Alig működnek a két éve büszkén átadott egészségügyi szűrőbuszok, pedig sokakat megmenthetnének

Alig működnek a két éve büszkén átadott egészségügyi szűrőbuszok, pedig sokakat megmenthetnének

Varga Mihály és Balog Zoltán mutatta be a főváros III. kerületében a kormány egészségügyi szűrőbuszprogramjának első, magyar gyártású járművét. Fotók: kormany.hu

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Alig használják a kormány által megrendelt, és miniszterek által két éve büszkén átadott szűrőbuszokat – írja a 444. Holott, emlékeztet a portál, a különleges felszereltségű egészségügyi járművekre hatalmas szükség lenne, hiszen „magyarok tömegei halnak meg olyan betegségekben, amik megelőzhetők lennének”. A több mint egymilliárd forintért vásárolt tíz busz azonban átlagban havonta alig több mint 200 kilométert ment idén.

A járművek lényege, hogy házhoz viszi az egészségügyet, olyan településeken is lehetőség nyílik így a szűrővizsgálatokra, amelyek lakói korábban nem, vagy csak nagyon nehezen jutottak el orvoshoz. Az első buszt, az Emberi Erőforrások akkori minisztere, Balog Zoltán, illetve Varga Mihály (akkor nemzetgazdasági, ma:) pénzügyminiszter adta át 2017 novemberében, majd 2018 elején üzembe állították az összeset. A program idei szakaszát néhány hete zárták le Nógrádszakálban, az ország egyik legszegényebb településén. A Nemzeti Népegészségügyi Központ adatai alapján a buszok március és október között átlagosan 225 kilométert tettek meg egy hónapban, miközben havonta 1,4 helyszínre sem jutottak el.

A 444 emlékeztet, hogy a magyar fejlesztésű, Credo Econell Medic típusú buszok a leírásuk szerint télen is használhatók, ennek ellenére csak az év felében járják az országot. Még így is hatékonyabbak azonban, mint a mammográfiás járművek, amelyekből szintén tíz darabot rendelt az állam összesen 1 milliárd 750 millió forintért. Eddig mindössze egy ilyen jármű készült el, mert a bíróság tavaly júliusban csődeljárást indított a gyártó Ikarus Egyedi Kft. ellen. A cég csődvédelmet kért, a kormány pedig stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette őket, a kilenc hiányzó busz azonban így sem készült el.

Magyarországon kétszer akkora a megelőzhető halálozási arány, mint az Európai Unió 14 országában – írja a portál egy 2016-os tanulmányra hivatkozva. Az alig üzemelő általános szűrőbuszok pont arra lennének jók, hogy kiszűrjék az ilyen betegségeket, és amikor üzemelnek a járművek, az esetek felében találnak is problémát. Ezért lenne fontos a mammográfiás buszok üzembe helyezése is, hiszen a mellrák tekintetében az Európai Unióban csak Horvátországban és Írországban rosszabb a helyzet Magyarországnál.

Kötöttfogás Extra

Fizessen elő a Magyar Hangra!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Keresés

Hirdetés

Hirdetés

Árnyék podcast – Háború és béke IKEA-színekben