Lefújták a 200 milliárdos HÉV-tendert

Lefújták a 200 milliárdos HÉV-tendert

A csepeli HÉV végállomása (Fotó: Wikipédia/Tőke Bence)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hivatalosan is eredménytelennek nyilvánították a 42 új HÉV-szerelvény beszerzésére kiírt tendert – adta hírül a Telex. A portál értesülése szerint több állami-szakmai szereplő a végsőkig küzdött ellene, de végül Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető és Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter korábbi javaslatára lefújták az eljárást.

A hivatalos indoklás szerint „az eljárás fedezete nem volt biztosítható”, vagyis lényegében a túl magas árakra hivatkoztak.

A döntés ugyanakkor még a közbeszerzési eljárás tárgyalásos szakaszának lezárása előtt született meg, így aztán nem derült ki, hogy végül mennyiért vállalták volna a teljesítést a pályázók, a svájci Stadler és lengyel leányvállalata, valamint az olasz cégén keresztül induló francia Alstom.

A Telex felidézi a Direkt36 korábbi cikkét: az oknyomozó portál akkor azt írta, hogy a kormány a túl magas árakra hivatkozva utasította a MÁV-HÉV Zrt.-t, hogy vonja vissza az új járművek beszerzésére kiírt közbeszerzést, majd írja ki újra. A Direkt36 szerint a hirtelen leállítás arra enged következtetni, hogy a háttérben orosz érdekek, a Transmashholding cégcsoport érdekei állnak. 

A Transzmasholding ugyanis eredetileg szeretett volna elindulni a közbeszerzésen, de a kiírási feltételeket nem tudta teljesíteni. Magyarországi leánycége vitarendezési kérelmet is benyújtott, amelyben három dolgot kifogásolt: miért feltétel az európai referencia, a normál (vagyis európai) nyomtáv, valamint az, hogy a HÉV-kocsiknak alacsonypadlósnak kell lenniük. A MÁV-HÉV akkor visszautasította a kifogásokat.

Most a pályázatot újra ki fogja írni a MÁV, és ha a kötelező referencia-feltételek nem lesznek a kiírásban, akkor a Telex szerint lehet sejteni, hogy az orosz kívánság szerepet játszott a tender leállításában.

Az eredeti tervek szerint az 5-ös, a 6-os és a 7-es HÉV-vonalra összesen 54 – első körben 42 – darab vasúti szerelvényt vásárolt volna a MÁV-HÉV legalább 200 milliárd forintért. Ez lett volna az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb értékű járműbeszerzése Magyarországon. A tender visszavonásáig a Stadler ajánlata tűnt befutónak.