Cser-Palkovics: Elhibázott a parkolóépítés állami szabályozása

Cser-Palkovics: Elhibázott a parkolóépítés állami szabályozása

Cser-Palkovics András (Fotó: Végh László/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Másfél helyett csak egy parkolóhely építésére kötelezhetik az újépítésű lakóházak kivitelezőit az önkormányzatok, miután a kormány rendelettel módosította áprilisban az Országos Településrendezési és Építési Követelményeket. Székesfehérvár polgármestere szerint az utcai parkolás modellje sem környezetvédelmi, sem közlekedési szempontból nem fenntartható. Cser-Palkovics András felajánlotta az egyeztetést a kormánynak, és úgy gondolja: önkormányzati hatáskörbe kellene utalni a kérdést. Szombathely önkormányzata tegnap jelezte: a városban két parkolóhely építését írták volna elő lakásonként, de a kormány ezt a módosítással megakadályozta.

Új lakásonként másfél helyett csak egy parkolóhelyet kell építenie a jövőben az új építésű lakóházak kivitelezőinek az Országos Településrendezési és Építési Követelmények (OTÉK) szerint. Az önkormányzat akkor sem írhatja elő több parkolóhely létesítését a helyi építési szabályzatban, ha erre szándéka lenne. A változás egy áprilisi kormányrendelet következménye, amely nem tartalmazott indoklást. Az OTÉK maga is kormányrendelet, vagyis a kormány egy másik rendelettel bármikor módosíthatja azt. Ebben az esetben az önkormányzatok szabályozási mozgásterét szűkítette a kormány a jogszabály-módosítással, amit több városvezető is kritizál – részben azzal az érveléssel, hogy az utcai parkolóhelyek létesítéséről az önkormányzatoknak kell gondoskodnia, tehát a lakásokhoz tartozó kevesebb parkolóhely következményét is az önkormányzatok viselik.

Székesfehérvár polgármestere szerint a városban már eddig is jelentős közlekedési és környezetvédelmi kihívást jelentett a parkolás, robbanásszerűen emelkedett a gépkocsik száma, ezért Cser-Palkovics András (Fidesz-KDNP) úgy gondolja: nem fedi a valóságot és az igényeket a lakásonkénti legfeljebb egy parklóhely.

– A közterületeken pedig nincs több hely – jelentette ki közösségimédia-posztjában a polgármester. Úgy véli: az OTÉK nem veszi figyelembe a Székesfehérvárhoz hasonló helyzetben lévő városok igényeit, és külön kellemetlennek tartja, hogy szakmai egyeztetés nélkül született meg a jogszabály.

– Középtávon az elégtelen mennyiségű parkolóhely jelentős közösségi feszültséghez, környezetvédelmi károkhoz fog vezetni, melyeket utána az önkormányzatoknak kell orvosolniuk közpénzből, ha egyáltalán tudják. Fehérváron jelentős lépéseket tettünk a fenntarthatóság érdekében, és igen, bőven van még teendőnk is, de ebben eddig az állam minden szervére segítő, konzultáló partnerként számíthattunk, bízom benne, hogy ez ezután is így marad. Minden településnek érdeke, hogy épüljenek új lakások, társasházak, de nem érdekük, hogy növekedjen a közterületeken parkoló autók száma. A világ nem ebbe az irányba megy, ez a modell nem fenntartható, sem közlekedési, sem környezetvédelmi szempontból. – fejtette ki a polgármester, aki azt tervezi: felterjesztéssel él az állam felé, hogy az új szabályozást vonja vissza, vagy korrigálja. A legjobb eset szerinte az lenne, ha a kérdést önkormányzati hatáskörbe utalnák.

Szombathely önkormányzata hasonlóan gondolkodott, amikor két parkolóhely építését írta elő lakásonként az új építésű társasházak kivitelezőinek. Azonban a vasi megyeszékhely is beleütközött az állami szintű szabályozásba:  Németh Ákos környezetvédelmi tanácsnok a Nyugat.hu tudósítása szerint kedden számolt be a sajtónak arról, hogy erre a városnak mégsem lesz lehetősége, miután a kormány megtiltotta, hogy egynél több parkolóhely létesítésére kötelezzék a kivitelezőket.

Németh Ákos szerint ezzel a kormány tovább szűkíti az önkormányzatok mozgásterét, és elveszik a lehetőséget, hogy az önkormányzat a város lakóinak életét megkönnyítse. Kijelentette, ez a lépés elfogadhatatlan, nem szolgálja a szombathelyiek érdekeit, és mindent el fognak követni, hogy bevezethessék a tervezett szabályozást.

Fizessen elő a Magyar Hangra!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Keresés

Csatlakozzon hozzánk Patreonon

AZ ÉLET MEG MINDEN PODCAST – Sajó Tamás

Árnyék podcast – Mikor lépünk ki az EU-ból?