
Városnyi vizet, áramot és gázt fogyaszt majd a Szegeden épülő BYD-üzem – derül ki abból a környezethasználati engedélyből, amit a Csongrád megyei kormányhivatal idén februárban állított ki a gyárnak. Az Átlátszóhoz eljutott dokumentum alapján a telephely napi vízigénye 7 ezer köbméter, éves szinten pedig összesen 1,8 millió köbméter vizet használnak majd el. Ez a KSH adataival számolva egy nagyjából 50 ezres kisváros vízfelhasználásával egyenlő.
Az évi áramfogyasztás 283,4 millió kWh lesz, ami már egy 120 ezres város fogyasztásának felel meg, az éves gázfogyasztásnál pedig 25,7 millió köbméterrel kalkulálnak, ez egy 31 ezres város gázfogyasztásával egyenértékű. Az engedély szerint az akkucsomagokat „Kínából tengeren, majd közúton szállítják készen” a szegedi gyár akkumulátorkirakodó platformjára. A gyárból körülbelül havi 30 ezer, napi 1400 járművet szállítanak majd el. Az így kalkulált napi körülbelül 175 szállítás jelentősen növeli a gyár körüli kamionforgalmat, ezt idővel vasúti szállítással akarják csökkenteni. A tervek szerint 2027-ben helyezik üzembe a teherpályaudvart, ezzel a kamionos szállítás a felére csökkenthető.
„A hulladékképződés mértéke a technológiából adódóan jelentős” – olvasható az engedélyben, ami alapján évi 155 ezer tonna „speciális kezelés nélkül újrahasznosítható” hulladékkal, és évi 7 ezer tonna veszélyes hulladékkal számolnak. A hulladék elszállítása szintén plusz forgalmat generál majd az üzem környékét. Arról, hogy ki és hova fogja elszállítani a veszélyes hulladékot, nem írnak semmit az engedélyben. A BYD Auto 2023-ban jelentette be, hogy óriásberuházást indít Magyarországon. A Szegeden 1200-1500 milliárd forintos beruházással épülő gyárban mintegy 10 000 embert foglalkoztatnak majd, az első járművek 2025 második felében készülnek el.