Karácsony Gergely kötelezettségszegési eljárás indítását kéri az autópályák kiszervezése miatt

Karácsony Gergely kötelezettségszegési eljárás indítását kéri az autópályák kiszervezése miatt

Karácsony Gergely (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kötelezettségszegési eljárást indítok a kormány ellen, mert nem hagyhatjuk, hogy suttyomban lopják el alólunk az autópályákat, titokban szervezzenek ki 5000 milliárd forintnyi közvagyont magánzsebekbe – jelentette be Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, a Párbeszéd, az MSZP és az LMP miniszterelnök-jelöltje csütörtök reggel a Facebook-oldalán.

Mint írta, „az Európai Unió joga és a magyar közbeszerzési törvény szerint is csak akkor köthető öt évnél hosszabb időre koncessziós szerződés, ha az ajánlatkérő számításokkal tudja bizonyítani, hogy az nem eredményez extraprofitot a pályázatot elnyerők számára. A magyar kormány az autópályák 35 évre való kiprivatizálásával kapcsolatban titkolja ezeket a számításokat, nyilván nem véletlenül.”

Hozzátette: „ha ezek nyilvánosak lennének, a napnál világosabb lenne mindenki számára, hogy az elmúlt tizenkét év legnagyobb lopására készül Orbán Viktor kormánya: két generációra akarnak extraprofitot kijátszani a saját holdudvaruk számára. Már most szólok, úgy, hogy azt minden potenciális pályázó előre tudja és értse: a következő kormány nem fogja érvényesnek elismerni ezt a pályázatot, és egy fillér koncessziós díjat nem fog kifizetni sem Mészáros Lőrincnek, sem a Szíjjártó Pétert megjachtoztató Szíjj Lászlónak, sem a kínai állami építőipari vállalatnak, sem senkinek.”

Álláspontja szerint „ennek a károkozásnak nem csak a választás után, de itt és most kell megálljt parancsolni.” Ezért az Európai Bizottsághoz fordul, hogy az indítson kötelezettségszegései eljárást a koncessziós pályázat miatt a magyar kormány ellen.

Ismert, június közepén derült ki az uniós közbeszerzési értesítőből, hogy a kormány koncesszióba adná a magyar autópálya-hálózatot. Jövő hétfőn zárul a sztrádakoncesszió jelentkezési határideje, ezt követően új résztvevőt már nem fogadhat be a pályázatot kiíró Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI). A tervek szerint a legjobb ajánlatot tevő céggel még az idén aláírnák a 35 éves szerződést. Ha a koncesszió életbe lép, akkor a következő évtizedekben a nyertes cég vagy konzorcium építhetné tovább és karbantarthatná a gyorsforgalmi úthálózatot Magyarországon, vagyis ezzel sok időre jelentősen szűkülne a verseny a piacon.

A Miniszterelnökség épülete előtt akciózott szombaton a Párbeszéd. El a kezekkel az autópályáktól – felkiáltással a koncesszió visszavonását követelték. Bejelentették azt is, közérdekű-adatigénylést adtak be, hogy kiderüljön, milyen hatástanulmányok támasztják alá a koncessziós modellt. Emellett pedig benyújtottak egy országgyűlési határozati javaslatot, amely felszólítja a kormányt, hogy vonja vissza a koncessziós kiírást.

Egy ilyen volumenű projektre egy hónapos kiírás teljesen komolytalanná teszi az egészet, ebből is nyilvánvaló, hogy az egész le van mutyizva, pontosan tudják, hogy Szíj László és esetleg a Magyar Közút lesznek részei a konzorciumnak Rogánék tervei szerint – mondta akkor Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője.

Mint arról beszámoltunk, hiába szerette volna megtudni a Transparency International (TI), mi alapján adják 35 évre koncesszióba az autópályákat, elutasította kérésüket a Nemzeti Koncessziós Iroda arra hivatkozva, hogy az említett dokumentumok döntés-előkészítő anyagnak minősülnek, ezért 10 évig nem nyilvánosak.