Nem lesz egyszerű dolga, ha kihagyja a lefoglalt oltási időpontot

Nem lesz egyszerű dolga, ha kihagyja a lefoglalt oltási időpontot

Oltópont helyét jelzõ felirat Miskolcon, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórházban 2021. április 27-én. Képünk illusztráció (Fotó: MTI/Vajda János)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A héten debütált az új országos online időpontfoglaló rendszer, amelyben bárki foglalhat koroavírus-oltási időpontot, ha korábban regisztrált, és már feldolgozták azt. Arról nem szólnak a hivatalos tájékoztatások, hogy mit tegyen, aki nem tud megjelenni a lefoglalt időpontban. Péter (nevét megváltoztattuk) elmondása szerint családi okból kényszerült arra, hogy lemondja az időpontot. A beszámolójából, amit a közösségi médiában is közzétett, az derül ki, hogy nem volt egyszerű töröltetnie a már lefoglalt oltási időpontot, ennek hiányában viszont új időpontot sem sikerült foglalnia. Végül az EESZT ügyfélszolgálatától sikerült tájékoztatást kapnunk az ügyben: az időpont lemondása vagy utólagos törlése nélkül nem fogunk tudni új időpontot foglalni.

Az új online oltási időpontfoglaló rendszerben a TAJ-szám, a név és a születési dátum megadása után lehet oltópontot, majd adott oltóponton oltási időpontot választani. A lefoglalt időpontról e-mailt is küld a rendszer. Ezután nincs más dolga az érintettnek, mint a lefoglalt időpontban, a megadott helyen oltásra jelentkezni. A problémák akkor kezdődnek, ha valaki módosítani szeretne az időponton, vagy lemondaná azt, erre ugyanis az online rendszerben nincs lehetőség.

Arra, hogy az időpont nem módosítható az online rendszerben, a hivatalos tájékoztatások is kitérnek. Arra azonban nem, hogy le kell-e mondani a lefoglalt időpontot, ha valaki mégsem tud elmenni oltásra, és ha a lemondás nem az online rendszerben történik, akkor hol és hogyan. A gyakori kérdések rovatban erre a kérdésre egyszerűen azt a választ adják, hogy ne mondjuk le az időpontot:

„Kérjük, hogy lehetőleg jelenjen meg az oltáson a lefoglalt időpontban! Ha valamilyen oknál fogva Ön mégsem tud megjelenni a lefoglalt időpontban, akkor is jogosult marad az oltásra a későbbiekben.” Ez a válasz a koronavírus-tájékoztató oldalon arra a kérdésre, hogy mit tegyen, aki mégsem tud elmenni a lefoglalt időpontban. 

Ettől függetlenül adódhatnak helyzetek, amikor a lemondás mégis szükségesé válik. Ha pedig akut lázas betegségben szenved valaki, vagy időközben kiderül, hogy elkapta a koronavírus-fertőzést, a felgyógyulásáig egyáltalán nem is oltható. Péter a közösségi médiában is közzétette a történetét, a Magyar Hangnak azt mondta: ő előre nem látható családi ok miatt nem tudott elmenni a lefoglalt időpontra.

Ha az időpontot az érintett nem mondja le, az nyilván azzal jár, hogy más sem tud jelentkezni a megüresedett helyre, de a lemondás körüli bizonytalansággal nem ez az egyetlen probléma. Péter azt is tapasztalta, hogy nem tud új időpontot foglalni az oltásra azután sem, hogy az előző időpont, amelyen végül nem tudott megjelenni, már elmúlt. 

Mivel a harmincas éveiben járó férfi elmondása szerint az első héten regisztrált a koronavírus-oltásra, és már nagyon szeretett volna túlesni az oltakozáson, nem törődött bele a kudarcba, de beszámolója szerint az időpont utólagos törlése nem volt egyszerű. Az online rendszer új időpont foglalását nem engedte, annak ellenére sem, hogy már napok teltek el a korábbi, elmulasztott időpont óta. Ezért telefonon kezdett érdeklődni, hogy mi a teendő. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér  – amelynek a felületén az időpontfoglalás zajlik  – ügyfélszolgálatán elmondása szerint azt a tájékoztatást kapta, hogy hiába nem volt ez feltüntetve a tájékoztatókban, magától értetődőnek kellene lennie, hogy ha nem tud elmenni az időpontra, akkor le kell mondania az időpontot – mégpedig telefonon, és nem az EESZT-nél, hanem az oltópontnál. Azt a tanácsot kapta, hogy töröltesse az időpontot utólag az oltóponton, akkor majd újra tud foglalni. 

Az oltópontokat elérni már eleve nem egyszerű feladat, ugyanis a legtöbbnek nincs webes felülete, és sokszor az egészségügyi intézmény honlapján sincs feltüntetve közvetlen telefonszám és e-mail cím, amelyen az oltást koordináló munkatársak elérhetőek. Nincs átlátható nyilvántartás emellett arról sem, hogy ki az adott oltópont vezetője, és kit kell keresni, ha kérdés merül fel.  Az online időpontfoglaló rendszer a foglalást visszaigazoló e-mailben kiküldi ugyan az oltópont telefonszámát, de Péter esetében ezen a számon senki nem volt elérhető.

Elmondása szerint az oltópontot működtető egészségügyi intézmény munkatársai segítségével, hosszas telefonálás után jutott el az oltópont illetékeséhez. Tőle azt az információt kapta, hogy – bár ennek sincs nyoma a hivatalos tájékoztatásokban –, 19 napig érvényes marad a a rendszerben lefoglalt időpont, tehát elméletileg csak ennyi idő után fogja ismét beengedni a rendszer, hogy új időpontot foglaljon. Úgy tapasztalta, hogy az sem volt egyértelmű, hogy lehet-e egyáltalán utólag törölni lefoglalt időpontot, de végül mégis sikerült, így Péter foglalhatott magának új időpontot.

Mivel hivatalos úton feltett kérdéseink rendre válasz nélkül maradnak, felhívtuk a koronavírus-tájékoztató zöld számot. Itt csak azt a tájékoztatást adták, hogy jogosult marad az oltásra, aki lemondja az időpontját, tehát nem kell aggódnunk amiatt, hogy soha többé nem tudunk időpontot foglalni. Arra a kérdésre, hogy mit tegyünk azon kívül, hogy nem aggódunk, nem tudtak közelebbi választ adni, az EESZT ügyfélszolgálatához irányítottak minket, tehát innentől ugyanazt az utat jártuk be, amit Péter.

Az EESZT telefonos ügyfélszolgálatát két órán át több mint harmincszor kerestük, de mindig foglaltat jelzett, végül sikerrel jártunk: eljutottunk a menüig, ahonnan néhány perc várakozás után eljutottunk egy ügyfélszolgálatoshoz. Ő azt erősítette meg, hogy mindenképpen le kell mondani az oltási időpontot, ha nem tudunk elmenni, ha pedig már elmúlt ez az időpont, akkor is töröltetni kell utólag. A 19 napos határidőt nem említette. Azt viszont elmondta: ha volt időpontunk, a TAJ-számunk mindenképpen benne van a rendszerben, függetlenül attól, hogy sikerült-e elmennünk a lefoglalt időpontra. Tehát nem fogunk tudni új időpontot foglalni, ameddig a régi időpontunk még a rendszerben van. Azt is megerősítette: a lemondást és a törlést az oltópont tudja elintézni, amelyhez időpontot foglaltunk, és amelynek a számát a foglalást visszaigazoló e-mailben kiküldik.