Bejelentették: május 9-től 35 százalékkal drágulhat a taxizás Budapesten

Bejelentették: május 9-től 35 százalékkal drágulhat a taxizás Budapesten

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Május 9-étől változhatnak a fővárosi taxizás tarifái, amennyiben a közgyűlés jövő héten elfogadja Kiss Ambrus javaslatát. Összességében 35 százalékos áremelkedésre kell készülniük a fogyasztóknak, a rövidebb utak esetén jelentősebb lesz a változás – jelentette be péntek délelőtti sajtótájékoztatóján a főpolgármester-helyettes.

November kezdeményezték a taxis szervezetek, hogy induljanak meg az ártárgyalások, viszont a Fővárosi Önkormányzat ekkor még úgy számolt, hogy az ármoratórium kiterjed erre a körre is. Viszont februárban kaptak két jogértelmezést az Információs- és Technológiai Minisztériumtól, továbbá a kormányhivataltól, így kiderült, hogy nem vonatkozik erre a területre a moratórium.

Kiss szerint a gazdasági környezet kényszerítette ki a változást, emiatt pedig a jövőben ezer forintos alapdíj, négyszáz forintos kilométerdíj és száz forintos percdíj lehet majd. A jelenlegi hatósági áras rendszer marad továbbra is. Nem egyenletes mértékben emelkednének a díjak, így egyes elemek más városok taxisáraihoz képest alacsonyabbak, mások pedig drágábbak lesznek. Összességében 35 százalékos áremelkedésre kell készülniük a fogyasztóknak, a rövidebb utak esetén jelentősebb lesz a változás.

Döntöttek más változtatásokról is. Kiss szerint érzetre megnövekedett a nem minősített személyszállítást végzők száma, ezért havi 190-ről 240-re növelik az átlagos havi ellenőrzések számát. Ezt továbbra is a BKK végzi majd. Miután több vállalkozónak is gondot okozhat majd a gépjárműcsere, ezért kezdeményezik a taxigépjárművek életkorának tizenöt évre emelését. Nemcsak drágult ugyanis a használt autó beszerzése, de egyre hosszabb időbe telik, míg az egyéni vállalkozó hozzájut.

A főpolgármester-helyettes kifejtette, 2018. július 1-jén változott utoljára a taxizás lakossági ára. Egyre több jelzés érkezik a fővárosban, hogy nehezebb taxit fogni, nem véletlenül. Míg ugyanis 2020 márciusában még 6754 taxis volt, addig a legutolsó adat már csak 5070-ről szól, és nem sokkal korábban volt ennél is kevesebb. Drágább az üzemanyag, nőnek a bérek, így az elvárható nyereség is. Nem tudják továbbá, mi lesz az üzemanyag-ársapkával, illetve mi várható az alkatrészpiacon.

Az Országos Taxis Szövetségtől Metál Zoltán arról beszélt, hogy a biztosítási költségek is emelkedtek az elmúlt években, ezt pedig már nem tudták követni. Szerinte valójában emelkedett az elmúlt tíz évben a szolgáltatást igénybe vevők száma, miután 2013-at követően a hatósági ár bevezetése kiszámíthatósági garanciát jelentett a fővárosi utasok számára. Miután egyébként az üzemanyagár tovább emelkedik, így a tárgyalások nem zárulnak le arról, hogy a tarifadíjak később ismét emelkedjenek majd. Változás lesz a környezetvédelem terén is, 2024. január 1-jétől már csak olyan gépjárművek kerülhetnek be a taxiforgalomba, amelyek hibrid vagy elektromos autók. Jelenleg hét év a fővárosi taxik átlagéletkora. 

A taxizás alaptarifája a fővárosban jelenleg hétszáz, a kilométerdíj háromszáz, a percdíj pedig hetvenöt forint.