Boldogságórákat tartanak a zugligeti iskolában

Boldogságórákat tartanak a zugligeti iskolában

Óvodások (Fotó: Reuters/Kai Pfaffenbach)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A gyermekek érzelmi intelligenciáját kívánják fejleszteni a XII. kerületi Zugligeti Általános Iskolában is azzal az új pedagógiai módszerrel, amelyet hét évvel ezelőtt Bagdi Bella dolgozott ki, és amelynek eddigi eredményeit az ELTE Pozitív Pszichológia tanszéke által végzett vizsgálatok is igazolták. Erről számoltak be sajtótájékoztató keretében a részt vevő pedagógusok és programot támogató Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom elnöke, Skrasbski Fruzsina.

Bevezetőként Skrabski Fruzsina idézte fel a mozgalom által egyetemisták körében készült felmérésének eredményeit. Arról kérdezték a fiatalokat, hogy mire lenne szükségük ahhoz, hogy családot alapítsanak és a kívánt gyermekeik megszülessenek. A válaszok alapján a fiatalok két-három gyermeket szeretnének. A családalapítást akadályozó tényezők közül elsőként említették, hogy nem találnak megbízható partnert, másodsorban azt, hogy félnek a szülői szereptől és csak harmadik okként említették az anyagi körülményeket.

Skrabski Fruzsina elmondta, hogy igyekeznek segítséget nyújtani a fiataloknak a szülői szerepekre való felkészülésben. Szerinte már gyermekkorban ki kell alakítani azokat a képességeket, amelyek később segítenek abban, hogy reálisabban tudják megítélni saját helyzetüket. E készségek gyerekkorban történő kifejlesztése érdekében nyújt a mozgalom támogatást azoknak az óvodáknak és iskoláknak, amelyek bekapcsolódnak a Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programjába, illetve azoknak, amelyek a Családi Életre Nevelés programban vesznek részt, amit a Hortobágyiné dr. Nagy Ágnes vezette Kecskemét-Széchenyiváros Közösségépítő Egyesület dolgozott ki.

A Boldogságóra program eddigi tapasztalatairól Dezső Anita, a Jobb Veled a Világ Alapítvány munkatársa, Bernyák Adrienn, a Zugligeti Általános Iskola igazgatója, Bálint Beáta, a Városmajori Óvodák vezetője és Fogarasi Szilvia, Városmajori Óvodák tagóvoda-vezetője számoltak be.

Dezső Anita elmondta, hogy a Boldogságóra program a pozitív pszichológiára és az élménypedagógia eszközeire épül.

Jelenleg az óvodás, az alsós és felsős általános iskolása és a gimnazista korosztály számára áll rendelkezésre részletesen kidolgozott módszertan. Terveikben szerepel, hogy a tanulásban akadályozott gyermekek számára is kidolgozzák azt. Az ELTE Pozitív Pszichológia tanszékével együttműködve három éve országosan mérik a program hatékonyságát. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokkal jobb tanulmányi eredményeket érnek el azok a diákok, akik már részt vettek Boldogságóra-foglalkozásokon. Például a kreativitás- és figyelem-koncentrációs teszteknél 25-50 százalékos javulást mutatnak a gyerekek.

Bernyák Adrienn elmondta, hogy a 350 diákot oktató zugligeti iskola családias hangulatú intézmény, ahol szoros kapcsolatot alakítottak ki a hozzájuk járó gyerekek szüleivel is. Az első boldogságórákat pedagógusoknak szervezték meg. Ezeknek a tréningeknek az volt a célja, hogy a pedagógusok könnyebben tudják felkelteni a gyerekekben az igényt a kritikus gondolkodásra, könnyebben tudják megtanítani őket az indulataik kezelésére, az erőszakmentes kommunikációra, a felelősségvállalás fontosságára, pozitív énképük kialakítására. A képzés keretében olyan hasznos készségekre tettek szert, amelyek segítségével magabiztosabb tudják majd megoldani a felmerülő kihívásokat – mondta az igazgató.

Fogarasi Szilvia is részt vett a zugligeti iskola első boldogságóra-képzésén, Elmondta, hogy sok tanácsot kaptak, hogyan hozzák ki a legtöbbet a gyermekekből. Szerinte ez egy olyan program, amely az idősödő, belefásuló és a heves, mindent másképp gondoló fiatal pedagógus-korosztály számára egyaránt hasznos.

Bálint Beáta szerint a családi életre nevelést már óvodáskorban el kell kezdeni. A gyermekek érzelmi nevelésében kulcsfontosságú szerepe van az óvodapedagógusoknak, ezért örömmel csatlakoztak a Boldogságóra projekthez.

A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom 2019-ben ismét megrendezi Emeljünk magasba minél több gyereket elnevezésű országos rendezvényét. Az eseményre május 11-én kerül sor az ország több településén, pontban 11 órakor világrekord kísérlet során a résztvevők egyszerre emelik fel majd a gyerekeket.