Egy Magyarországon létrehozott elosztóközpontból látná el Kína a kontinens akkugyárait és más ipari üzemeit vegyianyagokkal – ez derül ki a Direkt36 által megismert belső kormányzati anyagokból. A terjedelmes tényfeltáró cikk szerint ez idén márciusban már el is dőlt, a projekttel magyar részről a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda foglalkozik.
A portál által megszerzett irat alapján Kínában és nálunk is kialakítanak egy központot a vegyianyag-kereskedelemre, és ezeket vasúton kötnék össze. A tervek szerint itthon két helyszín jöhet szóba központként, az ország keleti határán fekvő Záhony vasúti átrakodóhely és egy Budapesten már régóta működő, BILK terminál néven ismert logisztikai létesítmény. A tervek alapján Kína a vegyianyag-termeléséből akár évi kétmillió úgynevezett egységkonténernyi szállítmányt tudna 24 ezer vasúti szerelvénnyel Európába küldeni. Az azonban nem derült ki, hogy pontosan milyen anyagokat hoznának Magyarországra, és hogy azokat itt miként tárolnák. Az egyik dokumentum szerint „az egyik legfontosabb kiszolgálási iparág az akkumulátor gyártók és az elektromos autó gyárak, ezáltal az első megvalósuló útvonalat a lítium akkumulátor gyártók (mint a CATL) kiszolgálására indítaná a kínai fél”.
A minisztériumi iratok szerint a magyar vegyianyag-elosztóközpont létrehozását a Rail Cargo Hungaria nevű osztrák tulajdonú vasúti vállalat, illetve egy Acemil Zrt. nevű frissen létrehozott cég végezné. Mivel utóbbi cég egy magántőkealapé, amelynek tulajdonosi szerkezete nem megismerhető, ezért azt nem lehet tudni, hogy pontosan kik is birtokolják a társaságot. A Direkt36 ugyanakkor talált arra utaló jeleket, hogy az Acemil Rogán Antal környezetéhez kötődik. A cég székhelyéül szolgáló Aulich utcai irodának a tulajdonosa a miniszter bizalmasának, Kertész Balázs ügyvédnek a tanácsadó cége. Egy kínai híroldal beszámolója szerint Kertész ráadásul személyesen is részt vett a projekt egyik hivatalos egyeztetésén.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda nem válaszolt a Direkt36 kérdéseire, ahogy a kínai nagykövetség, a projektet koordináló kínai fél, valamint Kertész Balázs és az Acemil Zrt. sem. A Rail Cargo Hungaria pedig azt közölte, nekik csak a fuvarozásban lesz szerepük, ha ez a projekt beindul. A tervekről egyelőre nem tud a főváros, ahogy Záhony polgármestere sem.
A teljes cikket ITT tudja elolvasni.