
Akár még az ellenzéki politikai erőviszonyok indikátoraként is felfogható, hogy mára csak a Tisza Pártnak, a Magyar Kétfarkú Kutya Pártnak (MKKP), a DK-nak és a Mi Hazánknak van webshopja – a Jobbiknak és a Momentumnak pedig már évek óta megszűnt. Meglepőbb, hogy a kormánypárt egykori webshopjának sem lelni már nyomát, pedig anno a Fidesz-pólós plüssmacitól kezdve a laptoptáskán át a retro CD-ig többféle termék volt kapható. Az biztos, hogy akik jól csinálják, akár több milliós bevételt is elérhetnek.
„Miniszterelnök úr, vége van” feliratú pulóver Magyar Péter sziluettjével, slim fit póló, ami hirdeti, hogy „nem félünk”, latte avokádós bögre, de még pártlogós sodrófa, vágódeszka, esernyő, utazószett vagy gyertya is kapható a Tisza Párt webshopjában számos más termék mellett. Sőt, ezek kombinációja is kapható ajándékcsomagként is akár:

A Tisza Párt a Magyar Hang kérdésére azt jelezte: „egyedüli magyarországi pártként negyedéves rendszerességgel átláthatósági jelentést publikál. Ebben megtalálható a webshopból származó pontos bevételi adat is, ami 2024. április 10. és szeptember 30. között több mint 42,1 millió forint volt. 2025. utolsó jelentésének a publikálása a közeljövőben várható.
– A jelentésből látszik, hogy a működési költségeket három forrásból fedezzük, ez az egyik – tették hozzá.
Legkedveltebb termékeik a karkötők és a ruhadarabok között a pólók, de más használati tárgyak (fémbögrék, kötények, telefontokok) is kelendőek, „pláne ha megjelenik rajtuk Ricsi (Ricsi Nagy Ervin platós autójának a neve, amelyről Magyar Péter beszédeket tartott országjárása, tüntetései során – a szerk.) vagy az országosan szállóigévé és jelképpé vált kijelentések és képek”. – Ezeket a visszajelzések alapján nemcsak támogatási céllal vásárolják, hanem azért is, mert „a tiszás dolgok menők” – fogalmazott több vásárlónk is. Vagyis azok, akik a termékfejlesztésben és a dizájn kialakításában részt vesznek, jó munkát végeznek. Sok a visszatérő vásárló, ők sokszor új kollekciók után érdeklődve keresnek bennünket – fejtette ki a párt. Arra is kitértek, a webshop üzemeltetése sokrétű: technikai háttér biztosítása, termékmenedzsment, marketing, grafika, logisztika, weboldal-kezelés és -karbantartás, tartalmak frissítése, a felhasználói élmény javítása, a biztonságos működés biztosítása, stb. A Tisza egy fő teljes munkaidős kollégával, illetve részmunkaidőben még a webshop feladatain dolgozó (időszaktól függően) további egy-két munkavállalóval biztosítja a sikeres működés nagy részét. A gyártást, a csomagolást és a szállítást külső erőforrásból oldják meg.
Népszerű volt a Soros-pénz, de azt betiltották
Ami a Magyar Kétfarkú Kutya Pártot (MKKP) illeti, kreatív termékekben itt sincs hiány, webshopjukban bárki megvásárolhat „kutyis” sütikiszúrót, kellemes karácsonyi késéseket feliratú, MÁV-ra utaló pulcsit, kigyúrt, félmeztelen Kovács Gergő társelnököt ábrázoló kartontáblát vagy éppen Pintér Sándort megmintázót (amely „Trafi Blokkoló Pintér”néven fut). Kapható a hírhedtté vált ferencvárosi pad makettja is, amelyet kedvünk szerint lefesthetünk, de van sörtyű is a kínálatban vagy éppen karácsonyfadísz.

Az MKKP a Magyar Hangnak azt írta, nagyüzemben 2020 óta működik webshopjuk, de előtte is voltak próbálkozások, kisebb szinten. A legnagyobb bevételüket korábban a Soros-pénz árusítása tette ki, „ám azt sajnos a NAV betiltotta”. Most évente 15 millió forint az átlagos forgalmuk, ennek a legnagyobb hányada a karácsonyi dömpingben érkezik be, november-december környékén.
– Az első legnépszerűbb termékünk az All I Want pulcsink, ebből az évek során bőven ezer darab felett sikerült eladnunk. Második legnépszerűbb termékünk egy akkori aktuál politikát követő termék, a szájeres póló, amiből kb. 500 fogyott az ez ereszes akció után. Harmadik termék a brüsszeles pulcsi lenne, abból is hasonló mennyiség fogyott, mint a szájeresből – fejtették ki. A webshop bevételéből több utcai akciót tudtak finanszírozni. Egyébként „leginkább egy” fő foglalkozik a webshoppal a pártnál. – Amikor épp nincs elég kreativitása Óbudai Sándornak, aki egyébként Budai Sándor néven önkormányzati képviselő Óbudán, akkor kiír ötletelésre meetingeket, és az ott bejövő ötleteket kidolgozzuk. Állandó grafikai segítséget nyújt a párt grafikusa, Hetényi Zsolt, akinek pluszban van még egy egy állandó passzivista segítsége is a gyártásban. Jakab Andris, aki egy személyben általános beszerző kolléga és budakeszi önkormányzati képviselő, a beszerző körútjaiba beleépíti azokat a tételeket, amiket Óbudai Sándor mond neki, hogy el kell hozni – tették hozzá.
A Dobrev Klárás bögrék is népszerűek voltak tavaly
Bár a DK árnyékkormánya már megszűnt, az arra nosztalgiával visszagondolók még továbbra is rendelhetnek annak feliratával, illetve Dobrev Klára arcával ellátott pulcsikat, pólókat, bögréket vagy kulacsot a párt webshopjában. Emellett vannak „Special Feri Edition” logóval ellátott ruházati termékek, de DK-s táska, strandlabda, gyufa, lufi, legyező és mobiltörlő is. Könyvek is kaphatóak, például akciósan megvásárolható a „Gyurcsány a konyhában” című, a DK-elnök által még 2013-ban írt könyv vagy éppen Kálmán Olga beszélgetős kötete Márki-Zay Péterrel Szeretemország címen.

A DK megkeresésünkre arról írt, a párt 2011-es létrejötte óta keresi a bevételek legális növelésének módjait, és már a korai évektől árusít DK-logós termékeket (ekkoriban a karkötő volt a legnépszerűbb termék), de maga a webshop 2015 tavaszán jött létre. Átlagosan havonta 1 millió forint bevételt hoz a webshopjuk, ezt az összeget pedig mindig termékfejlesztésre, azaz újabb termékek kitalálására, tervezésére, megvalósítására fordítják.
– A három legnépszerűbb termék a „Gyurcsány a konyhában” című szakácskönyv, a DK-s kitűző és a Dobrev Klárás bögre volt 2024-ben, mindegyikből több száz darabot adtak el. A webshoppal konkrétan két fő foglalkozik, ők részben más feladatokat is ellátnak.
Nyomógombos telefon is kapható a Mi Hazánknál
Érdekesség, hogy mikor cikkünkkel kapcsolatban kérdéseket küldtünk, a Mi Hazánk webboltja épp nem volt elérhető, karbantartásra hivatkozva. A párt érdeklődésünkre jelezte, hogy a Mi Hazánk Mozgalom alapítása után nem sokkal indult el a webbolt, amely technikai fejlesztés alatt állt, de rövid időn belül, ezen a héten már megújulva lehet majd látogatni. Hétfőre valóban elérhető is lett a webbolt, itt egyebek mellett kapható „Make Hungary great again” feliratú nagy-magyarországos póló, nyomógombos telefon, karabineres fém bögre és autós zászló.

Akiknek volt, de megszűnt
A Fidesznek is volt webshopja, de úgy tűnik, megszűnt – azzal kapcsolatos megkeresésünkre, hogy miért, nem reagált a kormánypárt. A Wayback Machine nevű, internetes portálok korábbi állapotát rögzítő keresőoldal szerint viszont a Fidesz webshopja 2018 májusában mutatott utoljára életjelet, akkor még kapható volt Fidesz-pólós plüss maci, pártlogós laptoptáska, széldzseki, mobiltok vagy például sörös korsó is.

Sőt: volt „retro CD Fidesz-dalokkal” elnevezésű termék, amelyen Szekeres Adrienn-, Illényi Katica-, Bikini- és Edda-dalok voltak hallhatóak, továbbá kapható volt DVD-n Bayer Zsolt dokumentumfilm-sorozata „Szibéria és az orosz Távol-Kelet” címmel.

Nem a Fidesz az egyedüli, amelynek megszűnt a webshopja. A Jobbik érdeklődésünkre azt közölte: webshopja 2014-től 2019-ig működött.
– A legyártott árukészletet a webshop kiárulta, és a későbbiekben a Jobbiknak nem volt lehetősége pótolni azt a 2018 és 2019-ben kapott közel egymilliárd forintos ÁSZ-bírság miatt, amellyel a fideszes pártállam igyekezett az akkori legerősebb ellenzéki pártot anyagilag tönkretenni. Mivel jelenleg a harmadik ÁSZ-bírságát fizeti a párt, így a közeljövőben nem lesz arra anyagi lehetőségünk, hogy érdemi összeget invesztáljunk a reklámtárgyaink kereskedelmi célú gyártatásába, így nem tervezzük a webshopot a következő hónapokban újraindítani – közölték.
Hasonló vége lett a Momentum webshopjának is, amely 2019 és 2023 között működött. A párt válasza szerint, „mivel annak fenntartási költségei és bevételei nem voltak arányosak, azért döntöttünk annak bezárása mellett. A Momentummal kapcsolatos merchandise termékeket egyéni kérésre mind a mai napig eljuttatunk az arra vágyóknak, ami rendszeresen meg is történik. Folyamatosan mérlegeljük az újraindítás lehetőségét, amint ez megtörténik, tájékoztatjuk Önöket is erről”.
A KDNP-t, az MSZP-t, az LMP-t és a Párbeszédet is kerestük írásban arról, volt-e valaha webshopjuk, mert nem találtuk nyomát, és ha nem, miért nem tartották szükségesnek, de nem kapunk választ cikkünk megjelenéséig.