Népszava: tíz évre titkosították a sztrádakoncesszió háttérszámait

Népszava: tíz évre titkosították a sztrádakoncesszió háttérszámait

Az M30-as autópálya (Fotó: Pierre Bona/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hiába szerette volna megtudni a Transparency International (TI), mi alapján adják 35 évre koncesszióba az autópályákat, elutasította kérésüket a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) arra hivatkozva, hogy az említett dokumentumok döntés-előkészítő anyagnak minősülnek, ezért 10 évig nem nyilvánosak – írja a Népszava. Nagy Gabriella a TI programvezetője a lapnak elmondta, fontolgatják, hogy az adatigénylésnek bírósági úton szerezzenek érvényt.

Úgy tudják, Rogán Antal egy háttérbeszélgetésen az állítólagos forráshiánnyal magyarázta a koncessziós terveket, ugyanis szerintük az Európai Unió nem ad pénzt pályaépítésre és a költségvetési források is szűkösek. Ugyanakkor az Európai Bizottság arról tájékoztatta a Népszavát, adnának pénzt sztrádaépítésre a helyreállatási alapból, ám ehhez több környezetvédelmi előírást is teljesíteni kellene.

A lap emlékeztetett: a jövő hétfőn zárul a sztrádakoncesszió jelentkezési határideje, ezt követően új résztvevőt már nem fogadhat be a pályázatot kiíró Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI). A tervek szerint a legjobb ajánlatot tevő céggel még az idén aláírnák a 35 éves szerződést. A lap azt is megjegyezte: ha a koncesszió életbe lép, akkor a következő évtizedekben a nyertes cég vagy konzorcium építhetné tovább és karbantarthatná a gyorsforgalmi úthálózatot Magyarországon, vagyis ezzel sok időre jelentősen szűkülne a verseny a piacon.