Friss lappiaci jelentés: nem megy jól a Mediaworksnek

Friss lappiaci jelentés: nem megy jól a Mediaworksnek

Közéleti magazinok – az állam dönt a hirdetések többségéről. Fotó: Lukács Csaba /Magyar Hang

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) hétfő délután közzétette a 2021 első negyedévi gyorsjelentés adatait, és ebből az látszik, a nyomtatott sajtó hazai piaca tovább szűkül. Jó jel, hogy van néhány auditált kiadvány, amely bővíteni tudta a táborát: a Forbes üzleti hetilap például 11 százalékkal növekedett 2020 decembere óta.

Ha a megyei napilapok olvasottságát nézzük (ezek mindegyikét a kormánypárt közvetlen befolyása alá tartozó Mediaworks adja ki), nem sikerült megállítani az olvasók elszivárgását. Az elmúlt negyedévben a legtöbben, csaknem 3 és fél százaléknyian a Komárom-Esztergom megyei 24 órától pártoltak el, így ezért a lapért már csak 5 543 olvasó fizet. Hasonló mértékű, 3,16 százalékos esést regisztrált a Délmagyarország is, ez 615-tel kevesebb vevőt jelent, de még így is fogy belőle 18 819 példány. Az összes megyei lap 3 hónap alatt csaknem hatezer olvasót veszített, és ha a 2018-as választásoktól kezdve figyeljük a változást, akkor 105 407 fizető vevővel van kevesebb. Az viszont tény, hogy naponta így is közel 264 ezer újságot értékesítenek országszerte a megyei lapokból, így a központilag szerkesztett politikai üzenet eljut a vidéki szavazókhoz. 

Külön elemzést érdemelnek a bulvár- és a női lapok, valamint a közéleti hetilapok és magazinok piaca. A magyar nyomtatott sajtó legnagyobb zuhanását a 168 óra hetilap volt kénytelen elszenvedni – az év első három hónapjában elveszítette a még meglévő olvasói tizenöt százalékát (6 112 darab értékesített példányszámról csökkent 5 216-ra, miközben 2017 első negyedévében még több mint 12 ezer aktív vásárlója volt). 

A HVG és a Magyar Demokrata hetilapok tulajdonképpen stagnálnak: előbbiből 26 704 (tavaly év végén pedig 26 824), utóbbiból 7 895 (8 050) darabot értékesítenek hetente. A Képmás kéthetilap és a Forbes havi magazin nőttek az első negyedévben, az üzleti magazin ráadásul jelentősen, 11 százalékkal (14 601 példányról ugrott 16 212-re) 

A Népszava példányszáma is csökkent, negyed év alatt a meglévő olvasói 3,3 százalékát vesztette el, március végén 16 532 példány fogyott belőle. Ennél nagyobbat esett a szintén naponta megjelenő, a Mediaworks által kiadott Nemzeti Sport: ennek mértéke 4,6 százalék, így jelenleg 21 804 újságot adnak el naponta. A szintén Mediaworkshöz tartozó Szabad Föld hetilap 2,4 százaléknyit csökkent negyed év alatt, most 43 011 példányban fogy.

A női lapok piacán a Nők Lapja enyhén nőtt, most éppen 164 699 példány fogy belőle, a Centrál Médiacsoporthoz tartozó Kiskegyed jelentős, közel tízezres példányszám-esést regisztrált (ez -6,4 százalék 2020 végéhez képest), és most 144 322 példányban fogy. A Mediaworks Fanny-ját 53 983 fizető olvasója veszi, a tábor 1,4 százalékkal apadt három hónap alatt.

Bulvár kategóriában a Mediaworks könyvelheti el a legnagyobb veszteséget: a Hot! magazin 8,6 százalékot zuhant, és most 42 983 példányt értékesítenek belőle. A Blikk 2,6 százalékot csökkent (56 405 példány fogy naponta), a Bors 2,8 százalékot (32 168), a két Centrál médiacsoportos bulvár közül pedig a Best esett nagyobbat (6,6 százalékot, 46 094 példányig), a Storyból jelenleg 100 075 darabot adnak el hetente (-4 százalék).

A Magyar Hang példányszáma stagnált 2021 első negyedévében: 11 400 és 12 100 közötti példányszámban értékesítettünk hetente. Az igazsághoz tartozik viszont az is, hogy lapunkat nem auditáljuk, mert nincs pénzünk rá, és a hirdetések döntő többsége amúgy is politikai alapon kerül a kiadókhoz, nem a valós olvasottság arányában. Komoly hirdetői érdeklődés esetén örömmel megmutatjuk a példányszámunkat bizonyító elszámolásokat.