35 évre adná koncesszióba a magyar állam az autópályákat

35 évre adná koncesszióba a magyar állam az autópályákat

Az M30-as autópálya (Fotó: Pierre Bona/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az állam 35 évre koncesszióba kívánja adni a mintegy 2 ezer kilométeres autópálya-hálózatot. A koncesszió magában foglalja a a felújítást, üzemeltetést, fenntartást és a bővítést is. Az erről szóló felhívást a Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben – vette észre a Napi.hu.

Az ügyben a Kormányzati Tájékoztató Központ (KTK) is közleményt adott ki, amelyben azt állítják: több más európai országhoz hasonlóan a kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni. Vagyis a lap szerint a kormányzati érvelés az az, hogy az Európai Unió által nem megítélt források hiánya vezet a lépéshez.

A KTK ezen felül azzal is indokolta a lépést, hogy „a koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül”.

„Értem a kormánypártok pánikolását”

A tervről Karácsony Gergely főpolgármester is megszólalt közösségi oldalán. Mint írta, „suttyomban akarja ellopni a Fidesz a magyar autópályákat. Ha van közbotrány, hát ez az. Ennek a közbotránynak az lesz a következménye, hogy a közvagyon csökken, az autósok terhei viszont üzembiztosan nőni fognak”.

– Vagyis ismét csak az a helyzet, hogy ez a közbotrány is az 1 százaléknyi kiváltságos további gazdagodását szolgálja a 99 százalék kárára. (...) A kiírás szerint 35 éven át a gyorsforgalmi utak építését, felújítását és üzemeltetését is egy magáncég végezné – a cechet pedig a magyar adófizetők állnák. Arról beszélnek szerte az országban, hogy a koncessziós pályázat nyertese a Fidesz egyik oligarchájának, Szíjj László érdekeltsége lehet. Értem a kormánypártok pánikolását: ők is érzik, hogy elveszítik jövőre a választásokat, ezért próbálnak hazavinni mindent, amit lehet. De rossz hírem van: akárhogy is bűvészkednek most, egyetlen fillért sem fogunk fizetni az oligarcháknak – írta Karácsony.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.