Az állami tulajdonú közlekedési szolgáltató társaságok összehangolt, egységes közlekedésszakmai működtetésének és közös stratégiai irányításának hosszú távú erősítése érdekében július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. lesz – tájékoztatta a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtó és kommunikációs főosztálya szerdán az MTI-t.
A közlemény szerint az egységes irányítási struktúra megteremtésével megvalósul az a kormányzati szándék, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át.
A közös stratégiai irányítás hosszú távon megteremti az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket – hangsúlyozták.
Az irányítási struktúra változásával kiemelt hangsúlyt kap a közlekedési szakmában dolgozók szociális biztonságának és megbecsülésének további erősítése, a munkahelyek megőrzése, illetve a közlekedésben dolgozók hivatásának és életpályamodelljének versenyképessé és vonzóvá tétele – áll a közleményben. A társaságok önállósága, szakmai irányítása, a társaságok által ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.
Távozik a Volánbusz Zrt. éléről Dávid Ilona – ezt egy másik közleményben tudatta a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter. A leköszönő elnök-vezérigazgatóra a jövőben új kihívások várnak – írta.
A MÁV és a Volánbusz összevonása volt Tarlós István egyik, pandémia idején meghozandó közlekedési tárgyú javaslata Orbán Viktor felé. Májusban került a Népszava birtokába az országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízottá kinevezett korábbi főpolgármester 19 pontos javaslatcsomagja. „Most lenne megfelelő alkalom sietve összevonni a MÁV-ot és a Volánt. A MÁV szárnyvonalakon gyér a forgalom, a Volán ezt könnyen kiválthatná. Az összevonás ráadásul most mérsékeltebb hullámokat verne (média, ellenzék, szakszervezetek)” – írta Orbán Viktor miniszterelnöknek írt levelében Tarlós István.
Reagált a VEKE
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) tudomása szerint éppen a mai ülésén tárgyal a kormány a MÁV és Volán összevonásáról. Az egyesület szerint ennek ment elébe a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter a mai bejelentéssel. Azt is írták, hogy az iparági zuhanyhíradó szerint lehetett számítani az összevonásra és arra, hogy a MÁV teheti rá a kezét a Volánbuszra.