24: a sztrájktilalom után másként tiltakoznak a légiirányítók

24: a sztrájktilalom után másként tiltakoznak a légiirányítók

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér madártávlatból (Fotó: Facebook/Budapest Airport)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Úgy tűnik, a kormány sztrájktilalma után másként próbálnak tiltakozni a légiirányítók – derült ki a 24.hu cikkéből. Egyes pilóták ugyanis arról számoltak be, hogy jelentősen megnőttek különböző járatok le- és felszállási útvonalai július végétől.

A légiirányítók korábban kevesellték a béremelés mértékét, és sztrájkot helyeztek kilátásba. Erre már lépett a kormány is, Orbán Viktor aláírásával pedig megjelent egy kormányrendelet, ami megtiltotta az ágazatban dolgozók számára a munkabeszüntetést. Erre válaszul számos repülőgép azóta nagyobb kanyarokat tesz a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében. Mindez érinti a fapados gépeket, illetve az oligarchák magánrepülőit is. A Dubaj-Budapest járat májustól júliusig például szinte nyílegyenes volt, azóta viszont jelentős kanyarok vannak betervezve. Így történt a Wizz Air rodoszi járatával, ahogy az OE-LEM lajstromjelű Bombardier-vel is. Ezt a magángépet rendszeresen használja Mészáros Lőrinc, de utazott már vele Orbán Viktor is.

A 24 úgy tudja, a hosszabb útvonalakat szabályosan, a biztonsági előírásoknak megfelelően jelölik ki, viszont csak akkor szokták bejárni őket, ha nagyon megtelik a főváros feletti légtér.

Tavaly óta kifejezetten megnőtt a forgalom Budapest felett, a HungaroControl Zrt. tájékoztatása szerint a repülőtér feletti forgalom egyenesen 97 százalékkal bővült a korábbi év azonos időszakához képest. Igaz, még így is elmarad az idei év a 2019-estől, a koronavírus-járványt megelőző időktől.

A hírportál értesülései szerint valójában nem is a forgalom az oka a kacskaringóknak, sokkal inkább egyfajta masszív munkalassítás, ami komoly vitákat vált ki szakmai fórumokon is. A légitársaságoknak a hosszabb útvonal nagyobb kiadást jelenthet, és a menetrend csúszását is eredményezi. Egyelőre pedig nem tudni, hogy felgyorsultak volna a bértárgyalások. A légiirányítók július 27-étől terveztek határozatlan idejű sztrájkot, miután a Fővárosi Törvényszék jogszerűnek minősítette a munkabeszüntetés lehetőségét. Az állami tulajdonú HungaroControl viszont így sem engedett, a kormánymédia pedig arról kezdett cikkezni, hogy a légiirányítók fizetése így is jellemzően havi 1-2 millió forint.