Évente akár több tízezer vonat utasainak is fizethet a MÁV kártérítést júniustól
Vonatok Balmazújváros vasútállomásán 2023 tavaszán (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

A késési statisztikákat ugyan ősz óta nem közli a korábbi formában a honlapján a Magyar Államvasutak Zrt, az állami vasúttársaság havi jelentéseiben ugyanakkor továbbra is közölnek bizonyos adatokat arról, hogy hány vonat késett egy adott hónapban és mennyit. Így körülbelül meg lehet becsülni, hogy milyen nagyságrendű lehet a 20 percnél többet késő vonatok száma. Ez azért lényeges, mert a MÁV júniustól visszafizeti a jegyár felét azoknak az utasoknak, akiknek a vonata 20 percnél többet késett. Ezt Lázár János építési és közlekedési miniszter jelentette be szerdán. A bérlettel utazók ötszöri, húsz percet meghaladó késés után a következő bérletük árából tíz százalék kedvezményre lesznek jogosultak. A kártalanítást „késési biztosítás” néven vezetik be.

Havonta több ezer vonatot érinthet

Teljesen pontos adatok nem ismerhetők meg ezekből a havonta kiadott MÁV-jelentésekből, mert itt összesítve közlik például a 16-30 percet késő vonatok számát. Azaz nem lehet tudni, hogy ezen vonatok közül mennyi késett 16-20 percet és mennyi 20 percnél többet, de a nagyságrend megbecsülésére némi arányszámítással ezek az adatok is alkalmasak. Egy példa: a legutolsó elérhető adatok szerint novemberben 93 063 vonatot közlekedtetett a MÁV az országban, a statisztika szerint ezek 72,59 százaléka nem, vagy legfeljebb 6 percet késett. 17 495 járat negyed óránál kevesebbet késett (vagyis a 6 és 15 perc közötti sávba került). 5597 vonat késett 16-30 percet, 1892 járat 31-60 percet, 445 járat 60-120 percet, 80 vonat pedig ennél is többet. Vagyis, ha már élt volna a júniusban induló rendszer, akkor 2417 vonat esetében biztosan igényelhették volna a jegyár felének visszatérítését az utasok, hiszen ezek a járatok fél óránál is többet késtek. Ha pedig a 16-30 percet késő vonatoknak csak a fele késett húsz percnél többet, akkor összesen 5216 vonat utasai lettek volna jogosultak a visszatérítésre.

Lázár János: 20 perces késéstől visszadjuk a jegyár felét, az összes mosdót felújítjuk
Magyar Hang

Lázár János: 20 perces késéstől visszadjuk a jegyár felét, az összes mosdót felújítjuk

Tízpontos ígéretet tett a miniszter: az összes MÁV- és Volán-mosdót teljesen felújítják. Minden Intercity-járaton takarítószemélyzet lesz. Új járműveket vásárolnak, buszokat állítanak a vonat mellé, a GySEV-nek adnak át vonalakat, jön egy új app.

Bár ez az utóbbi szám bizonytalan, az ugyanakkor biztosan kijelenthető, hogy ha a késések tendenciái nem változnak meg döntően, akkor havonta több ezer vonat utasai tarthatnak igényt a jegyár felének visszatérítésére – ami egy év alatt több tízezer vonatot jelent. Azaz akár több millió olyan jegyvásárlás lehet egy évben, amit érint a késési biztosítás.

Számít a MÁV-nak a számla? 

Azt, hogy mindez mennyibe kerülhet a MÁV-nak, nehéz megbecsülni, hiszen a helyzetet bonyolítja, hogy 5 késés után a bérlettel rendelkezők a következő bérlet árából tíz százalék kedvezményt kaphatnak, amennyiben nem felejtik el külön jelezni a MÁV-applikációban, hogy késve érkező vonatokat használtak. Ráadásul a költségek függhetnek attól is, hogy mely vonatok késnek, ezeken hogy alakul az utasszám, illetve, hogy a papír alapú jeggyel rendelkezők élnek-e a visszatérítés lehetőségével – nekik erre a pénztárakban lesz lehetőségük, míg az online vásárolt jegyek esetében automatikusan térítheti meg a MÁV a jegyár felét húsz percet meghaladó késések esetében.

Ehhez jönnek még a visszatérítéssel járó adminisztráció költségei. Azonban az elmúlt hónapokban több elemzés is felhívta a figyelmet arra, hogy a MÁV-Volán csoportra évente megközelítőleg 800 milliárd forintot költ a költségvetés, de a jegybevétel ennek csak töredékét teszi ki. 2024 első félévében a G7 gazdasági portál elemzése szerint jegyekből, bérletekből és helyjegyekből mindösszesen 34,8 milliárd forint bevétel volt – ez éves szinten nem éri el a MÁV-Volán költségvetésének tíz százalékát sem – miközben a vasúttársaság 22 milliárdot költött a jegyvásárláshoz szükséges infrastruktúrára. A legnagyobb költséget a jegyvizsgálók alkalmazása jelentette. Így 2024 első felében az elemzés szerint valójában csak 13 milliárdos nyereséggel számolhatott a cég a jegyértékesítést után. Ezt csökkentheti tovább a júniustól életbe lépő késési biztosítás. 

A Magyar Hang kérdésekkel fordult a MÁV-hoz azzal kapcsolatban, hogy készültek-e becslések az intézkedés várható költségeiről, és kértünk adatokat a 20 percet meghaladó késések pontos számáról is. Ha érkezik válasz, frissítjük a cikkünket.