Áttörni az európai közöny falát – háborúellenes lengyel kampány immár magyarul is

Áttörni az európai közöny falát – háborúellenes lengyel kampány immár magyarul is

A #StopRussiaNow lengyel kampányának egyik plakátja. Forrás: stoprussianow.eu/hu/

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

#StopRussiaNow, azaz állítsuk meg most Oroszországot, szól a Lengyelországból indult kampány fő üzenete, amely immár magyarul is elérhető. Célja felhívni a figyelmet az orosz agresszióra, valamint arra, hogy hétköznapi állampolgárként mit tehetünk a háború ellen. 

Már a felhívás internetes oldalának fő üzenete is sokkoló: „208 gyermeket öltek meg Ukrajnában, 386 gyermeket sebesítettek meg az orosz háborús bűnösök.„ „Hogyan tudsz segíteni?” – teszik fel a kérdést és több megoldást is javasolnak. Politikai nyomást lehet például gyakorolni a helyi képviselőkre, vezetőkre, számon kérve őket, mondjuk egy ilyen levéllel: „Tisztelt képviselő úr, egy nagyon egyszerű kérdéssel fordulok Önhöz. Az oroszok nap mint nap mészárolják az ukrán gyerekeket, nőket és férfiakat, háborús bűnöket követnek el. Miért ellenzi a kormányunk az Oroszországgal szembeni szankciókat? Miért nem vezettünk még be embargót az orosz kőolajra? Miért fizetünk továbbra is eurómilliárdokat Putyinnak? Ön mit tett ez ügyben?”

A másik lehetőség, hogy bojkottáljuk az oroszbarát vállalkozásokat. Miként a kampány felhívja a figyelmet, számos nemzetközi cég elhagyta az orosz piacot a háború kitörését követően, ám vannak olyanok, amelyek maradtak, sőt a riválisok kivonulása után bővítették kínálatukat. Az oroszbarát cégek közé sorolják többek között a magyar Herendit, a Richter Gedeont, a MOL csoportot, a Rábát, vagy a Zwack-ot, a nemzetköziek közül az Auchan-t, az Asus-t, a Metro-t, a Raiffeisen Bankot, a Lacoste-ot vagy a Lenovo-t. 

A kampány javasolja, használjuk ki a közösségi média nyújtotta lehetőségeket, írjunk ismerőseinknek erről a kezdeményezésről, hívjuk fel őket arra, hogy csatlakozzanak hozzá. Fejezzük ki szolidaritásunkat a #StopRussiaNow és #StopRussianOil hashtagekkel, osszunk meg fotókat, videókat a szabadságukért küzdő ukránok támogatásáról. 

Az Ukrán Nemzeti Bank számlaszámát megadva pénzbeli támogatást is gyűjtenek, mint írják, ez segítség az ukrán kormány számára, hogy fegyvereket és egyéb olyan eszközöket vásároljon, amelyekkel Ukrajna meg tudja védeni magát Oroszországgal szemben. „Már 10 euróért 10 pisztolytöltényt lehet venni. 50 euróért egy kézigránátot. 1000 euróért pedig egy golyóálló mellényt vehet az ukrán hadsereg. 10 euróért meg lehet venni az alapvető orvosságokat. 200 euróért 24 órás ápolói ellátás intézhető. 350 euróért pedig képesek leszünk egy személy étkeztetését megoldani egy teljes hónapra.”

Lengyelország a hozzájuk érkező ukrán menekültek számára létrehozott egy segélyalapot, a kampány keretein belül ennek támogatását is kérik. A segélyalapból befolyó pénzekből a menekülteknek szánt családi és szülői ellátásokat, szociális segélyeket, pszichológiai és orvosi ellátást,  tömegközlekedési eszközök ingyenes igénybevételét, valamint az ukrán gyermekek óvodai és iskolai oktatását kívánják fedezni.

Felhívják a figyelmet arra is, hogy Oroszország naponta 700 millió euró értékű kőolajat és földgázt ad el a világon, ez a bevétel pedig az orosz költségvetés közel 40 százalékát teszi ki. „Ebből a pénzből Oroszország tankokat, bombákat és rakétákat vásárol, amelyek az ukrán városokra zúdulnak. Ebből a pénzből finanszírozták a bucsai mészárlást és több tucat más ukrajnai bűntényt, amelyek kegyetlenségükben az Iszlám Államra emlékeztetnek. Ebből a pénzből nap min nap további ukrán gyermeket gyilkolnak meg. Ebből a pénzből minden nap további ukrán nőket erőszakolnak meg – a 10 éves kislányoktól a nyugdíjasokig. Ebből a pénzből nap mint nap több ukrán katonát ölnek meg és kínoznak meg – Önökhöz hasonló hétköznapi embereket, akik a családjukat és az otthonukat védik az inváziótól.” – írja a weboldal.

A lengyel kampány angol, német, francia, olasz, magyar, bolgár, görög és holland nyelveken zajlik április 23-a óta, és további két hétig fog még tartani. Üzeneteivel utcai plakátok formájában, illetve a közösségi média platformjain (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn) találkozhatunk majd.