása szerint délutáni beszélgetésünk idején is az incidensekről készült jegyzőkönyveket vették fel.

A munkabeszüntetés azért kezdődött, mert a múlt péntek délutáni tárgyaláson sem sikerült megállapodni a munkáltatóval. Az MTI felidézte, hogy a Makói Gumiipari Szakszervezet tagjai azért tiltakoznak, mert a munkáltató tavaly nyáron felmondta a több mint két évtizede érvényben lévő kollektív szerződést, miután azt elavultnak tartotta. Az új megállapodásról decemberig folytak – megszakításokkal – a tárgyalások, de nem tudtak egyezségre jutni az érdekképviseletek és a munkáltató. Az MGSZ ezért szervezett előbb kétórás figyelmeztető sztrájkot, később 8, majd múlt csütörtökön 24 órás munkabeszüntetést. A sztrájkolók többek között a korlátlanul elrendelhető túlórák és a 10 évnél régebbóta a cégnél dolgozók pluszjuttatásainak elvétele ellen küzdenek.

A szakszervezet ismertette a munkáltatóval követeléseit, meghatározva az ezek teljesítéséhez szükséges forrásokat is, ám ezekre nem kaptak semmilyen választ. Hajdú Roland szakszervezeti titkár leszögezte: a munkabeszüntetés addig fog tartani, amíg nem kezdődik érdemi egyeztetés a követeléseikről, így a jobb munkafeltételekről és a dolgozóknak járó juttatásokról.

Hajdú Roland lapunknak beszélt arról is, hogy a hangulat változó, attól függően ingadozik, hogy érte-e presszió a munkavállalót, ennek függvényében is döntenek a dolgozók az akcióhoz való csatlakozásról. A titkár azt mondta, hogy bizakodók a munkabeszüntetés céljait illetően. Ugyanakkor a munkáltató továbbra is a kollektív szerződésre irányuló tárgyaláshoz ragaszkodik, holott ők sztrájkbizottságként nem tudnak azon részt venni, a sztrájkbizottság csak a követeléseikről tárgyalhat. A kollektív szerződést ugyanis a munkáltató és a három szakszervezet kötheti meg. Hajdú Roland ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy hányan vesznek részt a sztrájkban, úgy fogalmazott, hogy ez percről percre változik. Tehát termelés is folyik a makói üzemben, mert vannak, akik dolgoznak.

A szintén az üzemben működő Contitech Dolgozók Független Szakszervezete nem ért egyet a munkabeszüntetéssel. Mint az MTI-nek elmondták, a kollektív szerződés megkötésében érdekeltek, de amíg tart a sztrájk, erre nincs lehetőség.

A cég azt közölte, hogy a csütörtökön befejeződött munkabeszüntetést követően többször is tárgyaltak az MGSZ sztrájkbizottságának tagjaival. A felek hajlandóságot mutattak arra, hogy a megállapodás részleteit kollektív szerződésben rögzítsék, de pénteken az MGSZ visszautasította a munkáltató kezdeményezését, hogy ebbe az egyeztetésébe a másik két szakszervezetet is bevonják. Állításuk szerint az MGSZ ezt követően állt fel a tárgyalóasztaltól.

A munkáltató keddre tűzte ki a kollektív szerződés tárgyalásának következő időpontját, amelyen mindhárom szakszervezet megjelenésére számít. Leszögezték, az egyenlő érdekképviselet jogát minden munkavállalónak és mindhárom szakszervezetnek biztosítani kell. Azt is írták, hogy a munkáltató megérti, hogy a szakszervezetek, és az általuk képviseltek ragaszkodnak a múltból örökölt jogaikhoz, de úgy vélik, ha ezt elfogadnák, akkor cég versenyképességét is befagyasztanák a múltbeli szinteken.

Megszólalt a térség erős embere

Figyelemre méltó, hogy megszólalt az ügyben Makó térségének fideszes országgyűlési képviselője, Lázár János is. A volt miniszter úgy fogalmazott, hogy „az igazság a munkások oldalán van”. Mint írta, olyan nincs, hogy egy multi csak kér és kap, de amikor tehetné, nem akar visszaadni valamit azoknak, akiknek a profitját és a támogatását köszönheti. Lázár János szerint kevés vállalkozás mondhatja el magáról a járvány árnyékában, hogy több a lehetősége, mint a nehézsége, amivel szembenéz. A magyar adófizetőknek – köztük a makóiaknak – köszönhetően a gumigyár ilyen vállalkozás, ezért éljen hát, és ne visszaéljen a lehetőségeivel – tette hozzá az országgyűlési képviselő.

A cégcsoport egyik legnagyobbja a makói üzem

A Magyarországon nyolcezer munkavállalót foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja, ahol hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végzik – írja az állami hírügynökség. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – a megelőző évhez képest csaknem 10 százalékkal csökkenő – nettó árbevétele 2019-ben meghaladta a 73 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott. A cég adózott eredménye 2018-ban 2,644 milliárd forint volt, a 2019-es évet pedig 3,294 milliárd forint veszteséggel zárta a vállalkozás.