Benzinárstop: a kormány a tűzzel játszik az üzemanyagellátásban

Benzinárstop: a kormány a tűzzel játszik az üzemanyagellátásban

Benzinre várakozók Óbudán 2022. december 5-én. Sok helyen alakult ki hatalmas sor, egyes kutak bezártak. (Fotó: Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint a kormány a tűzzel játszik az üzemanyagellátásban, és szerinte a helyzet kezelésére nincs más alternatíva, mint az árstop azonnali megszüntetése. Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője nem zárja ki, hogy év végéig az árstop kivezetése nélkül is fenntartható lehet a jelenlegi, akadozó ellátás. Viszont felhívta a figyelmet: az árstop azonnali kivezetése esetén is hetekig tartó ellátási fennakadásokra kellene berendezkedni, mert az ellátás korábbi rendjét nem lehet egyik pillanatról a másikra visszaállítani.

A legtöbb benzinkúton 3-5 napra elegendő benzinkészletet tárolnak, és amennyiben a kutak jelentős részére nem érkezik időben utánpótlás, a teljes logisztikai struktúra dőlhet be, „kiszáradnak a kutak”, és „nincs az a logisztikai kapacitás, amely elég lenne egyszerre 1500 benzinkút feltöltéséhez” – mondta a Magyar Hangnak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke. Magyarországon mintegy 2000 töltőállomás működik.

Már karácsonyig sem tartható a helyzet?

Ez már a második hét, hogy a független benzinkutak nem kapnak üzemanyagot a MOL-tól, amely ellátásbiztonságra hivatkozva nem szállít az árstop bevezetése után szerződött partnereinek. Ők azok, akik korábban elsősorban import üzemanyagot árusítottak, ezt azonban az árstop bevezetése után már nem tudták beszerezni. A probléma 400-500 független benzinkutat érinthet Egri Gábor szerint, pontos számot azonban ő sem tudott mondani, mivel elmondása szerint szervezetük tagsága folyamatosan bővül. Egyelőre azt sem tudta megmondani, hogy jövő héten kapnak-e üzemanyagot a független benzinkutak a MOL-tól, mivel elmondása szerint erről mindig adott hét péntekjén kapnak tájékoztatást az olajvállalattól.

Hétfőn a Holtankoljak.hu ügyvezetője, Bujdos Eszter a Hvg.hu-nak azt nyilatkozta: a magyarországi kutak mintegy negyedét, 500 benzinkutat érintheti az ellátási probléma, de Egri Gábor szerint ez az arány már kedden magasabb volt, és már a nagy kutakon is jelentkeztek az ellátási problémák.

Kedd délután a MOL is azt közölte: a vállalat benzinkútjainak negyede, körülbelül 70 kút teljesen leürült.

Bár a Mol a karbantartás után kedden újraindította a százhalombattai Dunai Finomítót, a vállalat szerint a teljes kapacitás elérése több hetes folyamat, vagyis egyik napról a másikra nem oldódnak meg az ellátási problémák, ahhoz az importnak is helyre kellene állnia a jelenlegi pánikvásárlások és készletfelhalmozások mellett – ezt a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója, Bacsa György a Kossuth rádió Déli krónikájában kedden.

Egri Gábor szerint a kormány a tűzzel játszik, és már tegnap meg kellett volna szüntetnie a benzinárstopot. – Olyan folyamatok indulhatnak meg, amelyeknek a gazdasági és politikai következményei beláthatatlanok – mondta.

A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint a fogyasztói nyomás csak karácsonykor, illetve a két ünnep között enyhülhetne, amikor az emberek jellemzően otthon maradnak. Ám azt kizártnak tartja, hogy a jelenlegi helyzet karácsonyig fenntartható legyen. – A fogyasztók biztonságos ellátásba vetett hite megdőlt, ezért is alakul ki pánikvásárlás. Ezt csak az ellátás stabilizálásával lehet helyrehozni – mondta. Ehhez viszont szerinte is mindenképpen szükség van importra – ami a rögzített árak miatt ma alig érkezik Magyarországra – más alternatíva szerinte nincs. 

Egri Gábor tapasztalatai szerint olyan vásárlói szokások alakultak ki az elmúlt napokban, amelyek a háború sújtotta országokban jellemzőek. – A vásárlók már háromnegyedéig tele tanknál is újratankolnak, és hordóban, demizsonban, kannában viszik az üzemanyagot, függetlenül attól, hogy ennek az ára magasabb. Itt már nem az árról, hanem a mobilitásról van szó. Az üzemanyag stratégiai termék, és nem tudni, meddig tart az emberek türelme – mondta Egri Gábor.

A pánikvásárlás elkerülhetetlen 

Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója szerint is nyilvánvaló: elég komoly benzinhiány tapasztalható országszerte, és a következő napokban nőhet az ellátási problémákkal érintett benzinkutak aránya – a hozzájuk beérkező visszajelzések alapján ez hétfőn a benzinkutak nagyjából negyedét érintette, de ő úgy látja: ez az arány nőni fog az elkövetkező napokban.

Bujdos Eszter felhívta a figyelmet: az ársapka kivezetése sem hozna varázsütésre megoldást az ellátási gondokra. – Legalább egy hónapba telhet, hogy javuljon az ellátási helyzet az import segítségével. Jelenleg az importőrök minimális mennyiséggel szolgálják ki a magyar piacot – hatósági áras benzinnel egyáltalán nem –, míg korábban a magyar piacon 30 százalék volt az import aránya. Ennek az aránynak kellene visszaépülnie, de ez komoly logisztikai feladat, ami biztosan több hetet vesz igénybe. A tartályautók és a vasúti szerelvények nem várnak indulásra készen a külföldi tárolótelepek előtt – mondta Bujdos Eszter.

A MOL ügyvezető igazgatója, Bacsa György is hasonlóan nyilatkozott: a vállalat álláspontja szerint vissza kell építeni a 30 százalékos importot az üzemanyagellátásban. – Még egy ideális piaci környezetben is két-három hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsük a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolnunk – mondta.

Bujdos Eszter szerint is nyilvánvaló, hogy az import visszaépítése lassú folyamat lehet, ezért szerinte az elkövetkező egy-két hónapban a mostanihoz hasonló ellátási problémákra kell berendezkedni, és úgy véli: a pánikvásárlás elkerülhetetlen. – Hiába lenne csendben a média, az emberek, ha sorokat látnak, beállnak, ahogy beálltak a koronavírus-járvány idején is beálltak élesztőért vagy wc-papírért – vélekedett.

Politikai arcvesztés

Ráadásul az üzemanyaghiánytól való félelem nem alaptalan: a Holtankoljak.hu-hoz Bujdos Eszter elmondása szerint folyamatosan érkeznek a visszajelzések olyan benzinkutaktól, amelyek nem jutottak üzemanyaghoz, és ez már nem csak a független benzinkutakat érinti. Utóbbiak már eleve az ellátási lánc ötödét teszik ki, a nagy benzinkútláncoknak ezért már eleve megnövekedett forgalommal kell számolni, amit a pánikvásárlás tovább növel.

 – A visszajelzések alapján a kutak ellátása sokszor tűzoltásszerűen történik, gyakran a nagy hálózatok benzinkútjai is csak kisebb mennyiségben kapnak üzemanyagot a hiány elhárítása érdekében – mondta.

Ennek ellenére Bujdos Eszter nem tartja elképzelhetetlennek, hogy a mostani állapot akár az árstop megszüntetése nélkül is fenntartható év végéig. Kritikus pont lehet szerinte, ha az ellátási problémák elérik az ipari szektort, és akadozni kezd a termelés vagy a fuvarozás, ami áruhiányhoz is vezethet. - Szerintem itt még nem tartunk, de ez sincs nagyon messze - mondta.

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője a Magyar Hangnak hétfőn úgy kalkulált: a kormány nem fogja azonnal kivezetni ezt az intézkedést. –Azért is lesz nehéz megszabadulni tőle, mert az politikai arcvesztéssel járhat. Ha hozzá is nyúlnak az ársapkához a jövő év elején, legfeljebb toldozgatni, foldozgatni fogják a rendszert, de nem vezetik ki teljes egészében – jósolta a szakértő.

 

 

.