A megtámadottnak joga és kötelessége az önvédelem – az igazságos béke mellett állnak ki katolikus értelmiségiek
Hatósági személyek tömegsírból kihantolt emberek nejlonzsákba helyezett holttesteit fektetik egymás mellé a Kijev melletti Bucsában 2022. április 8-án. (Fotó: MTI/MTVA/Oleg Petraszjuk)

„Aki a XIV. Leó pápa és elődje, Ferenc pápa által egyaránt mártírnak nevezett Ukrajna melletti nemzetközi összefogást támadja, háborúpárti álláspontnak nevezi, az az igazságos béke ellensége.” Ez a kijelentés is szerepel abban az állásfoglalásban, amelyben 15 magyar katolikus értelmiségi hívja fel a figyelmet a katolikus egyház tanítására.

A Fogjunk össze az igazságos békéért! címmel megjelent állásfoglalás szerint „Ukrajna népe súlyos támadást szenved el az orosz hatalom agressziója miatt. Rengeteg emberi élet kioltásának bűne szárad az orosz elnök és tettestársai lelkén. Ezt az öldöklést csak a gyilkos indulattal szembeni egységes, határozott fellépéssel lehet megakadályozni.”

Az állásfoglalás hangsúlyozza, hogy „Igazságosság nélkül nincs valódi béke. Ezt képviseli következetesen a keresztény tanítás, erre mutatott rá még élete utolsó szakaszában is Ferenc pápa, ezt követeli meg az alapvető emberségesség. Ugyancsak az igazságosság szempontjainak fontosságára hívja fel a figyelmet a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia „Igazságosabb és testvériesebb világot!” című szociális körlevele. Egy háborús konfliktus esetén a fegyverek hirtelen eldobása, majd a támadó és az áldozat egyenrangú félként kezelése nem vezethet tartós békéhez, mert egy ilyen eljárás nem veszi figyelembe az igazságosság szempontjait. Olyan lenne ez, mintha a házunkba betörő gyilkossal, miután megölte néhány családtagunkat, leülnénk a terített asztalhoz, és elkezdenénk arról beszélgetni, ki mire vágyik ahhoz, hogy több ember ne haljon meg. Nem: a gyilkost meg kell állítani, le kell fegyverezni, meg kell büntetni, a megtámadottnak pedig joga és kötelessége az önvédelem.”

Idézték a Katolikus Egyház Katekizmusát, amely így ír erről: „Az önmagunk iránti szeretet az erkölcsiség alapvető princípiuma marad. Törvényes tehát, hogy a saját élet megőrzéséhez való jogot érvényesítsék. Aki a saját életét védi, nem követi el az emberölés vétkét, még ha arra kényszerül is, hogy támadójára halálos csapást mérjen.” (KEK 2264) „A törvényes önvédelem nemcsak jog, hanem súlyos kötelezettség is lehet azok számára, akiknek mások életét kell védeniük. A közjó védelme megköveteli, hogy a jogtalan támadót ártalmatlanná tegyék. Ezen a jogcímen a közhatalom törvényes birtokosainak joga van a fegyver használatára is, hogy a gondjaikra bízott polgári közösség jogtalan támadóit visszaverjék.” (KEK 2265)

Álláspontjuk szerint amikor bármely szervezet, nemzet, közösség azon fáradozik, hogy különböző eszközökkel, így akár fegyverekkel is támogassa a megtámadott Ukrajnát területe és állampolgárai védelmében, ez a cselekedet az igazságos béke szolgálata. Nem csupán üdvözlendő az orosz hatalom gyilkos agressziójának megfékezésére irányuló egyre szélesebb és határozottabb nemzetközi összefogás, de sürgetően szükséges is az egységes fellépés, hogy mielőbb véget érjen a vérontás, az igazságtalanság, a háború – hangsúlyozták az állásfoglalás aláírói.

„Köszönetünket kívánjuk kifejezni az EU döntéshozóinak, hogy soha korábban nem tapasztalt humanitárius, politikai, gazdasági, anyagi és katonai támogatást nyújtottak Ukrajnának és az ukrán népnek az elmúlt három évben. Szintén nagyra értékeljük a civil szervezetek (köztük számos egyházi csoport) és az egyszerű polgárok fáradhatatlan erőfeszítéseit, akik konkrét jelét adták annak, hogy szolidárisak a háború következményeitől szenvedő néppel” – fogalmazott idén március 4-én kiadott közleményében az Európai Unió Püspöki Konferenciái Bizottságának (COMECE) elnöksége. Az aláírók szerint aki ezt az egységes fellépést akadályozza, aki a XIV. Leó pápa és elődje, Ferenc pápa által egyaránt mártírnak nevezett Ukrajna melletti nemzetközi összefogást támadja, háborúpárti álláspontnak nevezi, az az igazságos béke ellensége. „Keresztényként hitből fakadó kötelességünk felemelni szavunkat az igazságtalansággal szemben, ezzel is hozzájárulva a valódi, igazságos béke megvalósulásához” – hangsúlyozták.

Az aláírók listája:
Bitemo Erik informatikus, akolitus 
Füzér Katalin szociológus, egyetemi docens
Gégény István teológus
Glózer Rita médiakutató, egyetemi docens 
Hardi Ferenc bölcsész, pasztorális munkatárs
Hardi Orsolya pszichopedagógus, pasztorális munkatárs 
Heidl György eszmetörténész, egyetemi tanár
Horányi Özséb kommunikációkutató, egyetemi tanár
Kamarás István vallásszociológus
Király Miklós jogász, egyetemi tanár
Kollár László Péter mérnök, egyetemi tanár
Mártonffy Marcell irodalomtörténész, teológus
Orova Csaba teológus
Sáhó Eszter jogász
Tóth Balázs közgazdász