A MÁV úgy szüntette meg a vonatok késését, hogy eltüntette az ezt mutató térképet
Lázár János építési és közlekedési miniszter érkezik a MÁV Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának alakuló ülésére a MÁV budapesti székházban 2023. május 15-én (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Már tegnap terjedt a hír, hogy az elmúlt hetek botrányai és vasúti összeomlásai miatt Lázár János utasítást adott a MÁV-nak, hogy az applikációból és a netről is tüntessék el a Vonatinfót, a sikeres, évek óta működő térképes vonatkövető rendszert, amin színkódos pöttyök révén könnyen követhetők a vonatok késései, a pillanatnyi forgalmi helyzet bárki számára. Nem akartam elhinni, hogy ez megtörténhet. Erre ma reggelre megtörtént: a Vonatinfó weboldal megszűnt, és Androidon már le is frissült a MÁV app – a Vonatinfó térkép pedig eltűnt. Az Apple-frissítés is folyamatban van már, rövidesen az iOS-ben is eltűnik ez a térképes nézet – adta hírül Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a Podmaniczky Mozgalom vezetője szombat reggel a Facebook-oldalán.

Hozzátette: a helyükre az EMMA nevű utazástervező teljesen használhatatlan térképes nézete kerül, mely a vasúti közlekedés áttekintésére, a forgalmi helyzet lekövetésére, vonatok keresésére teljesen alkalmatlan.

„Ha eddig nem lett volna nyilvánvaló: Lázár János nem a magyar vasutat akarja megjavítani, hanem a 10 pontos propagandával át akarja verni a magyarokat. A pályák helyett a budik felújítását ígérgeti, klímás pótlóbuszokról beszél, amik aztán időben sose jönnek meg. És ismét, sokadszorra: a késéseket letagadni akarja, és nem megszüntetni. Kezdődött tavaly a kereshető, részletes késési statisztikák eltüntetésével, folytatódott a pünkösdi hétvégén a meghamisított késési adatokkal és átszámozott vonatokkal, majd múlt héten a mozdonykövető rendszer leállításával. Erre a hétre pedig az utasok százezrei által használt legfontosabb vonatkövető információs rendszer is eltűnt a miniszter parancsa nyomán” – írta Vitézy Dávid az elmúlt időszak vasúti döntéseit felsorolva.

Majd feltette a kérdést, hogy „Lázár tényleg azt hiszi, hogy ettől a magyar emberek majd elfelejtik neki azt a rombolást, amit a vasúttal művelt? A leállított beruházásokat, visszavont járműbeszerzéseket, a vasút fejlesztéséből kivont százmilliárdokat, az egyre romló szolgáltatási színvonalat?” Hozzátette: „minden egyes nap, amikor Orbán Viktor ezt a lázári rombolást, hazudozást és ámokfutást hagyja, valójában csak egyet mutat: ez a kormány mostanra magasról tesz minden tömegközlekedő magyar emberre. Alig tíz hónappal a választások előtt sajátos politikai stratégia ez, de legalább világos üzenet – és azt hiszem, világosan ért is belőle minden utas és vasutas.” 

A bejegyzéséhez hozzátette, hogy közben megérkezett a hivatalos MÁV-közlemény is, ahol próbálják jó hírként tálalni az EMIG és a Vonatinfó megszűnését, „a szokásos hazug stílusban, elhallgatva, hogy az EMMA funkcionalitása töredéke a korábbinak – a térképes vonatkövetési áttekintő nézetet például nem tudja.”

Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató egyébként pont egy hete írta a következőket: „egyetlen felület van, ahol a vonatkésések konkrétan követhetőek: ez a Vonatinfó-térkép, ahol a vonatokat jelképező pöttyök színe a vonat pontosságának, illetve a késés mértékének megfelelően változik. Ez a térkép korábban csak az applikációban volt elérhető, 2024 augusztusában – még előző feladatkörömben, a személyszállító cégünk vezérigazgató helyetteseként – éppen én intézkedtem arról, hogy ez a térkép minden internetképes eszközről, akár böngészőből is elérhető legyen, hogy a késésekről bárki bárhonnan, bármikor tájékozódhasson.” Ezt a felületet kapcsolták le szombattól.