Eltökéltek a makói sztrájkolók: nyolc órás munkabeszüntetés lesz szombaton

Eltökéltek a makói sztrájkolók: nyolc órás munkabeszüntetés lesz szombaton

Az Audi Hungária Független Szakszervezet Sztrájkbizottságának felhívására dolgozók kétórás figyelmeztető sztrájkot tartanak a sikertelen bértárgyalások miatt a győri Audi Hungaria Zrt. gyárudvarán 2019. január 18-án (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Rövid időn belül másodszor szüntetik be a munkát a makói Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft, dolgozói, mert tavaly nyár óta, amikor a gyár vezetése a koronavírus-járvány miatt szükséges intézkedésekre hivatkozva egyoldalúan felmondta a túlmunkát is szabályozó kollektív szerződést, nem sikerült új szerződést tető alá hozni.

Először szerda délben álltak fel a gépek mellől az elkeseredett munkások, akik a járványügyi szabályokra való tekintettel, nem gyülekeztek, hanem a gépektől távollépve szüntették be a munkát két órára.

– Azért ennyi időre, mert a vonatkozó szabályok szerint a sztrájkbizottság megalakítását követő első alkalommal a figyelmeztető sztrájk legfeljebb két órás lehet. A gumigyár dolgozói azonban eltökéltek, hogy mielőbb megegyezésre jussanak a gyár vezetésével a kollektív szerződés ügyében – mondta a Magyar Hangnak Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) elnöke, a vállalatcsoport európai üzemi tanácsának magyar elnökségi tagja.

A szakszervezeti vezető arról is beszélt, hogy a szombatra tervezett munkabeszüntetés már nyolc órás lesz, és valószínűleg ugyanabban a formában kerül rá sor, mint a szerdai sztrájknál. Azaz a gépektől távol lépve tiltakoznak a munkások, a munkáltató ugyanis „nem menti fel a rendelkezésre állási kötelezettség alól a munkavállalókat”.

– Érthetetlen a munkáltató hozzáállása, hiszen a vállalatcsoport más üzemeiben nem tapasztaljuk ezt a merevséget. A németországi üzemekben is került már sor munkabeszüntetésekre az autóipari válság, illetve a koronavírus miatti korlátozások következtében sorra került elbocsátások miatt, de ott gyorsan egyezségre jutottak a munkavállalókkal – emelte ki Radics Gábor. 

Kérdésünkre elmondta, a vállalatcsoport európai üzemi tanácsának tagjaként egyeztetett már a vállalatcsoport vezetésével is, de egyelőre nem látszik annak eredménye a helyi vezetők magatartásában. – Talán annak köszönhető ez, hogy a vállalatcsoport központja csak egyfajta ernyőszervezet a vállalatok fölött, azok mindegyike önálló jogi entitás – tette hozzá. 

Radics Gábor arról is beszélt, hogy a kollektív szerződés felmondása óta szinte folyamatosak a tárgyalások, ahogy a vállalat is kommunikálja, azonban nem nagyon lát kompromisszumkészséget avezetés oldaláról, ezért is döntöttek a sztrájkbizottság megalakítása mellett, majd arról, hogy munkabeszüntetéssel tiltakoznak a tarthatatlan helyzet ellen.

– Mi pedig nem engedünk, mert felháborítónak tartjuk, hogy az idősebb, régóta az üzemben dolgozó munkavállalók plusz juttatásait megvonták és a odaadták a fiataloknak. Ez senkit nem ösztönöz, a régebbi dolgozók számára nyilván sértő az intézkedés, a fiataloknak pedig pillanatnyilag ugyan jó a plusz juttatás, de biztosan elgondolkodnak azon, hogy velük is ugyanígy bánhatnak el. Reményt ad, hogy a munkavállalók jelentős része mögénk állt, hiszen amikor rákérdeztünk, az 1700 dolgozóból 1147-en úgy nyilatkoztak, hogy támogatják törekvéseinket – tette hozzá.