A főváros jövőre 50 milliárddal kevesebbet adó befizetését tervezi, mint a kormány megszabta nekik
Kovács Gergely leteszi esküjét a Fővárosi Közgyűlésben (Fotó: Magyar Hang / Hutter Marianna)

Olyan költségvetést nyújtunk be, ami nem ismeri el az önkormányzatok túladóztatásának jelenlegi kormányzati gyakorlatát – erről beszélt Kiss Ambrus,a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a Népszavának adott interjújában. Ez a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy ez 50 milliárddal kevesebb befizetést terveznek az államkasszába a kormány által kiszabottnál.

Kiss Ambrus kifejtette, ha a kormány által számolt 89 milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást befizetnék, akkor a 412 milliárdos bevétellel szemben egy 424 milliárdos kiadási oldal állna, ha nem tervezünk semmilyen új beruházást, béremelést. Még ha a fejlesztéseket el is hagyják, a béreken emelni kell. Ezért annyit tehetnek, hogy a nem a kormány által számolt szolidaritási hozzájárulással terveznek, hanem annyival, hogy a költségvetés nullára jöjjön ki, vagyis 39 milliárd forinttal. Utóbbi kapcsán a főigazgató az Alkotmánybíróságra hivatkozott, ami szerint a szolidaritási hozzájárulás intézménye akkor kerül összeütközésbe az uniós joggyakorlattal és az önkormányzatok Alaptörvényben rögzített autonómiájával, ha a település az állam nettó befizetőjévé válik, márpedig Budapest már az idén is az volt. És hogy vajon elfogadják-e majd a jövő évi költségvetést az új közgyűlésben? Kiss szerint elképzelhető, hogy nem megy át elsőre vagy akár többedszerre a javaslatuk, de fontos tudni, hogy mi az alternatíva. – Ha tartósan nincs költségvetése Budapestnek, akkor leállítják a normatívák kifizetését, végül pedig pénzügyi biztost jelöl ki a kormány. Ez egy csúnya kudarc lenne ennek a közgyűlésnek – tette hozzá.

Az interjúból többek közt kiderült az is, nem várható a közösségi közlekedésben jegyáremelés. – A korábbi riogatásokkal ellentétben a közös bérletelfogadás miatt nem omlott össze a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozása. A teljes díjbevétel március és október között ugyan 3 milliárd forinttal kevesebb volt a tervezettnél, de összességében nem jártunk rosszabbul, hiszen az új struktúrában a fővárosnak nem kell költségtérítést fizetnie a HÉV és az agglomerációs buszjáratok után a MÁV-nak és a Volánnak – fejtette ki.