A BMW-gyár építése miatt állítják le a vasúti személyforgalmat Debrecen közelében

A BMW-gyár építése miatt állítják le a vasúti személyforgalmat Debrecen közelében

(Fotó: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület Facebook-oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Április elsejétől több mint nyolc hónapra lezárja a MÁV a Debrecen és Balmazújváros közötti vasútvonalat. A vasúttársaság hivatalos közlése szerint pályakarbantartási munkák miatt, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) szerint viszont szó sincs pályakarbantartásról. A mindig jól informált Derke szerint a Debrecen határában, Nagymacs közelében épülő BMW-gyár építési munkálatai miatt szüneteltetik a személyforgalmat a megyeszékhely és Balmazújváros között, mivel a beruházáshoz kapcsolódó teherforgalmat kell kiszolgálni. Erről az egyesület a közösségi oldalán írt.

A szóban forgó 108-as vasútvonal Macs állomást is érinti. Itt már évek óta nem állnak meg a vonatok. Csekély volt a forgalma, mivel az állomás meglehetősen távol van Nagymacstól, ami hivatalosan Debrecen egyik városrésze. Így ha az ott élők tömegközlekedéssel utaznak, a Debreceni Közlekedési Vállalat helyi buszjáratait használják. Az egykor szebb napokat látott vasútállomáson személyszállítást kiszolgáló személyzet így már évek óta nincs. A macsi állomást azonban vasúti rakodásra továbbra is használják. Különösen ősszel, a mezőgazdasági betakarítás idején jelentős a teherforgalma.

Alighanem erre a kapacitására van szükség a BMW-gyár építése miatt is, amely a jelek szerint minden szempontból prioritást élvez. A munkálatok akkora kapacitást igényelnek a vasúttól, hogy emiatt a Debrecen és Balmazújváros közötti vonalszakaszon a komplett személyszállítást leállítják. Emiatt a 108-as vasútvonalon csak Füzesabony és Balmazújváros között közlekednek a vonatok módosított menetrend szerint, Balmazújváros és Debrecen között pedig vonatpótló autóbuszok járnak majd (az első ütemben április 1-jétől július 7-ig, majd július 12-től december 14-ig). Az ugyanakkor érthetetlen, ha valóban a BMW-gyár miatt korlátozzák a személyforgalmat, miért pályakarbantartásra hivatkozva teszi ezt a MÁV.

Éppen a napokban derült ki a 24.hu-nak köszönhetően, hogy Debrecen Észak-Nyugati Gazdasági Övezetének bel- és csapadékelvezetéséhez szükséges földmunkák elvégzését és az engedélyezési eljárást az Orbán Viktor miniszterelnök barátjának számító Garancsi István cége, a Market Zrt. nyerte el.

Debrecenben szemmel láthatóan mindent a beruházásnak rendelnek alá: a leendő gyár érdekében a város környékének kiváló minőségű termőföldjeit áldozzák be. Az önkormányzat 44 milliárd forint hitelt vett fel, a kormány pedig a szükséges út- és más infrastrukturális fejlesztésekre 135 milliárd forintot hagyott jóvá. Ugyan szó van vasúti fejlesztésekről is, például a 108-as vonal villamosításáról Debrecen és a tervezett úgynevezett konténerterminál között, de ezek a munkák csak később várhatók.