
Felvilágosítást kért Vitézy Dávid az idén január elsejétől felállt BKK-rendészet működése kapcsán az általa vezetett Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságon. A Magyar Hang hétfőn reggel már megírta, a 75 státuszból eddig 33-at sikerült feltölteni, és akik BKK rendésznek állnak, azok pótlékokkal együtt akár több mint bruttó 600 ezer forintot is kereshetnek.
A bizottsági ülésen Walter Katalin BKK-vezérigazgató elsőként a korábbi utasbiztonsági intézkedéseket ismertette. Például azt, hogy már több mint 250 troli- és autóbuszvonalon van érvényben az elsőajtós felszállási rend, és a BKK célja az, hogy ezt este 20.00 után minden járatra kiterjessze, kivéve a Rákóczi út–Thököly út tengelyen, az ugyanis ehhez túlságosan forgalmas. Walter ezzel kapcsolatban visszajelzést kért a szakbizottságtól, hogy szerintük is folytassák-e az intézkedés kiterjesztését.
Ezt követően reagált Vitézy Dávid felvetésére, miszerint bár január 1-jével felállt a BKK-rendészet, de erről még nem igazán lehetett hivatalos kommunikációt látni, ahogy arról sem, hogy pontosan hogyan tehet bejelentést egy utas. Walter Katalin ismertetése szerint az ezzel kapcsolatos tájékoztató kampányuknak fontos része lesz, hogy ha valaki balesetet vagy veszélyhelyzetet észlel, ne a BKK-rendészetet keresse, hanem a 112-t hívja. Ennek hangsúlyozásával nem a felelősséget kívánják hárítani, de ilyen helyzetben a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) alá tartozó BKK-rendészek is csak a rendőrséget tudják hívni, vagyis időveszteség lenne nem rögtön nekik szólni. Ha viszont BKK-rendész közbeavatkozása is elegendő, például kéregetők, ittas, bódult utasok esetén, akkor jelenleg két opciója van annak, aki ezt észleli: személyesen jelzi az arra járó rendészeti egységnek vagy a járművezetőnek. Márciustól viszont egy harmadik lehetőség is lesz: a BudapestGo alkalmazásból hívást indítani, amely a FÖRI 0-24 óráig elérhető irányítóközpontjához fut be – innen irányítják az egységeket. Ezért a vezérigazgató azt javasolta, a BKK-rendészettel kapcsolatos kommunikációt márciusban kezdjék meg intenzívebben, miután már ez a funkció is elérhető lesz az alkalmazásban. Sőt: az alkalmazásból a 112-es számhoz befutó hívás is észlelhető lesz. Hogy miként fog kinézni a BudapestGo-ban ez a hívásfunkció, arról prezentációt is bemutatott Walter Katalin. Eszerint a terv az, hogy lesz egy „Segíthetünk?” nevű fül az alkalmazásban, s aki erre rákattint, az választhat a közül, hogy vészhelyzet van-e (ez esetben a 112-höz megy a hívás) vagy rendészeti beavatkozást igénylő esemény, utóbbi esetén illetékes a FÖRI irányítóközpontja, amely képes BKK-rendészetet küldeni a helyszínre.
Walter hangsúlyozta azt is, hogy a BKK-rendészet nemcsak az ügyfelek biztonságérzetét kívánja növelni, hanem a szociálisan nehéz helyzetben lévő embereknek is segítséget nyújt igény esetén. Ennek érdekében a BKK már együttműködött korábban is a Menhely Alapítvánnyal, de ezt kibővítik további szervezetekkel is: a Máltai Szeretetszolgálattal, a BMSZKI-val és az Oltalom Karitatív Egyesülettel is.
A vezérigazgató arról is beszélt, három részből áll majd a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat. Ezek: a FÖRI-hez tartozó BKK-rendészet, a BKK és a BKV személy és vagyonőrei, továbbá a BKK és a FÖRI közös szolgálata.
Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója mindenkit arra bátorított, hogy jelentkezzen a BKK-rendészethez, ahol az összes járandósággal együtt akár bruttó 600 ezer forintnál is többet lehet keresni. Megjegyezte azt is, hogy egy korábbi bizottsági ülésen felmerült igény nyomán megígérték, hogy a BKK-rendészek külön képzést fognak kapni. Ezt az ORFK, vagyis a rendőrség munkatársai fogják segíteni, hamarosan ötven járőrnek tartanak konfliktuskezelési képzést.