Elkészültek a fővárosi bringasztráda tervei
Kerékpárok parkolására kijelölt hely a forgalmas Erzsébet körúton a kerékpársáv mellett, a Dob utca közelében. (MTVA/Bizományosi: Róka László)

Budapest kerékpáros infrastruktúrája jelentős fejlesztés előtt áll, a BKK közel 6 milliárd forintos uniós és kormányzati támogatást nyert el három összefüggő bringasztráda-projekt megvalósítására. A fejlesztés központi eleme a nagykörúti bringasztráda lesz, a Nyugati tér és a Mester utca közötti szakaszon. A tervek szerint mindkét oldalon minimum két méter széles, fizikailag elválasztott kerékpárút épül – írja a Telex.

A főváros kerékpáros közlekedése hamarosan új szintre léphet. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közel 6 milliárd forintos uniós és kormányzati támogatást nyert el három összefüggő bringasztráda-projekt megvalósítására. A fejlesztés központi eleme a nagykörúti bringasztráda lesz, amely két másik útvonallal együtt alkotja majd a fővárosi kerékpáros közlekedés gerincét. A BKK tájékoztatása szerint a projektterveket tavaly áprilisban nyújtották be a TOP Plusz program keretében. Az Irányító Hatóság január 9-én hagyta jóvá a terveket, így a szakmai és politikai döntés megszületett a fejlesztés támogatásáról. A támogatási szerződés aláírása után, várhatóan 2027-re készülnek el az engedélyes és kiviteli tervek, majd 2028-2029 között szakaszosan valósul meg az építkezés.

A bringasztráda koncepciója nemzetközileg elterjedt megoldás, amelyet különböző országokban eltérő neveken ismernek. Lényege, hogy egyenes, gyors, széles és akadálymentes útfelületet biztosít a kerékpárosoknak, elsősorban az ingázók számára. A budapesti tervek szerint ezek az útvonalak 5-18 kilométer hosszúságban kötik majd össze a belső és külső kerületeket, valamint az agglomerációt a városközponttal. A nagykörúti bringasztráda a Váci út (Nyugati tér) és a Mester utca közötti szakaszon valósul meg, 4,5 milliárd forintos költségvetéssel. A tervek szerint mindkét oldalon minimum két méter széles, fizikailag elválasztott kerékpárút épül, egyértelmű jelrendszerrel és csomóponti kiemelésekkel. A nagyobb kereszteződésekben közlekedési lámpák biztosítják majd a kerékpárosok elsőbbségét.

A projekt része a Váci úti és az Üllői úti bringasztráda kiépítése is, amelyek a már meglévő szakaszokhoz csatlakoznak majd. Ezekre a fejlesztésekre összesen 1,5 milliárd forint jut a pályázati összegből. A tervek szerint a Nagykörúton a parkoló autók és a járdaszegély közötti sávba kerül a kerékpárút, ami kevésbé problémás megoldás, mint az eddigi. A parkolósáv multifunkcionális zónává alakul, ahol helyet kapnak majd a rakodóhelyek, taxi- és buszmegállók, valamint mikromobilitási pontok is. A fejlesztéssel együtt felújítják a közúti sávot és zöldítik a járdaszektort.