Ellehetetlenítené a kormány a parkosítást a Nyugati környékén – állítják Soproniék
A Nyugati pályaudvar esti felvételen (Fotó: MTI/MTVA/Róka LászlóI

Magánkézbe vándoroltatna a kormány vasúti területeket, s ezzel kivonulna az állam a területek fenntartásából és fejlesztésből. Erről szól az az ingatlanhasznosítási pályázat, amit a napokban írtak ki, és amely ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, melynek megvalósításáért a VI. kerület évek óta küzd – közölte a terézvárosi önkormányzat.

Szerintük a pályázati kiírásból kiderül, hogy a kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva „a terézvárosi önkormányzat és a kerület valamennyi lakójának érdekeit semmibe véve” dönthet a terület sorsáról, és azt egy szerződéssel magánkézbe adhatja. A pályázat nem rendelkezik a zöldfelületi arányról, tehát a tervezett park helyett az egész terület beépíthetővé válik. A kiírással nem csak a zöldfejlesztés, hanem a közlekedésfejlesztés is a süllyesztőbe került, pedig sokat segített volna a Nyugati és az elővárosi vasút fejlesztése, hiszen ezzel jelentősen csökkent volna a Budapesten átszállásokkal vagy autóval közlekedők száma

Felidézték, hogy a Podmaniczky park létrehozásáról évekig tárgyalt Terézváros önkormányzata a Lázár János vezette minisztériummal. A megvalósulás érdekében a terv miniszteri biztost is kapott Kovács Balázs Norbert személyében az önkormányzati kampány idején, „holott a mostani pályáztatást látva szó sem lehetett arról, hogy a minisztérium komolyan dolgozott volna a park megvalósításán”. – Mindezek után egyeztetés és előzetes tájékoztatás nélkül írta ki a szaktárca a pályázatot, amely megfosztaná a belvárost attól, hogy levegőhöz jusson, hogy épületek helyett fák, beton helyett park legyen Nyugati melletti rozsdaövezetben – fogalmaztak.

Soproni Tamás most levélbe fordul Lázár Jánoshoz, hogy vonja vissza a hatályos kiemelést, illetve a pályázatot is, melyre ennyi idő alatt legfeljebb azok tudnának bármiféle dokumentációt összerakni, akik előre készülhettek a kiírásra. A kormánynak kötelessége egyeztetni az érintettekkel, hogy ezt elősegítsék, addig is elindítják az építési szabályzatuk módosítását, hogy biztosítsák a park megvalósulását. Terézváros önkormányzata változtatási tilalmat is elrendel a teljes területre, és a lakók érdekeit képviselve minden lehetséges eszközével fellép az ellen, hogy a kormányzati szándék keresztülhúzza a kerületiek akaratát.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium cikkünk megjelenése után azt közölte lapunkkal, hogy ez tévhír, ami félreértésen alapul. Azt írták, hogy az állomásmegújítás program ugyanis a megpályázott állomásépületek – vasútüzemtől szigorúan elválasztott – épített részén teszi csak lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást. Az állomás környezete, a vasúti ingatlant körül ölelő zöld felület csak abból a szempontból érintett a pályázatban, hogy a legtöbb esetben annak rendben tartását, fejlesztését is vállalnia kell a sikeres pályázónak. Állomáshoz kapcsolódó park tehát nem veszhet el, kizárólag többletfigyelmet, fejlesztést kaphat.